Gå til innhold

6 ukers kontroll for mor

Anbefalte innlegg

Skrevet

kan noen fortelle hva som skjer på 6 ukers kontrollen for mor? drar dere på denne?viktig? er den gratis den også?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg fikk en gu, men dette er visst frivillig. Fikk satt inn spiral og kontrollert at stingene var grodd og alt så bra ut. Leverte urinprøve. Ellers en kort prat om hvordan fødsel gikk. Var fort gjort...

Gratis ja!

Skrevet

Hadde litt samtale med legen om fødselen, den var litt dramatisk på slutten så legen lurte bla på om jeg var blitt redd for evt å føde igjen. Det var/er jeg ikke, så det ble i grunn ikke snakket så mye om.

Gu tok jeg ikke, sydde mye etter fødselen, men følte ikke at noe var unormalt. Og da ver ikke Gu nødvendig

Fikk tilbud om resept på P-piller. Så tok jeg blodprøve for å sjekke blodprosenten som ble noe lav pga blødning i forbindelse med fødselen.

Kontrollen skal være gratis ja.

Skrevet

Dro på "6-ukerskontrollen" 4 mnd etter fødsel, for å få cerasette.

Ingen gu, han spurte bare om hvordan jeg følte meg og om jeg syntes det var nødvendig å sjekke noe grundigere. Det er jo anbefalt da, men ikke "påbudt". Ja, det er gratis.

Skrevet

Etter førstemann: Veiing, urinprøve, blodprøve, blodtrykk, gu og resept på prev.

Etter andremann: gu og resept på prev.

Skrevet

Jeg var på den kontrollen, og fikk DEN kjekke legen, så ikke snakk om at han fikk ta gu på meg!:) Jeg sa bare at alt var ok, noe det jo var også, så jeg slapp gu. Ellers husker jeg ikke så mye, siden det begynner å bli noen år.. husker mest hvor kjekk legen var..*sukk* hehe

Skrevet

Den er gratis ja og det er den fordi den faktisk er veldig viktig slik at det er for å få flest mulig til å gå på den.

GU er veldig viktig. Ikke for å se på sting, men for å ta celleprøve. Man for ofte lett celleforandringer under svangerskap og dette er jo for å stoppe evt kreft på et tidlig tidspunkt.

Dette er jo også en av de kreftformene som flest unge kvinner dør av.

(ikke alle leger er like flinke og noen velger å hoppe over dette, men alle skal egentlig ha dette uansett ks eller ikke)

Ellers skal man jo snakke litt om evt spm omkring fødsel. og evt prevensjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...