Gå til innhold

Stebarnsadopsjon når jeg er alene om foreldreretten (samme som adopsjon)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen min har bestemt oss for at han nå skal få adoptere sønnen min som han er stepappa til. Dette fordi han ser på ham som sin egen, og biologisk far har ingen kontakt med sønnen sin. Han vil ikke, og om han hadde villet, ville han ikke vært i stand til å ta seg ordentlig av både seg selv og ungen likevel, uansett hvor kort tid han skulle fått hatt ham. Her har jeg barnevern i ryggen også!

Men hvordan går vi frem i så måte? Hvem må kontaktes, og hva ser de på når søknaden skal vurderes??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er fremgangsmåten: http://www.bufetat.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=1454

Så vidt jeg har forstått ser de særlig på stabiliteten i barnets forhold til steforelder; hvorvidt det er håp om kontakt med biologisk forelder noensinne; om barnet går glipp av arv; og om barnet selv (dersom det er over sju) ønsker adopsjonen.

Biologisk far er part i saken og har rett til å uttale seg selv om du har foreldreansvaret alene. Dersom han motsetter seg adopsjonen teller dette negativt.

Skrevet

Ok, selv om biologisk far kommer til å protestere som bare det, så kommer nok ikke det til å telle så veldig med tanke på hvor negative barnevernet er når det kommer til han. Så det tar jeg med knusende ro!

Takk for svar :-)

Skrevet

Jeg hørte i forrige uke at det ikke er mulig med adopsjon når far er kjent og i live..... men det kan jo være at dette er feil? Snakket med noen som var i en veldig lignende situasjon.

Står han oppført som far, så kan du få problemer.

Skrevet

Det vil nok telle med i vurderingen, og avgjørelsen tas hos Bufetat ikke barnevernet. Men som sagt, det blir en helhetsvurdering. Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...