Gå til innhold

Må neste svangerskap bli like tungt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Virkelig HATET å gå gravid. Kvalmen og spyinga var vel ikke mer enn innenfor normalen, men holdt på til uke 20. Fra uke 22 fikk jeg kraftig bekkenløsning som jeg etterhvert fikk sånn høvelig underkontroll med mye trening, -hver dag! 32 hadde jeg regelmessige kynnere hvert 5min, og fikk beskjed om å holde meg i ro (jeg kan IKKE å slappe av!). Noen uker senere fikk jeg store mengder vann i kroppen, og gikk opp 7kg på en uke, og måtte gå opp 6nr i sko...

-Fødsel gikk rel. greit med vakum. Og etter fødsel var jeg heldigvis i fin form :-)

Noen som har erfart at svangerskap nr 2 er lettere enn første?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det første er å legge et godt grunnlag FØR du blirgravid. Tren regelmessig og spis sundt.

Når du blir gravid er det bare og fortsette som før,- ikke lov å slappe av fordi om man er trett,- BEHOVET for søvn når man er gravid er ikke større, men man kan KJENNES trettere... Prøv å tren, selv om du er litt kvalm..Jeg spydde ikk siste gang, ikke spesiel kvalm helle, men hadde en måneds tid jeg ikke greide å drikke noe....Alt smakte "surt vann":...Forferdelig..Men mens jeg trente og en stund etterpå var vann deilig,- og drakk MASSE...

Da jeg i uke 14 begynte å kjenne BLbegynte jeg å knipe..Jeg satt på ergometersykkel hver dag,- bare så du vet hva jeg gjorde.. Jeg knep mens jeg syklet og fant stillinger som ga minst mulig kjenning i bekkenet. Og etterhvert kom bekkensmertene helt bort..Svømte også og samme da,- knep mens jeg svømte..Gikk sakte, men kjente da ingenting til BL min...Og all den kniping underveis i svangerskap hjalp under fødsel,- og ikke minst ETTER ;o)

Jeg prøvde, også da jeg var litt kvalm, og få i meg det jeg visste jeg normalt ville ha spist under måltid som ble berørt av kvalmen....

Igjen vil jeg si, jeg var IKKE særlig kvalm,- har du tendens til slik "sykelig kvalme" som noen får er nok ikke dette rådet og følge. Men om det er innefor "Normalen" så kanskje det hjelper deg også..

1.svangerskap trente jeg ikke særlig, og tenkte ikke åp hva jeg spiste,- spiste det jeg hadde lyst på...Bekkenløsningen ble etterhvet så ille at jeg ikke greide å gå mere enn noen 100m om gangen, og jeg kastet opp flere ganger i de første 14 ukene...Så MINE symptom ble bedre da jeg fulgte "rådene mine2 andre gang...Men nå var det ulike kjønn. Noen sier det har noe å si..Andre sier slike plager blir mindre for hver graviditet,- andre hører jeg sier de skal bli verre..:Sett at man lever likedann under alle svangerskap...Så egentlig har jeg ikke mye å hjelpe deg med..

VIl man ha en til så må man bare gjennom det..Men har tro på å leve som før graviditet også under, fokusere på seg selv litt mer enn barnet i magen,- så lenge man ikke gjør ting som kan være skadelig for banret... Man må ikke gjøre alt "kroppen sier" under svangerskapet..Ofte er det bare i sitt eget hode man hører "kropen kreve"...Man gir vel ikke etter for sjokoladesuget hver gang "kroppen krever" det når man IKKE er gravid heller? JEG gjør ihvertfall ikke de.t.Hadde ikke vært nok sjokolade i verden da :o)

Håper du har det fint nå og koser deg med ungen :o)

Skrevet

Huff hørtes ikke greit ut:(

Jeg kan dessverre ikke trøste deg noe særlig. Jeg var kvalm med nr 1, men ikke med nr 2. Gutt først så jente om det har noe å si. MEN hadde kraftig bekkenløsning fra uke 12-13 med begge to. Syntes derfor at svangerskapene var helt pyton. Sykmeldt i begge og kjedet livet av meg, trente i basseng hver dag uten nevneverdig effekt. Fysio og styr i 6 mnd.

Premature rier og svak bekkenbunn med nr en, men slapp heldigvis det med nr 2. Sykehusinnleggelse i begge, nyrebekkenbetennelse i første magesår i andre.Var sengeliggende siste 2 mnd med eldste.

Hadde det ikke vært for at premien er så herlig hadde jeg ikke gjort det igjen etter nr 1(ventet i 7 år da). Rart hvor fort man glemmer ting når alt er over:) Fødslene har heldigvis vært veldig lette og korte.

Skrevet

Første gang kaster jeg opp hver dag hele sv.skapet og fikk mye vann i kroppen mot slutten. Det var heeeeelt pyton, jeg hatet det virkelig. Jeg kastet opp så mye at emaljen i vasken ble ødelagt... Er usikker på om jeg hadde andre plager, for kvalmen overskygget alt! Var 100% sykmeldt mesteparten.

Andre gangen var jeg kvalm til ca uke 20, men kastet opp innimellom senere. Tåler ikke helt tannpuss og slimdannelsen har jeg funnet ut... Burde kanskje vært sykmeldt, men jeg kom meg gjennom praksis i barnehage + min jobb. Etterhvert ble jeg veldig sliten, vondt i ryggen osv, så legen sykmeldte meg fra jobb så jeg kunne gjennomføre skolen. Gjennomførte siste eksamen en uke før hun kom og var egentlig i fin form.

Men andre sv.skap var så mye bedre enn første. Og i tillegg trivdes jeg bedre med den store kroppen. Jeg var en del alene med jenta vår, og da hadde jeg liksom ikke noe valg, kunne ikke helt kjenne etter vondter og jeg hadde andre ting å tenke på hele veien. Men jeg hatet det andre gangen også! Føder heller 10 ganger enn å gå gravid... Men dessverre kan vi ikke velge, vi må gjøre begge...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...