Gå til innhold

KS...hvordan fikk dere det innvilget? u/t

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Babyen fikk panikk under fødselen etter 14 timer med rier som stresset ham... Ikke noe å trakte etter. Skulle ønske han ikke ble stresset og jeg fikk til vaginal fødsel, emn dengang ei.. Så tenk deg om GODT om. KS er noe DRITT i mine øyne, og er kun til for krisetiltak.

Skrevet

hei. takk for svar ano 15:50..

nei jeg skal føde vaginalt.

grunnen til at jeg lurer på hva som skal til, er at mange her inne er så imot KS virker det som.

men for å få KS så trodde jeg det måtte være absolut nødvenig for enten mor eller barn.

så kanskje spørsmålet mitt burde vært hvorfor meste parten her inne er imot det.

HI

Skrevet

Enkelte har uttalt at det er bedre med et nesten usynlig arr under bikinikanten enn et ødelagt underliv o.l.

Akkurat den typen årsaker synes jeg er idiotiske. KS på bakgrunn av medisinske årsaker er jeg helt for. Det er jo g\helt nødvendig i enkelte tilfeller.

Men jeg synes det er synd at så mange er redd for å føde. Og synes egentlig at mange velger ks uten å forsøke å komme over frykten.

I tillegg synes jeg de som tar ks fordi de er redde for underlivet o.l. er egoister. Det er tross alt bedre for mor og barn med vaginal fødsel.

Håper det besvarte litt av det du lurte på :-)

Skrevet

Enkelte har uttalt at det er bedre med et nesten usynlig arr under bikinikanten enn et ødelagt underliv o.l.

Akkurat den typen årsaker synes jeg er idiotiske.

------------

Høres ut som sitter der selv med herpa høne og bare er misunnelige på de som faktisk tørs å stå for det de selv mener.

Ellers så er du bare ei trangsynt kjerring som ikke respekterer at det finnes mennesker med andre syn, meninger, interesser enn deg selv.

Hvis du ikke visste såpass, så er det ikke slik i dag at hvem som helst bare kan spasere inn på sykehuset i f eks uke 10 og bestille seg ks.

De som har medisinske årsaker kan selvsagt få det innvilget når som helst.

De som egentlig ikke har grunn til det, blir faktisk kalt inn til ks-møter.

Skrevet

Og hvorfor er ikke et ødelagt underliv en god nok grunn om jeg tør spørre?

Det er faktisk ikke noe kult å gå rundt med et herpa underliv.

Jeg har enda, 9 mnd etter fødsel masse nedpress, føles som jeg går med en tampong i skjeden konstant, syingen var helt ræv, altfor kort mellomkjøtt som gjør at det føles som jeg blir tatt i nr 2 når vi har sex.

Ikke faen om jeg føder vaginalt igjen.

Skrevet

Ikke faen om jeg føder vaginalt igjen.

-------------

Bare vent.......

Nå kommer snart dib-politiet og korsfester deg......

Ellers, jeg håper seriøst at du får innvilget ks ved en eventuell neste gang, og det uten alt for mye diskusjon!

Skrevet

Jeg skjønner faktisk ikke hvorfor alle gidder å henge seg opp i om folk tar ks eller ikke. Og alt vaset om at babyen er friskere hvis den blir fødet vaginalt mener jeg er bare tull. Min lille prins ble født med ks (veldig prematur) og jeg vil helst ha ks igjen. Etter å ha hørt den ene etter den andre komme med dødshyl fra føden har jeg fått litt hetta for vaginal fødsel. Og ks er faktisk ikke noe problem. JA det er vondt, sårt og ømt i noen dager. MEN så flere på barsel som nesten ikke klarte å gå eller sitte. Noen gikk med badering under armen... Og JA det må jo gjøre like vondt det...

Slutt å heng dere oppi hva andre gjør. Alle er forskjellige heldigvis.

Skrevet

Svar til anonym 22:05.

Kan vel godt hende jeg er litt trangsynt, men tror nok du har mistolket meg en smule.

