Gå til innhold

Dere som har gått til legen mens dere var/er gravide:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Regner med endel av dere har gjort det liksom...

Tas det blodprøve for å konstantere at man er gravid, eller er det urinprøve der også? Og hvor langt skal man være på vei før man bestiller time? Må jeg til legen eller kan jeg bare gå til jordmor?

Jeg trodde det var sånn at hvis man var gravid betaler man ikke hos legen så lenge legetimen er knyttet til graviditeten?? Tar jeg helt feil??! For det var sånn sist jeg var gravid... Men nå mener hun fjamsa på legekontoret at jeg skal betale. Hva er riktig? Og noen som vet hvor jeg kan finne evt info om dette? Takk for hjelpen!

*Nygravid*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I første svangerskap gikk jeg til legen. Betalte ikke nei...

De tok kun urinprøve. Men tok blodprøve når de tar alle testene, HIV, toksoplasmose osv. Tror de anbefalte at man var borti 11-13 uker på vei.

I andre sv.skap gikk jeg til jordmor på helsest. og det var igrunn like greit. Du må vel ikke til legen?

Nå er det en stund siden jeg var gravid, så jeg vet ikke om det med at man ikke betaler når man er gravid gjelder fortsatt.

Skrevet

Jeg tok ikke noe prøve. hverken av urin eller blod for å konstantere graviditeten. Graviditetstestene i dag er så pålitelig, at har man fått positiv test så er man som regel gravid.

Det er ikke nødvendig å gå til lege før uke 8. Sånn rundt uke 10-12 er det vanligste hvis alt ser ut til å være normalt. Dvs ikke blødninger, ekstrem kvalme(som gjør at man ikke fungerer) osv. Du kan gå kun til jordmor, men første time bør være hos lege da det skal tas en del blodprøver.

Man skal ikke betale for legekonsultasjon når man er gravid. Bortsett fra henvisninger, bruk av materiell og ikke-gravidrelaterte plager. Men her kan det variere fra legekontor til legekontor. Dette skal det stå info om på www.nav.no såvidt jeg vet. Det skal også stå et oppslag om det på legekontoret.

Skrevet

Eg gikk kun til jordmor, så nei- du trenger ikkje gå til legen. :) Vi gjor det på den måten, slik at vi hadde ein person å forholde oss til (i allefall fram til vi flytta, då fikk vi jo ny jordmor:P)

Men meinar å ha høyrt at ein ikkje skal betale for legetime/kontroll knytta til graviditet.

Skrevet

Jeg gikk bare til legen i første svangerskap og alle timer bortsett fra to (da var jeg hos jm) i andre sv.skap.

For det første så er det gratis.

(Legesenteret mitt opererer med at alle konsultasjoner er gratis når man er gravid, uansett om det er relatert til graviditeten eller ei. For som de sier, alt som angår mor angår barnet.)

Du må ikke til legen, kan ta alle timene hos jordmor.

Men, før du bestemmer deg for den løsningen så sjekk jm-dekningen der du bor. Har de kapasitet til alle gravide? Hvis det er dårlig dekning (som i trondheim) vil det at noen tar alle timene der resultere i at andre ikke får noen timer. (Fikk ikke med første, samtidig som andre fikk ha alle timeneI.

Det tas ikke graviditetstest med mindre du ber om det, fordi hjemmetestene er så pålitelige. Så har du fått + på den så er det svar godt nok.

Uansett om du går til lege eller jordmor så ringer du og bestiller første time så snart du har fått positiv hjemmetest. Dersom det er dårlig dekning på jm-tjenesten bør du bestille der så tidlig som mulig. Med første ringte jeg for å bestille i uke 12 og det var ifølge sekretæren aaaaalt for sent. Med andre ringte jeg i uke 5 og fikk første timen i uke 24.

Har uansett vært mye mer fornøyd med legeoppfølgingen enn med jm sin oppfølging. Synes legen har vært vel så flink med alt rundt selve fødselen, og mye bedre enn jm på det medisinske.

Der, det var min erfaring.

Lykke til med graviditeten :-)

Skrevet

Okei, da er jeg blitt litt klokere. Takk for svar dere! Tror det er greit som du sier å forholde seg til en person. Føler bare at det er lenge å vente til uke 10 med å gå til legen. Fikk konstantert bekkenløsning i uke 8 i mitt forrige svangerskap... Men det trenger ikke bli sånn denne gangen da :) Og det er jo ingen grunn til å gå dit før man skal ta de blodprøvene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...