Gå til innhold

Jeg måtte betale for legetimen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg var hos legen i dag, siden jeg har blødd en stund tidligere i svangerskapet. Jeg ble henvist til ul i morgen. Legen sa jeg måtte betale både for legetimen i dag og ul-sjekken i morgen.

Er dette vanlig ? Jeg trodde alle legesjekker og legebesøk var gratis under graviditeten? Eller gjelder dette bare de timene legen setter opp for meg og ikke når komplikasjoner (blødninger) oppstår ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jøss, det var da rart.. For legetimer og slikt skal være gratis når man er gravid. Jeg var hos legen for 3 ukers tid siden og fikk beskjed om at jeg ikke skulle betale noe så lenge jeg er gravid.. Måtte heller ikke betale på sykehuset i går for UL..

Skrevet

Hei, dette var uvanlig... da jeg hadde blødninger i forbindelse med SA ifjor, var det gratis. Se http://www.nav.no/page?id=266. Jeg ville krevd pengene tilbake.

Skrevet

hmm.. ja, sånn som dere beskriver det trodde jeg også det skulle være! Legen jeg var hos var bare en sommervikar - og virket litt sleip, egentlig. Jeg får høre med fastlegen min neste uke.. for da har jeg time igjen ;-)

Skrevet

Eneste du skal trenge å betale for er hennvisningen, jeg bet 50 kr for hennvisning i dag...

Skrevet

Jeg har blitt henvist to ganger til UL, men aldri betalt. Det praktiseres visst forskjellig her i landet...

Skrevet

Hei jeg jobber på legekontor (til vanlig).

Og det som er vanlig er at gravide får det meste gratis.

I dette tilfelle skulle du ikke betale full pris i alle fall..

Men det vi bruker ta betalt for første gang hos legen er materiell for Gu, + evt graviditetstest. Henvisningen blir utfylt på svangerskapspapirene dine og skal ikke betales utenom. Veit at noen leger skriver egen henvisning og sender og det utløser da en egene takst. Men det er IKKE rett at pas betaler det.

Synes du skal kreve dette tilbake fra nav. Be om en kvittering hos legekontoret ditt neste gang og send inn til nav. Eller spør ledende helsesekretær på¨kontoret om det var rett at du skulle betale..

Jeg ville gitt deg pengene tilbake hvis det var hos oss. For ALT som har med svangerskapet å gjøre, inkl alle ekstra kontroller, blødninger skal gå som svangerskap. Men det er som sagt den første gangen for å konstatere svangerskap det KAN bli litt å betale.

Lykke til!

Skrevet

Takk for godt svar, Elise77.

Jeg har allerede vært hos legen for å konstantere svangerskapet, og da måtte jeg ikke betale noe (da var jeg hos fastlegen, og nå var jeg hos en vikar... men det skal jo ikke ha noe å si).

Denne gangen betalte jeg 226 kr for timen, er det full pris ? Jeg har også med meg kvitteringen, og skal ta vare på den.

Skrevet

åh - jeg betalte over dobbelt så mye. Her er det noe som skurrer. Skal ta med meg kvitteringen til neste legebesøk.

Skrevet

Hei!

Jeg var hos legen forrige uke for første gang og betalte 216kr.. Spurte da kontor damen hva jeg betalte for ..og hun sa hun trudde kanskje det var for testen,og så tok jeg to blodprøver da...

Skal tilbake i august,skal spørre legen igjen da.. 6+6 idag..

:)

Skrevet

Hei

Da jeg var gravid og mistet i uke 6, i fjor høst, betalte jeg ingenting. Og da gikk jeg til UL hos gynekolog/spesialist (ikke på sykehus). Var til to UL kontroller for å konstatere SAen, og måtte ikke betale noe som helst.

Nå når jeg er gravid igjen har jeg verken betalt noe på første time hos fastlegen, hvor det ble tatt masse blodprøver ol. Og heller ikke noe for de to tidlige ULene jeg har hatt hos gynekolog.

Nå er dette ivf forsøk + jeg karakteriseres nok som "risiko-svangerskap", men har nå altså ikke betalt noe.

Ville sjekket det opp om jeg var deg, ja.

Skrevet

jeg har ikke betalt noe de gangene jeg har vært hos legen, bortsett fra 50kr for materiell første legetime. :)

Skrevet

har ikke betalt for noe i det hele tatt..tok ikke test hos legen da , men betalte ikke noe for blodprøver osv

Skrevet

Hørtes veldig rart ut.Alt skal være gratis...

Jeg har aldri betalt fem øre for hverken legetimer,henvisninger,blodprøver eller tester.......!

Svangerskapsomsorgen skal være gratis.Så krev pengene dine tilbake..

Skrevet

Jeg måtte ta blodprøver hos legen før jeg var på første kontroll hos fastlegen (var hos spesialist først), og da måtte jeg betale for dette siden fastlegen ikke hadde påvist graviditeten enda (eller fått bekreftelse fra spesialisten). De sa imidlertid at jeg kunne få dette refundert av NAV i etterkant. Kanskje det samme gjelder deg? Du kan jo prøve.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...