Jeg vet at det ikke bare er å bestille seg ks. Er jo flott at ks eksisterer fordi det er mange som trenger det. Men jeg vet at mange syter seg til ks og vil ha det fordi de er redde for at underlivet skal bli ødelagt o.l. Og det synes jeg blir feil grunnlag å gjøre det på. Det er naturlig å føde, ikke å bli snittet opp... Det er vitenskapelig bevist at det er best for barnet og for mor med vaginal fødsel.

Det jeg mente med utsagnet "Enkelte har uttalt at det er bedre med et nesten usynlig arr under bikinikanten enn et ødelagt underliv o.l.

Akkurat den typen årsaker synes jeg er idiotiske. " var at mange tror man blir ødelagte nedentil. Og ja, enkelte blir det, men de fleste blir omtrent som før. Det er også risikoer med ks som man burde frykte minst like mye.

Det finnes de som har opplevd ks som positivt og de som har opplevd vaginal fødsel som positivt. Men når det beste og mest naturlige er vaginal fødsel, da synes jeg man burde strekke seg langt for å få det til! Så lenge det er medisinsk forsvarlig så klart.

Skrevet

Redsel for å ødlegge underlivet synes jeg er en mer enn god nok grunn for å ønske keisersnitt!!! Et ødelagt underliv er ikke bare kosmetisk vet du. Mange som får konstante smerter, smerter ved sex, nedpress, urin- avøring- og gass-lekasje. Stor forståelse for at noen ønsker keisersnitt for å unngå dette....når skadene er skjedd så har de skjedd og ikke alt det går å rette på.

Hilsen ei som smertelig godt vet dette.

Skrevet

Nå er det selvsagt stor forskjell på en førstegangsfødende som er redd for underlivet, og en annengangs som faktisk FIKK store skader under sin første fødsel. Sistnevnte vil sannsynligvis få ks uten store diskusjoner andre gang, mens jeg faktisk synes det er rett og rimelig at førstnevnte må jobbe litt mer for saken.

De fleste som føder får jo faktisk IKKE permanente underlivsskader - her er det viktig med informasjon for den livredde jenta. Det er dessuten mange muligheter for komplikasjoner etter ks også - som også kan være svært alvorlige. I tillegg kan det føre til infertilitet (6% sjanse, iflg pasienthåndboka), og uansett vil det begrense antallet barn man kan få. Hvis frykten for underlivsskader er så stor, tross oppfølging fra lege/jordmor/fødselsangstteam, at det kan kvalifisere som fødselsangst, og hun rett og slett ikke makter å føde vaginalt - da blir det noe annet enn å være "litt redd for dåsa si", om dere unnskylder det flåsete uttrykket. Fødselsangst er også en medisinsk diagnose, og ikke noe å blåse av. Selvsagt er vaginal fødsel det ideelle, det er ingen tvil om at en ukomplisert vaginal fødsel er å foretrekke framfor et ukomplisert keisersnitt! Men nå er ikke verden alltid ideell, og man kan ikke sitte her på dib og generalisere og tro at det som gjelder for MEG, det gjelder for alle andre også.

Hilsen en som har opplevd både akutt ks og påfølgende fødselsangst.

Skrevet

anonym 22:59 her

Skjønner jo også at det er enkelte med ubehagelige opplevelser bak seg som helst ikke vil føde vaginalt igjen.

Jeg vil likevel påstå at risikoen for et ødelagt underliv er mye mindre enn risikoen og ulempene ved å ta ks. Derfor mener jeg også at det i de aller fleste tilfeller er en dårlig grunn...

Det jeg mener er at man ikke skal behøve å være redd for underlivet sitt. Og i hvertfall ikke noe mer enn man bør være redd for at et ks skal forårsake komplikasjoner...

Skrevet

Herregud skal denne debatten aldri ta slutt? Hvorfor bry seg om en ikke ønsker ks selv? Det angår da ikke dere? men til deg over her-

Jeg personlig er ikke redd for komplikasjonene som kan oppstå ved planlagt ks. JEG er redd for å ødelegge underlivet- så det er meg fullstendig likegyldig hvor sannsynlig eller ikke det er at dette kan inntreffe. Én ting jeg vet- Jeg blir GARANTERT ikke ødelagt nedentil ved planlagt ks! Og det er DET jeg er redd for.

Jeg fikk forøvrig innvilget ks på Ullevål pga dette. Da de skjønte at det ikke var noe de kunne si, gjøre eller love for å garantere meg at jeg ikke kom til å bli ødelagt i underlivet eller få et skadet barn pga oksygenmangel, ble vi enige om at ks er eneste forløsningsmetode som passer meg. Og det gikk supert- ingen smerter i etterkant, var som før dagen etter (med paracet). Det kan jeg love deg mange av de vanlig fødende ikke var.

Skal nå ha igjen på Rikshospitalet. Hvis det ville vært et problem å få innvilget ks, så ville jeg gått privat i utlandet, dette gjorde jeg også klart under ks samtalen, at vanlig fødsel ikke var et alternativ overhodet. Og da får en ks innvilget, ihvertfall i Oslo- området.

Skrevet

Anonym 22:59: Jeg er enig med deg ang den objektive risikoen ødelagt underliv vs risiko ved keisersnitt - men i f.eks. Allegra baby's tilfelle blir det en litt annen problemstilling. Det er det jeg mener med at man kan ikke generalisere. Det er IKKE bedre å bli tvunget til å føde vaginalt, og kanskje få varige psykiske traumer pga det! Men - god og riktig informasjon om både pluss og minus ved keisersnitt, helst fra helsepersonell med spesiell kompetanse på fødselsangst, bør være på plass før man får løfte om planlagt keisersnitt.

Når det gjelder fødselsangst, er det forresten litt greit å ha bakhodet at det er ikke en gjennomsnittsgruppe av kvinner som har dette. Flertallet (80%) er flergangsfødende, hvorav et stort flertall har en traumatisk fødsel bak seg. Mange har psykiske lidelser fra før, eller har vært utsatt for seksuelle overgrep. Med andre ord: Dette er en gruppe kvinner som i mange tilfeller har vært gjennom mye, og det hjelper ikke akkurat at det store flertallet "vanlige" kvinner ser ut til ikke å være i stand til å innse at det er stor forskjell på ANGST og å være LITT REDD. Det er fryktelig stigmatiserende, og man føler seg enda mer alene og verdiløs. Nå sikter jeg ikke til deg, anonym 22:59 :) - men generelt synes jeg mange burde forsøke å vise litt mer omtanke. Det at noe ikke er et problem for DEG, betyr ikke at det ikke er det for MEG.

Skrevet

Fikk det pga fødselsangst pga en traumatisk første fødsel, og pga seteleie på ungen. Kunne født i sete vaginalt, men ville ikke. Ungen snudde seg dagen før KS, fikk da valget om jeg ville gjennomføre KS allikevel eller føde vaginalt. Fødte vaginalt og er veldig glad for det, fikk en flott (men vond, hehe....), fødselsopplevelse. :o)

Skrevet

Angår og angår... Jeg sier jo bare hva jeg mener om saken. Og jeg synes det er synd at enkelte kvinner har en sånn redsel for noe som er så naturlig og flott!

Så synes jeg det er liten vilje fra mange til å forsøke å gjøre noe med redselen. Eller høre på fornuft. Tenk hvor mange kvinner som føder helt ukomplisert hver eneste dag.

Mange er jo redde for å føde. Det er jo noe ukjent. Man vet det blir smerte. Men for de aller fleste blir fødselen en positiv opplevelse de aldri ville vært foruten. Jeg synes bare det er verd å forsøke å jobbe med frykten. Ikke bare sette seg på bakbena, være vrang og si at man skal ha ks fordi man er redd...

Jeg er faktisk redd for ks. Liker ikke tanken på å bli skjært i og synes det virker så brutalt og unaturlig. Men hadde noen sagt til meg at det var det beste for meg og barnet, så ville jeg jobbet med redselen min, og fått hjelp, og gjort alt for at opplevelsen ikke skulle bli så skremmende. Så ville jeg godtatt det som det beste å gjennomføre.

Skrevet

Allegra Baby:

Ditt elektive KS koster MYE mer enn gjennomsnittsprisen for en vaginal forløsning, så det angår i aller høyeste grad skattebetalerne som mener at hver helsekrone bør brukes mest mulig fornuftig.

Det er mange flere områder i helsevesenet som heller kunne hatt bruk for de kronene som benyttes for ditt KS! Dersom du betalte det selv derimot, hadde saken vært en helt annen!

Skrevet

Anonym: Her synes jeg faktisk du viser liten innsikt og medfølelse med kvinner med fødselsangst. Det er IKKE snakk om å høre på fornuft! Angst er jo ikke rasjonelt og fornuftig! Du kan gjerne si "tenk hvor mange kvinner som føder helt ukomplisert hver dag", og det er sant, men det jeg skal si nå er like sant: "tenk på hvor mange som IKKE føder ukomplisert hver dag!". Hvordan kan du forresten generalisere og si at disse kvinnene ikke forsøker å gjøre noe med redselen sin? Hva vet du om det? Det er jo ikke slik at planlagtekeisersnitt blir kastet etter kvinner, selv om det nok er mye lettere å få det nå enn for 20 år siden.

Jeg har en vanskelig og traumatisk fødsel bak meg, som absolutt IKKE rangerer blant mine beste minner. Hvis jeg hadde kunnet viske de 10 dagene før, under og etter fødselen bort fra hukommelsen, hadde jeg faktisk vært et mye lykkeligere menneske i dag! Det er vondt å tenke slik, siden vi her snakker om den første uka i min sønns liv, men det er dessverre sant. Det handler for min del IKKE om smerte - det handler om en følelse av total maktesløshet, mislykkethet og den grusomme frykten da jeg trodde sønnen min var død, og at det var min skyld siden jeg ikke hadde klart å presse ham ut.

Kan du sette deg inn i den følelsen?

Jeg skal love deg at det var INGEN TING som var naturlig eller flott ved min fødsel. Jeg hadde mange forestillinger om fødsel som en "naturlig prosess" før fødselen startet, og det ER den jo, ingen tvil om det - men jeg fikk bite i meg mine romantiske forestillinger, sterkt farget av jordmorpropaganda, mange ganger underveis. Det ble inngrep, medisiner og overvåkning fra begynnelse til slutt. Ikke én eneste ting var "naturlig". En lege jeg var på samtale hos 8 måneder etter fødselen - ja, så lang tid tok deg meg å makte å be om hjelp - sa rett ut at hvis jeg hadde levd for 100 år siden, hadde hverken jeg eller babyen overlevd. Naturlig?

Neste gang blir det forresten ks på meg igjen. Det viste seg i ettertid at det er umulig for meg å føde vaginalt fordi jeg har en bekkenanomali. Det var faktisk en lettelse å få vite det - for jeg tror ikke jeg hadde klart å forsøke å føde vaginalt en gang til etter den harde medfarten jeg fikk, ikke minst psykisk, under og etter forrige fødsel.

Så HI, der har du mitt svar på det opprinnelige spørsmålet ditt.

Skrevet

Anonym 10:48: Jeg har ikke sett nøyaktige tall fra Norge, men jeg har sett tall fra Danmark, som jeg vil gå ut fra ikke er så ulike de vi har i Norge... For en førstegangsfødende koster faktisk et planlagt ks omtrent like mye som en vaginal fødsel, for en flergangsfødende er det snakk om en merkostnad på ca 5000kr. Man kommer jo veeeeldig langt med 5000kr... Hun skrev jo til og med at hun hadde vært villig til å reise til utlandet og ta ks privat, det sier vel litt om angsten hennes? Fødselsangst ER en medisinsk diagnose, og en lege KAN innvilge keisersnitt på det grunnlaget.

Slutt å hakke ned Allegra baby når du tydeligvis ikke klarer å sette deg inn i problemstillingen i det hele tatt!

Skrevet

Danmark og Norge er ikke sammenlignbart, da det er store forskjeller i effektivitet per helsekrone. Danmark bruker mye mindre per innbygger!

Jeg synes godt at hun kunne dratt til utlandet, jeg. Hvorfor ikke?

Jeg oppfatter mer forfengelighet enn invalidiserende angst fra Allegra baby.

Og; de fleste som vil ha KS på "svakt" grunnlag, smører tykt på (les: "jeg drar til utlandet om jeg ikke får det") nettopp med hensikt å tvinge gjennom sitt ønske, som ikke nødvendigvis er så medisinsk begunnet eller berettiget.

Jeg vet meget godt hva REELL fødselsangst er, så du trenger ikke å stille spørsmålstegn ved min kompetanse.

Skrevet

Meg 80:

Jeg vet nå ett og annet om angst... Jeg forstår at fødselsangst kan dreie seg om en irrasjonell frykt. Men det betyr ikke at man ikke kan gjøre noe med det. Og de jeg kjenner som har vært i denne situasjonen virker ikke villige til å prøve en gang... Var ikke meningen å generalisere, men nå snakker jeg nå om de som er sånn som jeg sier. Skal ikke påstå at alle er sånn...

Klart jeg kan forstå at enkelte fødsler kan bli som din. Men til tross for den risikoen mener jeg det er bedre å forsøke å føde vaginalt. Skjønner jo de som har angst pga slike opplevelser. Men at friske gravide som ikke har født før skal være så redd at de må få ks, det synes jeg er tragisk! Både for kvinnens del og for babyens...

Jeg har forståelse for at kvinner som har vært gjennom traumatiske fødsler har angst. Skulle bare mangle. Men likevel synes jeg det bør gjøres en innsats for å jobbe med angsten. Synes bare det virker som enkelte kvinner gir seg litt raskt, og ikke vurderer vaginal fødsel overhodet.

Dette er mine meninger på generelt grunnlag. Men jeg er ikke uten forståelse og omtanke for de som sliter med angst. Jeg blir mest bare oppgitt når mange kvinner tror ks er eneste løsning, og ikke er åpen for å jobbe mot vaginal fødsel.

Anonym 10:47, 09:53 og 22:59 (som ikke er HI)

Beklager litt "rotete" innlegg... her var det mange tanker som skulle ut på en gang...

Skrevet

Anonym 11:53: Jeg er selvsagt også enig i at i utgangspunktet er det best å føde vaginalt, det er jo ikke mange fødsler som ender som min. Sjansen for at det går bra er jo mye større enn for at det ikke går bra! Jeg er ikke av dem som tror at ks er løsningen på alle verdens problemer. Statistisk sett er det større risiko for komplikasjoner ved ks enn ved vaginal fødsel, det er det ingen tvil om. Poenget mitt var bare at ting er ikke svart-hvitt, og at kvinner som velger ks pga fødselsangst ofte blir misforstått og sett på som "feige". La avgjørelsen være opp til kvinnen og hennes gynekolog, og så kan alle på dib la være å legge seg opp i hva som er "god nok grunn" til å ta ks.

Skrevet

-og jeg synes det er latterlig at du mener at man skal ødlegge underlivet først da er man berettiget ks ved neste fødsel. Høl i hue.

Skrevet

Du er meget usjarmerende og rimelig frekk du ene over her som snakker om skattepenger- unnskyld meg- skal vi diskutere absolutt alt skattepenger går til som vi er uenige i?

Jeg er f.eks helt uenig i at det er mange utlendinger som kommer til Norge og ikke gidder å jobbe og dermed gosser seg på mine skattepenger. jeg er også uenig i Norges forsvarsbudsjett, etc etc etc, men man må forstå at hvis man skal bo i et land som yter offentlige goder så kan ikke alle være enige i hva hver krone går til.

Jeg har betalt skatt i Norge i 15 år- mener du seriøst at jeg skal måtte dra til utlandet og betale flere hundre tusen kroner fordi jeg ønsker en forløsningsmetode som koster et par tusen kroner mer?

Og hvis jeg ikke hadde hatt råd til det- skulle jeg da tvinges til en vaginal fødsel jeg kan GARANTERE ville gitt meg psykiske ettervirkninger (om ikke annet fordi jeg opplever det å ikke få bestemme over sin egen kropp som et overgrep)? Er virkelig noen så fjerne at de mener det?

Og det nytter faktisk heller ikke å snakke om vilje til å overkomme angsten sin- jeg vil ha 100 prosent garanti for ikke å fa skader i underlivet eller oksygenskader på baby og da er det faktisk KUN ks som kan berolige meg.

Skrevet

Det du sier er at ditt underliv betyr mer enn barnets helse!

"Oksygenskader" som du kaller det, kan like gjerne oppstå som resultat av et KS.

Du valgte et inngrep med mye større risiko, fordi det ikke finnes en 100% garanti? Hallo?!

Du skulle enten latt være å få barn, eller dekket kostnaden selv!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...