Gjest Skrevet 13. juli 2009 #1 Skrevet 13. juli 2009 Jeg og mannen min har bestemt oss for at han nå skal få adoptere sønnen min som han er stepappa til. Dette fordi han ser på ham som sin egen, og biologisk far har ingen kontakt med sønnen sin. Han vil ikke, og om han hadde villet, ville han ikke vært i stand til å ta seg ordentlig av både seg selv og ungen likevel, uansett hvor kort tid han skulle fått hatt ham. Her har jeg barnevern i ryggen også! Men hvordan går vi frem i så måte? Hvem må kontaktes, og hva ser de på når søknaden skal vurderes??
snart mor til 3 Skrevet 13. juli 2009 #2 Skrevet 13. juli 2009 http://www.bufetat.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=1453 fant denne linken her...kan jo kontakte dem å spørre?
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2009 #3 Skrevet 17. juli 2009 Du kontakter kommunen/barnevernet. Du går frem på samme måte som ved utenlands adopsjon og det kan ta opp til 2.5 år før du får adopsjonen igjennom. Ikke for å ta fra deg motet men for at du skal vite at ting tar dessverre tid. Dere må også ha samtykke fra biologisk far selv om det er du som har foreldreretten. Er barnet under 12 år må det tungtveiende grunner til for at adopsjonen skal gå igjennom, men det tror jeg nok du har siden du har barnevernet i ryggen. En annen ting er at du og din mann må være gift men det går jeg ut ifra at dere er siden du skriver mannen min ) Når du har tatt kontakt med kommunen og spurt der hvem som har med adopsjon og gjøre går ting slag i slag og dere får vite etterhvert hvem som skal kontaktes. Når søknaden skal vurderes ser de bl.a på alderen på barnet, hvor lenge barnet har bodd sammens med din nåværende mann, hvordan forholdet er mellom barnet og hans familie og selvfølelig han, om dere har felles barn, om barnet ser på din mann som sin far, om han har noe forhold til sin biologiske far og ikke minst hva som er til barnets beste.. er det å bli adoptert eller ikke? Barnevernet kommer på besøk og prater med dere og også med barnet alene men dette er ikke skummelt ) Lykke til i prosessen og stå på
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå