Gå til innhold

Erfaringer fra å ha blitt satt i gang??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tok det hele lang tid? Og hvordan ble du satt i gang?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk desverre ingen god erfaring med førstemann. Startet lørdag kveld og endte i hasteks tidlig mandag morgen.

Problemet mitt var at riene ikke ble effektive nok slik at åpningstiden drøøøøøyde veldig lenge. Da jeg endelig fikk full åpning, ville ikke barnet ned i fødselskanalen (for langt opp til å bruke sugekopp). Resultatet ble at jeg og livmoren ble utslitt, samt at fosterlyden ble ustabil.

Når barnet var ute gikk det helt fint med henne (som er det aller viktigste:-)))), men det tok et døgn før jeg fikk holdt henne i mine armer og ble så fysisk sliten at jeg mistet kontroll på kropp (spasmer) og psyke.

Er nå gravid igjen og jeg tenker mye på dette vedr. neste fødsel. For meg blir det uaktuelt å bli igangsatt igjen (da blir det ks). Håper veldig at jeg får en normal fødsel denne gangen.

Har dog snakket med flere i min omgangskrets som også har blitt satt igang hvor det har gått veldig fint! Kanskje jeg var uheldig.

Ønsker deg lykke til videre i graviditeten :-)

Skrevet

Tok ikke lang tid, fikk satt inn gele i livmoren kl 13:00 og jenta mi var ute kl 20.30 samme dag. Hadde svangerskapsforgiftning, mest sannsynlig derfor det ikke tok så lang tid.

Skrevet

Satt igang med drypp med nummer 2 da vannet gikk (men ingen ting skjedde). Startet med drypp kl 1000, lillegutt var ute 1331. Fort gjort.

Skrevet

Jeg har også dårlig erfaring... Jeg ble satt i gang med drypp pga langvarig vannavgang. "Drypp-rier" er iflg jordmora kortere og vondere enn "vanlige" rier, og de kommer helt plutselig - uten noen ordentlig oppbyggingsfase. Alt dette stemmer godt med meg, det var fælt. Jeg hadde ingen mulighet til å puste meg gjennom riene på en god måte, fordi de kom som kastet på meg - og de kunne også komme i serier, med kun noen få sekunders pause. Vanligvis kom de med kun litt over ett minutts pause - helt fra første rie! Epiduralen var en reddende engel (man har gjerne økt behov for smertestillende under igangsatte fødsler). På den positive siden gikk det ganske fort - fikk full åpning på 4,5 time som førstegangs. Så kom hodet aldri ordentlig ned i bekkenet, og det endte med ks etter to timer med pressing. Hurra.

Nå må jeg i sannhetens navn si at jeg tok pelvimetri etter fødselen, og det viste seg at jeg har en bekkendeformitet som gjør at jeg ikke kan føde vaginalt - det var derfor det ble ks (selv om ineffektive rier pga drypp også kan gjøre det nødvendig med ks, noe jordmor først trodde var tilfellet). Det er mulig jeg hadde vært mye mer positiv til igangsetting hvis jeg faktisk hadde fått ut ungen for egen maskin! :) Det er jo mange som har positive erfaringer med igangsetting, selv om det (som ved alt mulig annet når det gjelder fødsler) også er mange skrekkhistorier. Det beste (tror jeg) er hvis man pga igangsettingen kommer i gang med egne rier selv - da skal det (visstnok) være som en vanlig fødsel videre. Det er først og fremst hvis det er nødvendig med drypp at det blir VONDT - da får man får disse fæle syntocinon-riene...

Det er en grunn til at legene er tilbakeholdne med igangsetting uten medisinsk grunn - men må man, så må man!

Skrevet

flere?

jeg blir trolig satt i gang tidligere pga stort barn og komplisert fødsel forrige gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...