Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en datter som ennå ikke kan sitte eller krabbe eller gå.. hun har kun to tenner, klarer ikke å spise alene..

Hva er det som vanlig i et år aldern??

Flere som har hatt barn som ikke kunne gå eller kabbe eller sitter av seg selv?

Tips tar jeg veldig gjerne i mot!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er store forskjeller ute og går! :P

Min kunne gå, sitte, spise brød, krabbe, krype, hadde fire tenner ved ett år.

Men vet om en som har vært litt etter i utvikling når det gjelder tingene du beskriver ved ett år, og nå skjer det noe nytt for hver dag som går for dem!

Går snart, sitter, spiser selv. Så det kommer nok skal du se :)

Skrevet

Det er veldig individuelt hva de kan når de er 1 år, det kommer ann på utviklingen fra de er født. Du skal sikkert på kontroll snart, og da får du nok bedre svar enn her! :)

Men hun er nok litt tregere enn de fleste, uten at det er noe feil. Det er jo to ender i skalaen! Min er også 1 år, og hun går, krabber, sitter, reiser seg opp midt på gulvet, spiser (og griser) alene.

Lykke til!

Skrevet

Luna blir 1 år i august, og hun sitter, krabber, går, har 8 tenner (har hatt det siden hun var 6 mnd), og spiser hva det måtte være. Men min venninnes barn, som er like gammel, har akkurat lært å sitte. Så det er helt klart store forskjeller, uten at noe er mer eller mindre normalt.

Mange barn er sånn at de plutselig en dag reiser seg og går uten å ha "øvd" først, mens hos andre barn er en med og observerer framgangen hele veien. Men jeg ville stilt et enkelt spørsmål på helsestasjonen, for å få en profesjonell vurdering, selv om det helt sikkert er akkurat slik det skal være!

Skrevet

Dennis er 1 år han krabber, går langs bordet, kryper opp og ned av sofaen, spiser og drikker alene, triller ball, leker med bil, kan ca 15 ordlyder (ikke helt korrekt uttrykkt, men vi forstår hva han mener. Feks broom broom til bil, mø når kua går forbi på marka, ææ til sauen, aaooo til puse kattene våre ja åsså noen

Skrevet

Som de andre skriver over her, det er store individuelle forskjeller på barna. Ja, hun er litt tregere enn andre, men det er like normalt det som at andre igjen er veldig tidlig ute med ting og tang. Min gutt kunne sitte når han var 1 år, men ikke noe mer. Krabbet ikke, og var langt i fra å gå. Så heller ikke et eneste ord, så også han var tregere ute enn mange andre barn. Så hør med helsestasjonen du, sannsynligvis er nok jenta di helt i rute ift egen utvikling.

Skrevet

Dei skal gjere forsøk på å komme seg oppover her i verda når dei er 1 år. Dvs stå på alle fire, eller på kne/prøve å reise seg.

Lille kunne ingen av delene då ho var 12 mnd og blei då henvist til barneklinikken for undersøkelse.

Legen der snakka med oss om korleis jenta er sosialt (reagerte på navnet, leikte bø-titt, lo, hadde normalt samspel med oss osv), såg på korleis ho bevegde seg på golvet og kjente på beina hennar. Han utelukka hjerneskade og muskelsjukdom, og gav jenta "tillatelse" til å finne ut av det motoriske i sitt eige tempo.

Ho sette seg opp ved 13 mnd, krabba ved 14 mnd, reiste seg opp etter møblar ved 14,5 mnd og begynte samtidig å gå ustødig langs sofaen. Ho tok sine første tre (ufrivillige) skritt ved 17 mnd, slapp seg og gjekk ordentleg like før 19 mnd.

Ta det opp på 1-årskontrollen (viss du har vore der og det ikkje blei snakka om det ville eg fått ein ny time for å diskutere det).

Jenta vår var/er i alle fall treig utan at det er noko gale :o)

Skrevet

Jenta vår fekk forresten første tann ved 10,5 mnd og hadde vel 3 då ho var året. Tok ikkje fast føde (i det heile tatt) før etter 10 mnd. No ved 20 mnd klarar ho å ete det meste av graut og middag med skei eller gaffel.S korpar klarar ho ikkje, og eg må skjære skjevene i bitar enno.

Ho har og astma og matvareallergi, utan at eg trur det har så mykje med det heile å gjere :o)

Skrevet

Store forskjeller på barna ja. Jenta vår rullet seg knapt rundt før hun var ... tja... 8 mnd? Har glemt det nå! Første gangen hun satte seg opp var hun nøyaktig ett år, akkurat det husker jeg veldig godt, vi var på besøk hos noen. Fra 10 mnd alderen klarte hun å dytte seg selv bakover (på magen) og etterhvert åle seg framover.

Fra hun var ett år begynte hun også å krabbe. Reiste seg vel opp en mnd eller to etter det. Begynte i bh 14 mnd gammel, da krabbet hun bare og gikk med hjelp i begge hender. Gikk selvstendig 16,5 mnd.

Hun fylte to år denne uken og løper og gjør mye motorisk, og er litt over gjennomsnittet når det gjelder ord, prating, synging.

Plutselig skjer alt sammen skal du se! Og da blir det ekstra gøy :-) !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...