Gå til innhold

ORLANDO

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kan gi meg litt info om Orlando? Vi har en gutt på snart 5 år og tenker å ta oss en 2 ukers tur til denne gigantiske lekeplassen;) Hvor mye må vi regne i lommepenger?

Vil sønnen vår få skikkelig utbytte av denne turen, eller burde vi vente til han er enda litt eldre?

Vil vi kunne fylle 2 uker uten problem vist vi velger kun å bo på en plass eller bør vi reise litt rundt? (Vi er ikke så reisevant og kunne helst tenke oss å være på en plass).

Er det noen spes. vaksiner som må tas før man reiser?

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser dette innlegget er snart 14 dager gammelt, men ferien var slutt først i dag. Og ferie er også ferie fra PC...

Er opplysningene framdeles interessante, HI? Gi en tilbakemelding, og jeg kommer tilbake med en hel del info!

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg er fortsatt interesert!!!!

Skrevet

25.7. her!

Jeg har vært MYE i Orlando-området, mest i arbeidssammenheng, men også privat. Har derfor mer info enn dette, men for å ikke å drukne deg i første omgang begrenser jeg meg litt. Gi heller beskjed om det er noe mer konkret du vil høre om.

Gutten vil absolutt ha skikkelig utbytte av en slik tur, men utbyttet blir KANSKJE ørlite litt bedre om man venter et år. Men ellers har dere jo fordelen av å kunne reise litt sent på høsten inntil gutten begynner på skolen, etter det er dere mer avhengig av sommerferien på skolen. Prisene i september/oktober er VESENTLIG lavere enn i skoleferien. Og straks gutten passerer 6 år stiger billettprisene som regel.... Så ser absolutt ingen grunn til å la være å reise nå, totalt sett.

Jeg ville selv lagt opp turen slik:

Flyreise fra Oslo til København/Kastrup, beste pris får du antagelig på www.wideroe.no om Sandefjord/Torp er OK, er Gardermoen en forutsetning er prisen vanligvis best på www.norwegian.no

Overnatting så nær Kastrup som mulig, de fleste fly til USA går tidlig om morgenen. Gjerne HER, dette er rimelig og spesielt ypperlig når man er reiser 2 voksne + 1 barn. Her har nemlig 3-personsrommene en stilig "barneseng" som pleier å bli mindre barns favoritt!

http://www.zleep.dk/hotel_kastrup.php?id=1

Regn med rundt 1000 kr pr natt.

Og reiser dere tidlig til Kastrup rekker dere en kveldstur i Tivoli i København som en "oppstart" på ferien. Sikkert ikke dumt når 5-åringen skal sitte i ro i maaange timer på flyet neste dag. Togstasjonen ligger 1 minutt å gå fra hotellet, tog inn til sentrum tar 10 min. Og tog ut til flyterminalen 3-4.

Du bør IKKE bestille flyreise direkte til Orlando, det blir lett vesentlig dyrere enn om du bestiller et fly mellom Kastrup og Chicago og deretter et innenriksfly mellom Chicago og Orlando! Bare pass på at du bruker rett flyplass når du arbeider med bookingen, størrre amerikanske byer har flere flyplasser, synd om du velger ankomst til en flyplass og avreise fra en annen :) (Flyplassen du bør bruke i Chicago heter Chicago O'Hare, i Orlando heter den Orlando International). Og regn GOD tid mellom ankomst og avgang! Å bruke to-tre-fire timer på flyplassen i Chigaco er ikke noe problem!

Fly bør du bestille her: http://www.fdm-travel.dk/fly/

Det er lurt å krysse av for kun direkte forbindelser, det sparer deg for masse "vrøvleforslag" til reiserute.

Du bør velge, om du får alternativer som er prismessig OK, et europeisk flyselskap på reisen København-Chicago, dette gir deg klart best rettigheter ved evt forsinket flyavgang eller tapt/skadet bagasje. SAS er det aller beste du kan reise med her (i motsetning til i Norge, akkurat denne strekningen er SAS' prestisjestrekning).

Ved reisen Chigago-Orlando foretrekker jeg selv uten tvil Northwest Airlines. Delta er også brukbart.

Flyreise København-Chicago-Orlando bør du kunne få for rundt 22000 kr om du reiser i september-oktober og ikke er HELT låst på datoer.

Ved ankomst på flyplassen i Orlando bør du ha leiebil klar, flybuss finner du ikke i Orlando. Den ville jeg selv bestilt HER: http://www.alamo.dk/

Jeg ville selv satset på en bil i størrelse "Compact" eller "Intermediate" om jeg ikke skulle på langtur (det kan være greit å sette av EN kjøredag og kjøre ut til kysten i vest, f eks til Tampa og St Petersburg, men dette tar 2 - 2 1/2 time, så det er knapt "langtur"). Dette er temmelig store biler sett med et europeisk øye! Intermediate kan sammenlignes med f eks en BMW i 5-serien. Større bil enn dette bortkastet pengebruk uten at man skal på langtur i dagevis.

For en slik leiebil kan du regne med 5500-6000 kr for 14 dager (inkl barnesete og GPS,1 fører, forskuddsbetalt). Ved ung fører (under 26 år) kan du regne med et pristillegg på ca 2500 kr. I praksis kan du da regne fri kjørelengde, du skal ha temmelig mange timer pr dag i bilen for å bruke opp kjørelengden.

Vil meget gjerne anbefale dette hotellet, bor alltid her selv om mulig: Svært sentralt og lett å finne, ca 1/2 time å kjøre fra flyplassen og mindre enn 10 min fra Disneyland. Og med en flott innsjø rett bortenfor...

http://www.super8.com/Super8/control/Booking/check_avail?areaCode=2HHU&brandCode=SE,RA,HJ,TL,DI,KG,BU,BH,MT&searchWithinMiles=50&areaType=1&destination=Orlando&stateName=Florida&state=FL&countryName=United%20States&country=US&checkInDate=08/12&numberAdults=1&numberRooms=1&checkOutDate=08/13&numberChildren=0&numberBigChildren=0&rate=000&useWRPoints=false&promotionCode=&corporateCode=&iataNumber=&variant=&id=08198&propBrandId=SE&force_nostay=false&tab=tab1

Her kan dere GJERNE bo 14 dager! Bare for å se de virkelig STORE attraksjonene innen en times kjøring herfra (Disneyland, Wet'n'Wind, Kennedy Space Center, Universal Studios, SeaWorld..) trenger dere 8-9 dager! Og gjerne en hviledag hvor dere gjør "ingenting" og nyter badebassenget på hotellet også! Samt en dag til Tampa og St Petersburg. Der har vi 10-11 dager. Så kan dere begynne på de litt mindre severdighetene eller ta severdigheter som ligger litt mer enn en times kjøring fra hotellet. En liten dag inn i sentrum av Kissimee er kanskje heller ikke bortkastet? Eller en tur ut til Brevard (Planetarium og Zoologisk hage) og Cocoa Beach (badestrand først og fremst...)

Bestiller dere rom med to queensize senger her bor dere MEGET godt (queensize-seng er ca 140 cm, double er ca 120 cm). Du kan regne med mellom 5000 og 6000 kr for 14 dager, inkl frokost.

Anbefaler i samme slengen restauranten Smokey Bones tvers over gaten....

Inngangspengene til Disneyland er rimelig dyre, regn med ca 5000 kr for et 5-dagerskort for dere 3 (4-5 dager bør dere nok regne i Disneyland for å nå skikkelig over alt, 3 dager er absolutt minimum om ikke besøket skal bli heseblesende, dette er STORT!). Og regn like mye i andre attraksjoner i løpet av en 14 dagers periode totalt.

I tillegg kommer så mat, dere bør leve helt ok for 7500 - 8000 kr

Mitt budsjett ville altså sett slik ut for en tur i september-oktober

med 2 voksne + 1 barn under 6 år.

Fly Oslo-København-retur 4500 kr

Overnatting København 2000 kr

Fly København-Orlando: 22000 kr

Leiebil+bensin 7500 kr

Hotell: 6000 kr

Mat: 8000 kr

Inngangspenger 10000

Div: 5000

Totalt: 65000

Tar dere i vei i skolens sommerferie og får høysesongstillegg kan dere kjapt legge på 20000 - 25000! Dessuten er egentlig Orlando mye mer behagelig i september/oktober enn i juli/august, da har du "norsk sommer" her. Langt mindre kø er det også!

Det er ikke krav om noen vaksiner, du bør vurdere det samme som i Europa + kanskje hepatitt A.

Husk at bilfører må ha internasjonalt førerkort for å kjøre i USA, det vanlige rosa hjelper ikke, da kjører du faktisk uforsikret (det kan bli RUIN i USA ved en kollisjon, innsiden av et amerikansk fengsel kan man også få se). Dette bestilles hos KNA (adr Boks 2425 Solli, 0201 OSLO). Sammen med bestillingen skal følge: Passfoto, offentlig bekreftet kopi av norsk førerkort, utskrift fra folkeregisteret, opplysning om fødested, frankert returkonvolutt (rek) og sjekk på kr 200. Det er VIKTIG at det presiseres hvilket land førerkortet skal brukes i. Førerkortet gjelder i ett år fra utskriftsdato, vær forberedt på at levering kan ta 2-3 uker.

Og husk visumkrav til USA om dere ikke har helt nye pass. Kontakt USAs ambassade i Oslo for de siste opplysninger til enhver tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...