Gjest ->>- Skrevet 14. juli 2009 #3 Skrevet 14. juli 2009 Ja, men det er horribelt lenge siden Charleston. Savannah er fantastisk.
Mom2Two Skrevet 15. juli 2009 Forfatter #4 Skrevet 15. juli 2009 Har du noen gode tips på veien? :-) Skal kjøre denne ruten: Chicago-St.Louis-Memphis-Nashville-Atlanta-Savannah-Charleston-Cincinnati(?)-Chicago 2 uker til rådighet. Hadde blitt kjempeglad for råd og erfaringer på veien (2 voksne + 2 barn)
Gjest ->>- Skrevet 15. juli 2009 #6 Skrevet 15. juli 2009 Ambisiøs rute. =) Memphis er en deilig by (henge ut i parkene langs elva ved broa over til Arkansas er kos), og det er i grunn Nashville også. Atlanta er ganske døll, men sjekk ut akvariet (georgiaaquarium.org) der med unger. Worldofcoca-cola.com kan også være artig. Om dere gidder litt ekstra kjøretid, vil jeg anbefale en omvei fra Nashville til Atlanta. I stedet for å suse highwayen, tar dere I-40 til Knoxville og derfra småveiene til Pigeon Forge (utroooolig kitsch småby, besøk gjerne fornøyelsesparken Dollywood), fortsetter over fjellet gjennom the Smoky Mountains National Park til Bryson City (om været er fint kan man godt tilbringe en dag eller to med tubing på elva og avslapning her), kanskje en tur innom indianerreservatet i Cherokee, og deretter følge the Blue Ridge Parkway et lite stykke (vanvittig utsikt!) nordover - til Brevard omtrent f.eks - før dere svinger av og tart turen ned til Atlanta på interstaten. Eventuelt kan dere inkorporere disse anbefalingene i turen på vei tilbake fra Charleston til Chicago, sånn med mindre Cincinatti er et absolutt must. (Med mindre dere har noe spesielt å ville i Atlanta, hadde jeg glatt droppet hele byen og kjørt den ruta jeg nevner her og så strakveien til Charleston med detour til Savannah derfra. Atlanta ser ut som en hvilken som helst storby og har null sjarm whatsoever). På veien mellom Atlanta og Savannah er det et must å stoppe i Juliette, GA, og spise stekte grønne tomater. I hvert fall om dere har noe som helst forhold til filmen Stekte grønne tomater (og har dere ikke det bør dere i grunn bare se den før avreise og stoppe likevel - det er som å hoppe hundre år tilbake i tid): juliettega.com / thewhistlestopcafe.com - ligger rett ved interstaten, kanskje et kvarter å kjøre etter man tar av. Charleston husker jeg for lite av til å være behjelpelig med, men det er fint der. Savannah er gjennomført nydelig og det bør være tid til bare å rusle i gatene. Dere voksne bør vurdere å se filmen Midnight in the Garden of Good and Evil før avreise, om dere ikke allerede har gjort det. Litt avhengig av alderen på barna kan det være suksess å spise lunsj på the Pirates House (thepirateshouse.com), selv om maten ikke er det helt store. Og på vei oppover fra Savannah til Charleston er Hilton Head en naturlig stopover. Ville satset på å kjøre kjapt/kveldskjøring e.l fra Chicago til St Louis og gjennom Indiana på vei tilbake. Chicago er en fet by, men omlandet er mye flate kornenger uten noe særlig av interesse. I sør (Georgia/Carolinas og til noen grad Tennessee) er jeg veldig tilhenger av å kjøre av interstaten og suse rundt på småveier. Stopp gjerne på lokale diners med buffetmiddager og smak noe av den mest fantastiske maten USA har å by på, og benytt for all del lokal turistinfo til å få vite om de sære små museene og spøkelsesbyene og what-have-you enhver småby med selvrespekt har å vise til. Mapquest.com er fin for reiseplanlegging (tidsangivelsene deres bruker å stemme noenlunde bra) og tripadvisor kombinert med hotwire for billig og grei overnatting. Når man har bil lønner det seg ofte å kjøre til utkanten av byer for å bo - ikke satse på å campe midt i Nashville når man likevel må sitte inne etter ungenes leggetid, liksom. Ha en fantastisk tur! (Jeg er veldig, veldig glad i USA som ferieland =)
