Gå til innhold

kan noen berolige meg... flau...

Anbefalte innlegg

Skrevet

vet det er irrasjonelt.. men jeg bekymrer meg for det meste når jeg er gravid.. syns det er flaut, men det plager meg likevel....

jeg marinerte noe svinekjøtt på lørdag altså smurte krydder på rått kjøtt, å så skylte/vasket jeg bare hendene i kaldt vann etter på. å spiste med fingrene senere... oppdaget at jeg var gravid i går. er 4+4.

er vel lite sannynlig at spiren har tatt skade av det. men bekymret er jeg desverre uansett. å trenger noen ord som beroliger meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta det med ro! Sjansene er minimale for at du har fått i deg en bakterie bare ved å ha håndtert rått kjøtt èn gang og for at den bakterien i tillegg skulle vise seg å være en av de farlige.

Men husk å vaske hendene med såpe neste gang da ;-)

Skrevet

For å være noe som kan muligens skade babyen, da måtte du selv ha blitt ganske syk tror jeg. Det er en liten sjanse å få farlige bakterier i seg fra rått kjøtt men jeg tror alle disse fører til feber, dårlig mage (oppkast, diare) t.o.m. kroppsmerter hvis man er smittet.

Så hvis du ikke har lagt merke til noe sånt, tror jeg du kan slippe å tenke på det. Hvis du har blitt syk så er det bare å bestille time med legen og ta blodprøver for dette oppdager de lett hvis det er noe å se.

Skrevet

? Hva er det egentlig du er redd for at skal kunne ha skjedd?

Skrevet

Jeg forstår uroen din, men det har helt sikkert gått bra!

til deg som spør om hvorfor du er urolig, så er det vel fordi rått kjøtt kan ha diverse bakterier som kan være farlige for et lite foster. Og faktisk er det en del av disse (listeria i eks upasturisert ost og annet) som den gravide ikke merker mye til, fordi vi tåler det, men det kan være mye mer alvorlig for fosteret.

Men om du er gravid eller ei, så er det kjempeviktig å vaske hendene grundig m såpe etter man har tatt i rått kjøtt, og før man tar i andre matvarer.

Man kan jo også ha desinfiserende middel stående på kjøkkenet.

Selv fikk jeg "hetta" for noen uker siden, fordi jeg plukket poteter m jord i i butikken, og da jeg skulle legge varene i posen v kassen så slikket jeg auomatisk på fingen for å klare å "åpne" posen.... jord er jo heller ikke bra.... Men legen min sa det ikke var noe å bekymre seg for, og gjennom alle sine år som gynekolog hadde hun kun sett en som mistet pga toxoplasmose (eller hvordan det nå staves....)

lykke til, alt er sikkert i orden!

Skrevet

Feil! Mor trenger ikke nødvendigvis å bli så syk. Men for all del, det er LITEN sjanse for å bli smittet når man har vært sløv med håndvask en eneste gang.

Fant på matportalen:

Listeria monocytogenes er en bakterie som vokser raskt i romtemperatur, men også - i motsetning til mange andre bakterier - i kjøleskap. Vanligvis er det nødvendig med et svært høyt antall bakterier per gram matvare for at det skal oppstå sykdom. Bakterien dør ved oppvarming, men overlever frysing. Listeria kan skade fosteret uten å gi særlig kraftige symptomer hos moren. Eksempel på sykdomstegn hos moren kan være influensalignende symptomer. I verste fall kan en infeksjon føre til spontanabort eller medfødte skader hos barnet.

Legg da spesielt merke til setningen: Vanligvis er det nødvendig med et svært høyt antall bakterier per gram matvare for at det skal oppstå sykdom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...