Gå til innhold

hva er kiss?

drømme_mamma er gravid

Anbefalte innlegg

Skrevet

lurer på dette..gutten vår er skjev i bakhodet, har vært hos fysio. og skal en gang til, kadde kink i nakken...har favoritt side, men har vært litt skjev fra fødselen av. han er 17 mnd nå, fortsatt noe skjev, men smart og flink sosialt, men ingen har nevt kiss for meg før..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kiss er at de har låsninger i nakke og/eller rygg som gjør at de har nedsatt bevegelighet (det er hvertfall den enkle forklaringen). Det kan gjøre at barnet ikke kan snu hodet ordentlig mot den ene siden eller de "jukser" for å få det til og snur feks hodet oppover og samtidig mot siden, sånn at de unngår låsningene. Da blir de gjerne skjeve og ligger helst mot den andre siden (favorittsiden). Sønnen min hadde låsninger i nakken, om det var kiss eller bare låsninger aner jeg ikke, og han lå sånn at han hadde tydelig bananfasong.

I følge noen fysioterapeuter er dette en "motediagnose" som egentlig ikke finns og hvis du har vært uheldig, så har du vært hos en sånn fysioterapeut og da vil de aldri finne ut om han har det fordi de mener det er en diagnose som er bare tull. Jeg vet om en stakkars liten jente som hadde store låsninger i nakken og ryggen og som var hos en fysioterapeut på en helsestasjon og moren fikk beskjed om at alt var helt fint og "hvertfall ingen låsninger". Det var en jente på 2-3mnd som spiste ca50ml mme til hvert måltid og da med mye hyling underveis. Amming hadde aldri fungert (det er også typisk når de har kiss fordi det ofte gjør vondt å ha nakken i den stillingen). Eneste anbefaling moren fikk på helsestasjonen var å vente lengre mellom hvert måltid, for "hun var nok ikke sulten nok", da var det allerede stort sett 4timer mellom hvert måltid.

Heldigvis fikk foreldrene kranglet seg via omveier inn på sykehuset og fikk der god hjelp av både manuellterapeut og ernæringsfysiolog og nå er hun helt frisk:-)

Anbefaler deg å lese mer her:

http://www.manuellterapi.no/default.aspx?sid=85

Der er det også en oversikt over manuellterapeuter som behandler barn med kiss, så da kan du jo evt bestille en time og få undersøkt sønnen din. Du trenger ikke henvisning og skal likevel ikke betale når du er der med barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...