Gjest Skrevet 13. juli 2009 #1 Skrevet 13. juli 2009 Jeg har vært mest inne på Anonymforumet de siste dagene, pga diverse. Og det er jo forferdelig stemning der inne, sånn egentlig! Den ene disser den andre, og da kommer tredjemann å disser BEGGE igjen osv... Bah. Jeg greier ikke mer der inne snart! Men, der skjer det ting! Det er mer spennende debatter og slikt, selvom folk disser meg. Hva skjedde med Skravle da? Jeg har jo ALLTID vært trofast her inne, men nå smyger jeg meg alltid ett hakk ned på listen?! Jeg følte egentlig bare for å skrive ett innlegg her, for å vise at det er HER jeg hører til
Gjest Skrevet 13. juli 2009 #3 Skrevet 13. juli 2009 Kan jeg spørre deg om en ting Ina? Du sier du skriver bloggen din fordi det er som en terapi for deg? Hvor lenge har du skrevet bloggen? har du virkelig blitt bedre av å skrive den bloggen? Hva gjør det med deg at du kan skrive den bloggen? Tenker du noen gang på at det kan være unge jenter (14-15 åringer)som leser bloggen din og på en måte ser opp til deg, det med at du slanker deg, skriver om kaloriene og om hvor deprimert du er og selvskadingen?
OsloMor Skrevet 13. juli 2009 #4 Skrevet 13. juli 2009 Neffi, tenker du på at det muligens er 30 år gamle damer som blir skadet av å lese dine innlegg her inne? Har sjeldent sett noen på nett med så dårlig filter som deg selv, synes derfor det mildt sagt blir komisk når du stiller deg "kritisk" bloggen til HI sin mulige dårlige innvirkning på andre tenåringer.
xxxJulianexxx Skrevet 13. juli 2009 #5 Skrevet 13. juli 2009 Hvorfor er du så ondskapsfull neffi? Det er vel ikke hennes ansvar! Og tenker DU noen gang på at dine innlegg her kan oppfattes like negativt?
Gjest Skrevet 13. juli 2009 #7 Skrevet 13. juli 2009 Var det virkelig et ondskapsfullt innlegg? Dette var da et helt konstruktivt og rettmessig innlegg? Jeg VET at det sitter MANGE unge kvinner som synes jenter som Ina er kule og tøffe og ønsker å bli som henne. Jeg synes derfor at hun burde tenke seg om før hun skriver, hva hun skriver.. Hun kan jo faktisk sette noen ideer i hodet til unge jenter og jeg synes rett og slett at det er uforsvarlig at hun skriver dette. Jeg mener at hun er ansvarlig for hva hun skriver og dermed bør hun faktisk tenke seg om to ganger før hun skriver det... Og hvis hun ikke blir bedre av å skrive bloggen, hva er da vitsen med hele greia?
solei Skrevet 13. juli 2009 #8 Skrevet 13. juli 2009 Nå er det jo en egen spiseforstyrrelse debattside her inne. Så jeg ville ikke bekymret meg for det. Tviler på at så mange 14-15 åringer er her inne. Blogger om personer med slike lidelser kan en jo google overalt. Men en skal uansettvære litt forsiktig med hva en skriver. Men jeg har tro på deg Ine...du virker knallsterk tross plagene dine!
solei Skrevet 13. juli 2009 #9 Skrevet 13. juli 2009 At noen ser opp til probleme til Ine og synes det er kult, sier noe om at de selv har problemer. Og de problemene har de da selv om Ina skriver om sine problem.
Gjest Skrevet 13. juli 2009 #10 Skrevet 13. juli 2009 Ikk her inne nei kosi, men Ina har en egen BLOG hvor hun skriver svært detaljert og ukritisk om egne følelser, slanging, depresjon og ikke minst selvskading...
solei Skrevet 13. juli 2009 #11 Skrevet 13. juli 2009 Ok..har hørt det. Men det er jo mange slike blogger å lese. Mye er skadelig på nettet for mange. En har ansvar for seg selv. Jeg synes det er flott at hun får det ut. Selv om det er sterk kost for mange.
