mer enn bare mor Skrevet 13. juli 2009 #1 Skrevet 13. juli 2009 har hele tiden hatt lave sf-mål, men idag var det flatet ut. da jeg var 33+5 hadde jeg 29 det samme hadde jeg en uke senere, da jeg var 34+6 2 uker senere hadde jeg (36+6) hadde jeg rett over 30 og idag, 12 dager etter, (38+4) var jeg tilbake på rett under 29.. så ja, litt svingninger kan du si, så nå fikk jeg henvisning til ekstra ultralyd på sykehuset i morgen tidlig, samt beskjed om at hvis jeg ikke kjente spark idag eller vesentlig mindre spark, kunne jeg ringe rett på innleggelsestelefonen idag og komme inn når som helst.. så nå sitter jeg her da, med saft og sjokolade og prøver å få frem litt spark... hjertelyden var heldigvis helt fin idag, men man blir jo alltid litt nervøs.. glad jeg fikk time på sykehuset så kjapt..! noen som har noen erfaringer (eller lykkeønskninger) så er det bare å skrive de jordmor nevnte at nå kom de til å sjekke at alt var bra, og hvis ikke ville de nok vurdere å sette meg igang.......
Pitty Skrevet 13. juli 2009 #2 Skrevet 13. juli 2009 Sender over masse god positiv energi til deg og den lille. Dette kommer til å gå kjempe fint, masse lykke til imorgen )
heiamagen Skrevet 13. juli 2009 #3 Skrevet 13. juli 2009 Hei hei Kanskje best å være forberedt på at du blir satt i gang med en gang. Jeg opplevde det samme som deg med min forrige. Skulle på sykehuset for en sjekk (uke 36-37) fordi magemålene hadde flatet ut og de stresset virkelig med å få satt det i gang med en gang (og da mener jeg med én gang, der og da) ....desverre endte det med keisersnitt for min del da babyen var så svak at han ikke tålte riene (men alt gikk bra altså). Kanskje lurt å vite at det kan skje også, var i hvertfall litt av et sjokk å se på at pulsen på babyen gikk ned for hver rie og så bli hasteoperert, ingen hadde fortalt at det var en mulighet. Veldig uvirkelig å plutselig bli mamma på en kontroll....vi var veldig uforberedt kan du si, med utstyr og alt Lykke til!
Luftig med nr2 på vei*Høygrav* Skrevet 13. juli 2009 #4 Skrevet 13. juli 2009 Hm, så merkelig. Mine mål har også flatet ut, og gått litt ned de to siste kontrollene, og jeg har i tillegg gått ned i vekt. Men JM har ikke nevnt noe som helst om at dette kan medføre noe fare for barnet..? Kan det det?
mer enn bare mor Skrevet 13. juli 2009 Forfatter #5 Skrevet 13. juli 2009 pitty: takk heiamagen: ble du satt i gang mens du var der inne på kontrollen altså? hadde ikke sett for meg at det kunne gå så fort... kjente du godt med fosterbevegelser? trodde man ble sendt hjem igjen med en ny time for igangsettelse jeg.. men man vet jo aldri da, kan hende alt er i orden bare målingen som er feil.. vanskelig å si nå i forkant. kanskje jeg skal pakke fødebagen og la den stå i bilen da...... noeimagen: hvor langt er du på vei? tror det kommer litt an på hvor du ligger med sf-målene også.. jeg har alltid lagt i underkant av det grønne normalfeltet, mens jeg nå er på det hvite området. men er bare til å spørre jordmor eventuelt.. de vet som regel best med tanke på ditt tilfelle....
Luftig med nr2 på vei*Høygrav* Skrevet 13. juli 2009 #6 Skrevet 13. juli 2009 Er 35+0 i dag. Har lagt i den øverste halvdelen av det skraverte feltet, mens jeg nå nærmer meg midtstreken.
mer enn bare mor Skrevet 13. juli 2009 Forfatter #7 Skrevet 13. juli 2009 så lenge babyen vokser ( bare ikke så mye som tidligere) så er det normalt sett ingen fare... med meg har han "krympet" for å si det sånn, hvis ikke de har bommet totalt på målingen da.. men slik jeg forstår deg så vokser babyen din - men kanskje ikke i en så bratt kurve som tidligere.. stemmer det ? - og da er det nok ingen fare.. hvis den ikke har vokst i løpet av noen uker (altså at sf målet er det samme) vil de nok sikkert henvise deg videre.. men du kan jo spørre jordmoren din om det på neste kontroll.. evt ringe å høre hvis det er lenge til
heiamagen Skrevet 13. juli 2009 #8 Skrevet 13. juli 2009 jeg var på kontroll på sykehuset og ble sendt rett opp på føden for igangsettelse. Målet hadde flatet ut da jeg var på jordmorkontroll en stund før dette men hun var helt sikker på at det var babyen som hadde festet seg, da kan visst målet flate ut en stund. Finnes sikkert flere grunner også, ikke bli skremt! Tror ikke jeg kjente noe mindre spark eller bevegelse enn før, det var kun målene på babyen, han var 20% mindre enn han skulle, som avgjorde at han måtte ut. Når man blir satt i gang er det normalt at man først får litt rier så stopper det opp litt. Da kan man gjerne reise hjem mens man venter på at de skal komme tilbake. Min gutt tålte ikke de første riene. Skjer det samme neste gang at jeg blir satt i gang pga vekstavvik kommer jeg til å nekte å reise hjem i mellomtiden men ha kontinuerlig overvåking av hjertelyd.... Kanskje lurt å ha fødebag i bilen og en eventuell pappa med på kontroll ja, det kan jo gå fort...
mer enn bare mor Skrevet 13. juli 2009 Forfatter #9 Skrevet 13. juli 2009 jepp jeg prøver å tenke så positivt som mulig - er ikke vits å bekymre seg heller sånn sett... pappen har heldigvis fått fri fra jobben så skal være med det kan jo også hende at det er pga hodet er festet at målene har flatet litt ut, men i bunn og grunn er jeg glad for at jeg får det sjekket nå, siden de har vært obs på målene mine hele svangerskapet sden jeg har lagt rett under normalfeltet.. jeg regner med de følger med på de første riene da ? slik at de ikke sender meg hjem før de vet om småen tåler riene.. hvis de setter meg i gang da. blir spennende..!
Luftig med nr2 på vei*Høygrav* Skrevet 13. juli 2009 #10 Skrevet 13. juli 2009 Hm...Håper at det bare er det at han har festet seg og at det er derfor det flater ut, men for sikkerhets skyld ringte jeg og fikk en time hos legen siden jordmor er på ferie nå. Han er fortsatt veldig aktiv hvertfall, det er jo bra :-)
Snabeltann Skrevet 13. juli 2009 #11 Skrevet 13. juli 2009 høyt eller lavt symfysemål trenger ikke ha noe med stort eller lite barn å gjøre, det er min jordmor veldig klar på. Det er andre faktorer som spiller inn også, f eks hvor mye fostervann og andre ting som gjør at livmoren er større eller mindre. og f eks overvek/magefett hos mor som gjør at målene "lyver". Jeg hadde lavt symfysemål sist, under den røde linjen hele veien, men fikk en gutt på 3,8 en uke før termin. Nå har jeg ligget over det grønne feltet hele veien, før det plutselig flatet ut og nå er ned mot streken, i tillllegg til at jeg har gått ned i vekt. Skal derfor på ekstra UL på onsdag, men er ikke akkurat bekymret
mer enn bare mor Skrevet 13. juli 2009 Forfatter #12 Skrevet 13. juli 2009 ja, det er helt sant.. men alltid greit å få sjekket ting ut.. i mitt tilfelle har jeg lagt under normal-feltet (altså ikke bare under den røde gjennomsnittslinja, men også under hele det grønne feltet) så for min del er det greit å få sjekket det ut. har også gått til ekstra kontroller hos jordmor hele tiden pga dette.. jeg er veldig tynn og har liten mage så det er jo sannsynlig at det feks er mye baby, men lite fostervann og lite fett generelt ellers.. men som sagt.- greit å få sjekket det ut..
Artica Skrevet 13. juli 2009 #13 Skrevet 13. juli 2009 Helt enig i at det er greit å få sjekket ut ja. Og når du er tynn i tillegg så er det ikke så mye sf målet kan juge. Jeg har ligget i over den røde streken, på toppen av den grønne. I dag var jeg nede på den røde streken. Er også tynn, men har hele tiden hatt mye fostervann. Legen lurte bare på om jeg følte at magen hadde sunket i det siste. Hun syns også at magen ble avsluttet for tidlig, mente at på de fleste andre så gikk magen høyere opp. Jeg kjenner godt med liv, så er ikke bekymret.
MathildeC Skrevet 14. juli 2009 #14 Skrevet 14. juli 2009 Jeg ble sendt på sjekk sist gang pga utflatet SF mål. Alt så bra ut, men liten jente og litt lite fostervann. Ble sendt hjem med beskjed om at jeg ville få ny kontroll om en uke, og kanskje satt i gang da. Men på den nye kontroll dagen fødte jeg, uten å bli igangsatt. Dette var fem dager før termin. Jenta var liten, 2.6 kilo, men frisk og fin. La raskt på seg. Spennende å se om det samme skjer denne gangen, det er liksom det jeg er innstilt på..
mer enn bare mor Skrevet 14. juli 2009 Forfatter #15 Skrevet 14. juli 2009 blir spennende å se hva som skjer skal snart inn, og håper at alt er normalt og at fødselen settes i gang av seg selv.. forhåpentligvis om ikke så lenge
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå