Gå til innhold

skulle hente fødselsjournalen min idag

Anbefalte innlegg

Skrevet

på legekontoret. Blei litt skuffet for det eneste eg fikk var helsekorte eg hadde når jikk gravid og fødselsrapporten, alså 2 ark. Når folk her inne har snakt om fødselsjournalen sin så har den liksom vert på flerre sider..

På den rapporten sto det f.eks litt info om meg, og om lillegutt, hvor stor han var og at han blei tatt med vakuum, hvor mye eg blødde og apgar score..

Eller er ikke fødselsjournalen det samme som fødselsrapporten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmmm... Visste ikke en gang at man fikk en fødselsjournal... Er dette noe man må be om selv?

Skrevet

ja det var noe eg hadde lust på selv :)

Skrevet

Litt usikker på om jeg skjønte dette, men den skal du vel strengt tatt be om å få fra sykehuset der du fødte? Jeg fikk min tilsendt derfra, og det var notert nederst at kopi var sendt til jordmora jeg gikk til under svangerskapet + fastlegen min. Det var side opp og side ned med informasjon om hendelsesforløpet fra jeg ble lagt inn med vannavgang til vesla ble tatt med ks.

Skrevet

Det høres ut som om du bare har fått epikrisen - et brev som blir sendt fra sykehuset til fastlegen din, hvor de har skrevet et sammendrag av fødselsforløpet.

Min journal var på mange-mange-mange sider - sikkert over 20. Nå tok jeg akutt ks, men de fleste sidene var dokumentasjon av selve fødselsforløpet, det var veldig lite om operasjonen i seg selv, så jeg tror nok også at din journal må være vesentlig lengre enn to sider, ja. Send brev direkte til fødeavdelingen og be om å få journalen din, inkludert eventuelle vedlegg. Da får du nok det du er ute etter, og det er enklere enn å gå via legen din!

Du må være forberedt på at det kan være mye i den du ikke skjønner... Det er lurt å be om en gjennomgang med lege eller jordmor. Vi hadde maaaange spørsmålstegn, selv om jeg er dyrlege og sambo er lege. Vi skjønte ordene (og uten medisinsk utdannelse vil man ikke skjønne dem engang), men visste ikke hva det hele egentlig betydde i praksis. Jeg måtte både til jordmor og så til gynekolog før jeg fikk klarhet i alt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...