Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg er opptatt av at barnet mitt i størst mulig grad skal leve økologisk og ikke bidra til å øke forbrukskarusellen. Lurte derfor på tips i denne forbindelse.

Tenkte spesielt på:

Kjenner dere internettsider som gir informasjon om dette temaet?

Hvilke butikker anbefaler dere?

Hvilke 'feller'/myter bør jeg unngå?

Flere enn meg som synes det er altfor lite fokus på temaet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har prøvd å unngå å kjøpe hundrevis av leker i hardplast. Har og bedt om at familie ikke kjøper så mye slikt til bursdag og jul.

Ser at mange småbarnshjem er fyllt til randen av plastleker og dingsebumser. Det meste blir ikke brukt allikevel og ligger bare og slenger.

Klær er også noe som iallefall førstefødte får alt for mye av. Mange av klærne blir brukt ingen eller få ganger før det må pakkes vekk. Helt unødvendig.

Vi prøver å handle økoligisk mat når har muligheten til det og ellers prøve å lage mest mulig mat fra bunnen av. Ikke alltid lett i hverdagen men klarer det størsteparten av tiden.

Ellers gjelder det for barn som med voksne vil jeg vel tro:)

Skrevet

For at barnet ditt ikke skal bidra til å øke forbruket her i verden, så er vel finn.no et veldig godt alternativ! Fretex selger også brukt billigt!

Økologiske klær har de fleste butikkene, men erfaringsmessig så vil jeg anbefale Katvig og Småfolk sine klær, de er økologiske og holder seg utrolig lenge. Men kjøper du dem, så koster de endel ekstra, og er på ingen måte med på å minske forbrukskarusellen...

Her kommer det jo litt an på om du er idealistisk eller egoistisk. Selv må jeg vel innrømme å være sistnevnte, jeg handler jo litt på Finn, men når det kommer til barneklær kjøper jeg helst i butikken!

Er du førstnevnte så finner du nok alt du trenger til de små på finn, både av klær og utstyr. OG du vil spare masse masse penger på det!

Når det kommer til mat er jeg også av den formening om at ren mat er det beste til de aller minste som ikke har ferdig utviklet nyrer osv. Men, husk at vi bor i Norge, her er det strengt når det kommer til mat, og de fleste ikke-økologiske matvarer produsert og dyrket i Norge er av god kvalitet.

Men her og må man se an hva som er av tilbud og hva man velger å prioritere. Selv bor jeg på en plass der økologisk mat har en sterk plass i de aller fleste matbutikkene. Og som forbruker kan jeg velge øko på det meste av mat.

Et eksempel er melk, økologisk melk har visse krav. Her i Norge er disse kravene rimelig like de kravene Tine setter til den vanlige melken også. Tenker du egoistisk velger du den økologiske melka, tenker du idealistisk, velg den vanlige. Da den vanlige melka er melka, produsert og solgt på så og si samme plass. Liten tid langs veien.

Den økologiske melka i Norge melkes ikke på så veldig mange plasser, og den produseres så vidt jeg vet på en plass. Og Norges langstrakte land selger Økologisk melk helt fra nord til sør. Det sier seg selv at den da har bidratt til å forurense vel mye....

Slike ting tenker jeg på da, ikke alltid økologisk er det mest riktige idalistsik sett, men jeg er nok ikke av de mest idealistiske... Dog har jeg unngått veldig mye industrifremstillt barnemat og heller laget selv, er vel en stund til du kommer til det - men veldig greit å gjøre seg opp en mening om hva man vil fokusere på før man er oppi det!

Man får høre på helsesatsjonen at barn MÅ spise industrfremstillt grøt tilsatt med jern til de er to år, men har man litt kunnskap om mat og næringsstoffer så er det ingen problem å gi barnet jern nok uten slik grøt!

Det aller viktigste er nok å stole på at man selv klarer å gjøre det beste for sine små! :) Og du har jo en god holdning allerede, og bare med den når du langt! Holdninger er også en ting man skal overføre til de små. Tenk på hva de også kan utføre med sine holdninger videre! Lærer man barna at det å hele tiden få noe nytt er en selvfølge, så bidrar jo man til at denne karusellen går enda fortere...

Det ble langt ja... hadde visst mange meninger rundt dette jeg....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...