Gjest Skrevet 13. juli 2009 #12 Skrevet 13. juli 2009 Det er sant kosi, men jeg synes vi som voksne faktisk bør gjøre vurderinger, slik at det ikke kan skade eller påvirke unge mennesker i feil retning. Fint at hun får det ut, ja, men får hun den hjelpen hun EGENTLIG trenger? Profesjonell hjelp. Medisiner?kognitiv terapi?Elektrosjokkbehandling? Langvarig psyk. innleggelse? For meg kan det virke som om hun trekker seg lengre ned i i depresjonen ved å blogge om det.. Selvssagt er det synd på jenta, hun er alvorlig syk og jeg tviler på at hun får riktig og god nok behandling...
Gjest Skrevet 13. juli 2009 #13 Skrevet 13. juli 2009 Selvfølgelig får du spørre:) - Ja, blogging er som terapi for meg. - Jeg har vel skrevet siden februar i år tror jeg, ikke så lenge. - Ja, jeg blir bedre av blogge. Om jeg ikke hadde blogget hadde jeg skadet meg ENDA mer. - Det gjør noe med meg. Det klarner hodet mitt litt, også får jeg lest gjennom tankene, få tilbakemeldinger, dele ting osv. - Ja, jeg tenker OFTE på det. Derfor skriver jeg ikke noe som virker triggende, heller informativt:) Jenter som allerede er syk har nok googlet alt opp og ned og i mente før de ser min blogg.
partyoffive Skrevet 13. juli 2009 #14 Skrevet 13. juli 2009 Er ikke så kjennt med HI's nick. Men ville bare si at det er jo litt ironisk at jenta kommer inn hit for og si at hun savner skravle og forteller om hvoerdan folk bare disser hveradnre på anonym, også blir hun disset for og si det her!!!! ja, ja. Skjonner jo helthets strekkene i situasjonen selv om jeg ikke har fulgt med tråder om HI. Uansett så har hun nok rett i at jenter som er syke har nok allerede googlet seg fram til nok lesestoff på nettet, med eller uten HI's blogg. Kan det 'gjore' en ung jente syk og lese dette hvis hun ikke allerede lider? Jeg vet ikke, jeg spor? Aner ikke hvordan det utarter seg. Lykke til og god bedring uansett HI.
malingus Skrevet 13. juli 2009 #16 Skrevet 13. juli 2009 Du vet vel det neffi, at man ikke bruker elektrosjokk og langvarige innleggelser så mye lengre? Det kan ofte være lite heldig med langvarige innlaggelser, og derfor satses det mer på poliklinisk behandling. Har selv drevet med selvskading og vært innenfor psykiatrien i årevis og vet endel om dette. Dere skriver jo om denne jenta som om hun var psykotisk eller no. Ja, man sliter når man skader seg. Men man bør være forsiktig med å kalle folk syke av den grunn. Tror du ikke DET kan trigge folk som driver med selvskading?? Jeg synes det er bra at det er åpenhet på dette feltet. JA, det kan trigge enkelte. Men det er det mye som kan. Man finner alt mulig rart på nettet nå for tiden. Så lenge man ikke framstiller selvskadingen som noe som hjelper, er det bare bra at folk prater åpent om det. Alle som spør om mine arr, får et ærlig svar. Uansett! (utenom små barn da). Så får de takle det som de vil! Stå på Ina!
Gjest Skrevet 13. juli 2009 #17 Skrevet 13. juli 2009 Elektrosjokk brukes DAGLIG i psykiatrien i Norge mot alvolrige depresjoner, så jo det brukes mye.. lanvarige innleggelse tenker jeg over noen måneder, jeg tror faktisk det hadde hjulpet Ina best. Det er tydlig at hun er svært utstabil psykisk og at hun bør ha døgnoppfølging... Har personlig erfaring med både depresjon og selvskading for noen år siden så jeg vet hva jeg snakker om...
Gjest Skrevet 13. juli 2009 #18 Skrevet 13. juli 2009 Jeg håper du blir frisk som fy, Ina, men ser i et blogginnlegg at du synes det er så trist at folk snakker nedsettende om deg i form av anonyme kommentarer o.l. Men, når du velger å ha en åpen blogg, må du nesten regne med sånt, spesielt med tanke på hvilke temaer det er du tar opp. Jeg har vært innom bloggen din én gang, og gikk ut med en gang, synes rett og slett det var ekkelt å lese.
malingus Skrevet 13. juli 2009 #19 Skrevet 13. juli 2009 Poenget neffi, er vi vet ikke hva hun trenger av behandling. Man skal være svært forsiktig med å kalle folk syke og foreslå behandling. Det er ikke vår jobb. Om man er enda så mye sykepleier! Hadde jeg skrevet ned alle mine tanker og erfaringer i en blogg, hadde nok mange ment at jeg burde vært innlagt med en gang. Jeg tenker det må være okay å skrive ned slike ting. Som hun selv sier, så kan hun lese igjennom det etterpå og da virker det anderledes. Og man får tilbakemeldinger. Ja, man skal være forsiktig med hva man skriver. Men å skrive om selvskading på en ordentlig måte, er bare positivt! Det er mye tabu knyttet til det. Mange som ikke tør vise arrene sine. Selv gir jeg blanke i hva folk måtte tenke om det. Er faktisk ikke mitt ansvar om folk reagerer. Og i samme åndedrag kan jeg nevne at jeg nok aldri hadde begynt med selvskading hadde det ikke vært for at en tidligere kollega av meg hadde drevet med det og var åpen om det. Men det er da ikke hennes skyld at jeg begynte med det! Det ansvaret ligger på meg!
Gjest Skrevet 13. juli 2009 #20 Skrevet 13. juli 2009 Jeg ser ikke noe galt i at jeg kommer med forslag om behandling. Jeg er ikke sykepleier når jeg skriver dette. det er mine egne erfaringer. Jeg er frisk og er selvsagt glad for det, da ønsker jeg selvsagt at andre skal bli friske. MEN jeg synes mønsteret til Ina er skremmende, det er ingenting som tyder på at hun blir bedre... Hun har det ikke bra, hun bør følges opp 24 timer i døgnet
malingus Skrevet 13. juli 2009 #21 Skrevet 13. juli 2009 Jeg er helt enig i at hun ikke kan ha det bra. Hun bør ha oppfølging ja. Men hva skalg vet jeg ikke. Folk er så forskjellige, så det nytter ikke å si hva slags behandling som er mest effektiv for henne akkurat nå. Og bare for å si det... En akutt innleggelse på en psykiatrisk post er ingen behandling. Dessverre. Det er mer et oppsamlingssted for folk i alle aldre, med alle mulig slags forskjellige psykiske plager/lidelser. Det kan være nyttig i en ekstremt dårlig periode, hvor en er farlig for seg selv eller andre, men det er ingen behandling. Da må en søke seg til spesialsykehus hvor en er frivillig innlagt og der kan det ofte være laaang ventetid. Dessuten er det noe med å være mottagelig for hjelp. Husker for noen år siden da jeg var heldig å få plass på et av disse private sykehusene. Jeg ville skrive meg ut, mot absolutt alles anbefaling. Jeg ville det fordi jeg ikke kjente meg klar. Jeg var ikek mottagelig for hjelp. Enda hvor dårlig jeg mådde. Jeg innså at jeg ikke ville bli frisk. Jeg var rett og slett redd for å bli frisk. Så det endte med at jeg skrev meg ut. Etter et par år med mye selvdestruktivt dritt kom jeg ganske tilfeldig i kontakt med en terapeut som var helt fantastsk. Hun kom inn i mitt liv på akkurat riktig tidspunkt. Tror ikke jeg hadde hatt så mye hjelp av henne hvis jeg hadde møtt henne noen år tidligere. Det jeg mener er at det er lett å se utenifra hva slags hjelp en person trenger. Men den hjelpen må komme i riktig form, til riktig tid. Eneste vi kan gjøre er å støtte denne jenta.
ana baroma Skrevet 14. juli 2009 #22 Skrevet 14. juli 2009 Både du og jeg vet at det er mange her i landet som trenger døgnkontinuerlig oppfølging i psykiatrien, uten at de får det. Og jeg har lært meg at man skal være svært forsiktig med å komme med råd om ting og tang ang dette både på nett og ellers. Å sitte på nett å definere om andre blir bedre eller ikke av å blogge er vel litt på kanten + +, og du som tydeligvis er sykepleier burde jo vite det bedre enn mange andre! Når man er i helsevesenet burde man kanskje ha et enda større ansvar for å uttrykke seg forsiktig og ansvarlig i slike tilfeller?
Gjest Skrevet 14. juli 2009 #24 Skrevet 14. juli 2009 Sant nok, men jeg velger å tro at alle de positive kommentarene fra anonyme veier opp for de negative:) Jeg lar meg IKKE knekke! Og tåler en støyt. Det jeg mener er at jeg ikke forstår det;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå