Gå til innhold

Tips til pottetrening??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynt med toalett/pottetrening for gutten min på nesten 2 år. Noen tips? Han er jo liten enda, men veldig lyst til å prøve likevel. Og nå på sommeren har vi jo fri og han har på lite klær og sånn. Men hva er beste måten å gjøre det på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

sette han på potte når han ser på tv (vis han ser på barne tv og sånt da)

sett han på potte og les ei bok med han.. ha sånne små underholdninger når han sitter på potta... la det bli en positiv opplevelse for han!! slik at han synest de er kjekt og vil gjøre det fler ganger.. gi masse ros!!

Lykke til :-)

Skrevet

har også en toåring vi skal forsøke å få bleieslutt på. Jeg tenker kanskje å prøve noen dager hvor vi setter henne på potta/toalettet etter hvert måltid og etter hun har våknet, både morgen og etter dagluren. Også sette henne på hvis vi ser at hun vil bæsje.

Hun er vant til å sitte på potte og på do, men hun tisser/bæsjer ikke der ennå, så det er vel det som blir vår utfordring.

En annen ting jeg har tenkt på er å rett å slett bare kle av bleien. Har hørt om de som har klart det med stor suksess. Det blir noen uhell i starten, men så skjønner de at de blir våte om de tisser, og at de må tisse på potta. Dette tenkte jeg å kombinere med å sette henne ofte på potta da. Men jeg er litt usikker ennå...

Skrevet

Husk at han ikke er store karen enda! Det er mange (særlig gutter) som ikke på langt nær er modne for pottetrening på den alderen. Dersom han ikke har kontroll over blære og tarm, så er alt bortkastet arbeid, og kan være mer til skade enn hjelp for å få han til å bli tørr. Men dersom han er moden for det er det bare å ta frem potta eller doringen, og "feire" hver gang det kommer noe der. Masse ros er løsningen - og i hvert fall ikke kjeft og straff dersom han gjør i bleia.

Min sønn var litt over tre år da han sluttet med bleie, men til gjengjeld skjedde det brått da han var klar for det, og det har vært ytterst få uhell etter det. Min erfaring var at de forsøkene vi gjorde rundt 2 års alderen var fullstendig meningsløse ettersom han da ikke var klar enda. Så et tips er absolutt å vurdere nøye om det er noen vits å starte pottetrening så tidlig dersom han ikke selv sier i fra når noe er på gang. Det kan fort bli mer arbeid for dere og mer ubehag for han dersom dere stresser med pottetrening for tidlig.

Skrevet

Faktisk så får barna nokså tidlig kontroll over blære. Men det som gjør at så mange venter så lenge med å slutte med bleie skyldes at bleier er nokså billige, de er veldig gode så barnet har lite ubehag, det er lettvindt med så små barn å bruke bleie.

Men i mange land er det helt vanlig med avvening rundt 2 års alder.

Absolutt verd forsøket mener nå jeg. Man kommer langt med tålmodighet. Og merker man at det blir for mye for barnet, så er nok det beste å vente litt til. Men 2 år er ikke veldig tidlig egentlig... Det bare virker sånn fordi de fleste i norge er over 3 før de slutter med bleie...

Skrevet

Bleier er billige? nå har jeg hørt det også

Skrevet

Det er vel ikkje akkurat ukjent at dei store butikkene selger bleier med tap, så jo dei er billige. Har du vert i Danmark og sett eingongsbleieprisene der?

Eg vil anbefale HI å la barnet sitte på potta dei gongene barn tisser som oftest, dvs når han/ho har stått opp, etter måltid, etter soving på dagen og før han/ho legger seg på kvelden. I tillegg er det viktig å spørre ofte om han/ho må på do.

Dei fleste barn er klar i den alderen, rett og slett fordi dei har slutta å småtisse og dermed klarer dei å holde seg lenge nok til å samle opp urin og tisse masse når dei først tisser.

Også kan det vere ein liten motivasjon å kjøpe truser, på kappahl har dei 3 for to på trusepakker, og vi dro og kjøpte truser og det var stor stas her.

Bruk lang tid på potta, og gje barnet valget mellom do og potte (potta kan vere skummel og doet kan vere skummelt). Les ei bok eller syng eller noko slikt.

Det anbefales ikkje å la potta vere i andre rom enn doet (feks foran tven på stua) då dette kan skape meir forvirring enn hjelp.

Lukke til!

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...