Mom2Two Skrevet 15. juli 2009 Forfatter #7 Skrevet 15. juli 2009 Hei du!! Tusen tusen takk for utrolig hjelpsomt og utfyllende svar!! Vi kikker nå nøye på ruten og alle tipsene dine:-) Dette var til stor hjelp! Veldig greit å vite at Atlanta ikke er det store. Vi vurderer å hoppe helt over, og i hvert fall ikke ta den ekstra natten der som vi hadde tenkt (vi vurderte to netter faktisk). Det var Wold of Coca Cola vi hadde tenkt å få med der + noe Martin Luther King-greier. Akvariet hopper vi over, vi var på det i Boston sist vi var i USA, og vi skal så mye annet moro:-) Jeg oppdaget plutselig at vi reiser tilbake en dag senere enn vi trodde, så nå har vi en natt til å plassere. Det passet veldig brat:) Ja, ruten er nok ambisiøs..hehe.. Vi kjørte rundt i New England/Canada/DC osv. for 2 år siden (vi har familie i NYC, Connecticut ++), og da kjørte vi en lenger distanse totalt sett og på kortere tid. Det gikk kjempefint. Da var ungene yngre også, så tror det går fint. Alle vi snakker med synes vi er gale som skal kjøre så langt med unger, unntatt foreldrene mine, for de turene vi tok på sommeren brukte visstnok å være på godt over 800 mil. Vi tenker å ta unna noe av kjøringen midt på dagen, når det uansett er som varmest. Vi hadde alt satt opp tre dager i Hilton Head, for å få litt strand og ren avlapning. Da kan vi kjøre inn til Savannah osv. Skal besøke en venninne i Clarksville, så det må vi også få til. Cincinnati var bare et sted å sove, så mulig vi tar den detouren du anbefalte på tilbaketuren. USA er virkelig et fantastisk ferieland! Jeg tror heller ikke folk er klare over hvor billig det egentlig er å reise dit. Lett å finne billig overnatting, leiebil er billig, man kan spise billig osv. Vi kjenner mange som har betalt mer for 2 uker på Mallorca nå i skoleferien.. Jeg synes også at folk er utrolig hyggelige, hjelpsomme, åpne og service-minded. Det er veldig behagelig, og man blir godt vant. Takk, takk, skal oppdatere deg når alle valg er tatt. Vi bestiller de fleste hotellene i løpet av i dag eller i morgen, tror jeg. Igjen, tusen takk for utrolig gode råd!! Mannen leser ivrig nå:-)
Mom2Two Skrevet 15. juli 2009 Forfatter #9 Skrevet 15. juli 2009 Tror det blir en kjempetur:) Gleder meg veldig i hvert fall:-)
Gjest ->>- Skrevet 15. juli 2009 #10 Skrevet 15. juli 2009 Høres ypperlig ut, satser på roadtrip et sted i USA neste år vi også (har svigerfar og familie på østkysten, så enkeltbesøk blir det en del av, men ikke alltid tid og penger til storprosjekter). To hendige websider til for rare ting langs veien, forresten: www.roadsideamerica.com og www.ghosttowns.com (vet ikke om det er så mange bra spøkelsesbyer på de kantene dere skal, da - i sørvestlige stater er det noen helt superbe). Martin Luther King-greier finner du forresten rikelig av i Memphis.
Mom2Two Skrevet 15. juli 2009 Forfatter #11 Skrevet 15. juli 2009 Ja, tror det blir så bra:-) Er nesten helt sikker på at vi går for den detouren, ser kjempeinteressant ut! Vi fikk det travelt her nå med alle de gode tipsene:-) Nei, det er liksom ikke en årlig foreteelse å ta slike prosjekter. Ble ikke noe ferie i det hele tatt i fjor, så da må man ta det igjen i år.
Gjest Sauen har 2 jenter =) Skrevet 15. juli 2009 #12 Skrevet 15. juli 2009 Dette er virkelig drømmen min! Har utrolig lyst å kjøre gjennom statene, men har alltid forestilt meg at det er himla dyrt. Men kanskje det ikke er det allikevel? Uansett sikkert mye mer spennende enn 2 uker på tur til et sted som uansett bare består av norske turister...=P
Mom2Two Skrevet 15. juli 2009 Forfatter #13 Skrevet 15. juli 2009 Neida, om man virkelig vil kan man faktisk gjøre det ganske så rimelig:) Du får starte å planlegge. Det er ikke siste gangen vi drar dit. Har kost oss like mye hver gang vi har vært der. Anbefales!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå