Anonym bruker Skrevet 12. juli 2009 #1 Skrevet 12. juli 2009 Naa har jeg bodd i USA i 4 mnd sammen med mannen min og 2 smaa barn (utenfor Boston). Jeg jeg har en gutt paa 2 aar og en baby paa 2 mnd. Jeg har bare lagt merke til at INGEN babyer bruker lue her, solhatt kanskje paa veldig solfyllte dager....men IKKE lue. Husker bare hvordan jeg ble pepret naar jeg fikk nr. 1 hjemme at han maatte ha lue paa aret rundt pga orene. Her er det ikke saann..... Hvorfor er det saa hysterisk i Norge?? Jeg husker det hvertfall slik at jeg fikk nr. 1. Babyene her er ikke noe mer syke eller har noe mer orebetennelse etc. Ei venninne her fikk beskjed av legen at det var det verste for barn med orebetennelse aa bruke lue fordi da fikk bakteriene det varmt i orene og trivdes bedre...
Ranveig R Skrevet 12. juli 2009 #2 Skrevet 12. juli 2009 Eg har hue på ungane heile året når dei er små fordi vi bur heilt ute i havet på vestlandet, og her blåser det. Konstant. Reagerte på at ingen småungar/babyar brukte hue i England, budde der i tre år. Over alt var det babyar som sat i paraplytriller om vinteren (5-10 grader). Ingen strømpebukser, ingen hue, ingen vognposer, tepper eller dyner. Syntes det heile såg fryktelig kaldt og og gufsent ut... Det er vel berre kulturforskjellar som gjer det, dei meiner vel at vi overkler ungane våre, mens vi (eller i alle fall eg) meiner dei er uforsiktige. Generelt sett.
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2009 #3 Skrevet 13. juli 2009 I England er det ansett som livsfarlig å ha dyne på baby. Der bruker de oftest slike "poser" som babyen ligger i, gjerne også med feste slik at babyen ikke kan snu seg når den blir større. Å bruke dyne er nærmest barnemishandling og du omtrent ber om at barnet skal bli kvalt, ifølge helsesøstrene der. Artig med disse forskjellene:)
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2009 #4 Skrevet 13. juli 2009 Med mindre det blåser noe innmari bruker jeg ikke lue på jenta mi på fire mnd nå, så jeg er vel litt små gal, jeg... ;oP
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2009 #5 Skrevet 13. juli 2009 Kan ikke si jeg brukte lue på min baby hele året, så det det tror jeg er helt forskjellig..Har tenkt på det flere ganger når jeg har sett små barn med lue pakket inn i dyner å pledd mens mora går i sommerklær. Må være hett for de ungene som sitter eller ligger i vogna sånn. Når det skal sies så ser jeg også på vinters tid her hjemme at foreldrene ikke kler barnet godt nok. SPesielt er det de små fingerene som må lide. Ser ut som de er stivfrosset, mens mor/far har pakket seg godt inn med både votter og lue.
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2009 #6 Skrevet 13. juli 2009 Det er en gammel myte at barn skal ha lue på hele første leveår.. Stakkars små... Med mindre barna er premature eller øre-barn er det helt unødvendig..
Gjest Skrevet 13. juli 2009 #7 Skrevet 13. juli 2009 Jeg brukte ikke lue på min minste gutt som ble født i juni da han var nyfødt/baby dersom det var varmt ute (og ikke på de eldste når de var 8-11 mnd gamle). Hadde på solhatt om vi måtte i solen. Blåste det og var kjølig tok vi lue på da, men ellers ikke. Synes mange overdriver luebruken veldig jeg, er jo ikke akkurat som om ørebetennelser hopper inn i ørene som ikke har lue på heller ;-) Klart man bør bruke lue på en nyfødt om denne har veldig dårlig varmeregulering og blir fort kald, men ellers kan lue på sommeren fort føre til overoppheting og det synes jeg er tusen ganger værre.
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2009 #8 Skrevet 13. juli 2009 Jeg var hos legen med datteren min engang hun hadde ørebetennelse. Han sa at det ikke er noen andre barn i verden enn de i skandinavia som har så mye ørebetennelse som oss. Det er fordi vi er overhysteriske med å bruke lue. Ørene trenger lufting det er derfor så mange barn har ørebetennelse.
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2009 #9 Skrevet 13. juli 2009 Huff, føler at jeg var overhysterisk med mitt første barn. Brukte en tynn lue ganske mye sist sommer (da var hun rundt året). Var "hysterisk" med veldig mye annet også, da mener jeg at jeg fulgte alle råd som ble gitt og trodde at dersom man gjorde noe annet ville man skade barnet for livet.. Nå har jeg endret mening radikalt om dette, og kunne ønske det var færre besserwissere i Norge. Tror Norge er ekstremt på dette med å mene det "eneste riktige". Selv om jeg også blir sjokkert over å se alle de lettkledde i England (var der i jula bl.a. og da var det barn ute uten sokker på i vogna... og foreldrene hadde godt med klær på). Nå venter jeg nr 2 og har et stort håp om at jeg denne gangen følger magefølelsen og ikke overdriver påkledning og annet.
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2009 #10 Skrevet 13. juli 2009 PS Men min lille jenta har aldri hatt ørebetennelse altså, bank i bordet! Men har hatt luftveisinfeksjoner. Hilsen siste anonym
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå