Anonym bruker Skrevet 13. juli 2009 #1 Skrevet 13. juli 2009 Hvordan er det med å ta farskapstest før ungen er født? Er det forbudt i Norge nå?? Og hvordan funker det når ungen er ute, eventuellt hva det koster ca?
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2009 #3 Skrevet 14. juli 2009 Ifølge Norsk lov så er det ikke tillat, men det er noen unntak som det kan gis disp for. Ta det opp med jordmoren din. Du kan evt dra til Sverige eller Danmark, der er det tillat. Etter at barnet er født kan du oppgi far, så kan han "nekte", da vil dere få en test fra NAV. Denne testen tar som oftes lang tid å få svar på. Du kan også ta en test privat, det koster 1.100,- kr. med en analysetid på 10 virkedager. www.farskap.no www.gena.no
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2009 #5 Skrevet 15. juli 2009 Evt så kan du si at du er usikker, er ikke noe verre enn det! Husk også at faren for abort er større ved en slik undersøkelse, og at det er derfor det ikke gjøres i Norge.
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2009 #6 Skrevet 15. juli 2009 Faren for abort etter en fostervannsundersøkelse er forsvinnede liten, ca 1-2%.
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2009 #7 Skrevet 15. juli 2009 Ligger DNA i fostervannet? Jeg trodde de måtte ta prøve av fosteret/navlestrengen? Uansett om den er 1-2% så er den fortsatt større enn 0%, tror ikke de 2% betyr så mye om man spontanaborterer.
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2009 #8 Skrevet 15. juli 2009 Ja, du har sikkert rett, kan det være i morkaken de tar testen? Hvis situasjonen er en stor belastning for mor, så kan vel det også gi en økt fare for spontanabort? Så hvis jeg var i situasjonen at jeg ikke visste, ville jeg ikke vært redd for å ta testen for å få svar. Uvitenheten må være uutholdelig...
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2009 #9 Skrevet 15. juli 2009 Det ligger celler i fostervannet ja, derav navnet fostervannsprøve når en skal teste for downs. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå