Gjest Skrevet 12. juli 2009 #1 Skrevet 12. juli 2009 Vi skulle egentlig utenlands i sommer, men det har dukket opp noen litt kostbare småprosjekter på huset som må prioriteres og vi har bestemt oss for å ta en ferie i vårt eget flotte land i stedet. Vi har nesten 3 hele uker til rådighet, ungene er 3 og 1 år. Den tenkte ruten er Drammen til Kristiansand, overnatting og dyreparken dagen derpå, enda en overnatting, før turen bærer videre til Stavanger. Vi tenker oss noen dager i Stavanger. Der har jeg ikke vært på mange mange år, hva bør vi få med oss? Videre tenker vi oss retning Bergen, hvor bør vi stoppe på vei dit? Har noen erfaring med overnatting på ruten? Og hvilken rute bør vi velge? I Bergen tenker vi oss å besøke Akvariet, Bryggen, Ulriken osv, er det neon "skjulte hemmeligheter" i Bergen man bør få med seg kanskje? Derfra har vi lurt på å ta ruten tilbake over fjellet og retning hjemover via Geilo, og er godt kjent på strekningen mellom Bergen og Geilo egentlig. Tar i mot ALLE anbefalinger med enorm takknemlighet!
Zitro Skrevet 12. juli 2009 #2 Skrevet 12. juli 2009 Vil anbefalle deg 2 dager i Dyreparken ihvertfall, du rekker ikke over hele på 1 dag bare... Vi kom nettopp hjem derfra og kunne glatt tatt 1 dag til... Ellers er jeg lite kjent i detta landet :-) he, he....
Herlige barn har jeg fått Skrevet 12. juli 2009 #3 Skrevet 12. juli 2009 Du kan vel fint reise utenlands selv om huset koster noen kroner? Sjekk restplasser og dra noen uker til syden for en rimelig ferie, det er svindyrt og feriere i Norge også i alle fall om man må kjøpe mat og ordne overnatting selv! Et vennepar av oss reiste nylig til syden i 1 uke og de betalte 6400 kroner for 2 voksne og 2 barn!
Gjest Skrevet 12. juli 2009 #4 Skrevet 12. juli 2009 Jeg vil ikke ha to dager i Parken. Det orker jeg ikke:p Jentene er ikke så store så vi tenker følgende; Kardemomme By som startpunkt, få med oss Kutoppen, gå ned over der ved ulvene og slikt, få med oss Julius og krokodillene og slikt som bor inni de husene, innom tivoliland, kjøre en tur med den sorte dame, og ikke minst en liten tur innom badelandet. Det holder egentlig for oss siden ungene vi har med er så små. Vi reiser med et vennepar fra Etiopia også som har med seg en gutt på halvannet.
Gjest Skrevet 12. juli 2009 #5 Skrevet 12. juli 2009 Herlige barn har jeg fått; Jeg har allerede kjøpt flybillettene, så de har jeg jo. Men vi skulle til London og jeg mistet jobben min på onsdag, vi velger å prioritere annerledes siden neste måned blir litt tynn og opplever heller Norge nå i sommer. Flytter flybillettene til oktober og reiser til London da. Og det er ikke selve reisen som koster penger når man reiser 4 mennesker utenlands, det er alt det andre, samt hotellrom med to barn, som er dønn vanskelig å oppdrive til en god pris i storby om sommeren:p Så vi har bestemt oss for Norgesferie, og det var ikke det jeg ville ha tips om:)
Tommage♀♂ Skrevet 12. juli 2009 #6 Skrevet 12. juli 2009 Fra Stavanger til Bergen vil jeg anbefale å ta fergen fra Mekjarvik til Skudenes, for å kjøre over Karmøy til Haugesund og så videre. På den måten kjører du innom flere småplasser (Skudeneshavn, Norges sommerby (og mitt hjemsted;), hvor du kan spasere gjennom Søragadå og spise is og se på gamlebyen, har også en søt liten campingplass med god standard, Åkra, Avaldsnes, Haugesund osv), og forbi en rekke flotte sandstrender (sandvesand, åkrasand, mjølhusstrand, sandhålandsand. De to førstnevnte er størst og flottest) På Avaldsnes ligger Vikinggården, nedenfor avaldsneskirken som også er fra vikingtiden. Kjempeflott tur! I Haugesund er det jo mulig å ta seg en tur innom Metro lekeland på Raglamyr, eller ta seg en tur i gågata. Tar dere snarveien over mortavik-arsvågen tar du bare en bakvei fra Stavanger til Stord, og går glipp av masse opplevelser!
....mammatilto... :))) Skrevet 12. juli 2009 #7 Skrevet 12. juli 2009 Godt og høre at det er flere som skal reise langt med småbarn i bilen. Vi skal nesten til Mo i rana,grugleder meg ) Hva med og dra til sverige og til Skara sommerland - kjempefint badeland ) Men høres jo ut som dere har en bra ferieplan allerede;)
Gjest mortillitenprinsesse Skrevet 12. juli 2009 #9 Skrevet 12. juli 2009 Mulig jeg har misforstått noe her... Det er jo gjerne dyrere å feriere i Norge enn i utlandet, med tanke på hotellpriser, matbudsjett, billetter osv. osv. Hadde jeg hatt dårlig råd en periode hadde jeg pakket teltet i bilen, dratt over fjellet og gitt barna en uforglemmelig ferie.
Tommage♀♂ Skrevet 12. juli 2009 #10 Skrevet 12. juli 2009 Sildajazzen begynner btw i Hgsd 12. august! Om dere er på ferie rundt den tiden så ta turen innom=)
Gjest Skrevet 12. juli 2009 #11 Skrevet 12. juli 2009 Mortilliten prinsesse. London, som vi allerede har kjøpt billetter til er enda dyrere for en familie på 4 alt i alt. Vi skal på bilferie og vi har med oss telt. Vi kjører stor bil og har tenkt å sove i bilen ved dårlig vær og i teltet når været er godt. Det er adskillig billigere ferie for oss. Jeg skjønner ikke hvorfor dere maser om hvorfor jeg har endret ferieplanene, når det ikke er det jeg spør om. Jeg har allerede endret planene, og sånn er og blir det. Vi skal på ferie med overnevnte reiserute, og vi gleder oss masse. Vi skal (siden vi som sagt allerede har kjøprt og betalt flybillettene) reise til London i oktober. Billettene er allerede booket om. Kapish?!
Gjest Skrevet 12. juli 2009 #12 Skrevet 12. juli 2009 Synd å høre om jobben din, Tillab. Dra til Baroniet Rosendal, det vakreste i Norge - garantert. Bo på Avlsgården om økonomien tillater, gå i parken, se på slottet, opplev Shakespeare i borggården eller konserter, maleriutstilling - du kan gjøre det som dagstur fra Bergen m båt også. Hører du er kjent Bergen-Geilo, men må si uansett at man bør bo på Fagerheim og sitte ved hjørnebordet og spise masse vafler.
Gjest Skrevet 13. juli 2009 #13 Skrevet 13. juli 2009 Flåmsbanen, den er bare utolig nydelig. Lønner seg å ta den tidlig på morgenen eller litt sent på ettermiddagen for å unngå trengsel. Site banen for å se huldra kome ut ved fossen er 17.25. Vår 2 åring, hadde store øyne og koste seg på togturen. Og den gikk "fort". Vi var så heldige og fikk noen "lokale" som som fortalte mye historie oppover. God tur!!
Gjest Skrevet 13. juli 2009 #14 Skrevet 13. juli 2009 Takk Luten, det skal jeg helt klart prøve å lure med min minimalt kulturintresserte mann på Jeg elsker sånt, og eldstejenta liker alt som kan forbindes med prinsesser! Jeg var bare arbeidsledig i 24 timer heldigvis, og begynner i ny jobb etter ferien, men jeg fikk meg 3 uker lenger, ulønnet ferie enn planlagt. Fagerheim er fantastisk, vaflene likeså! Igjen, takk for tipsene, de taes med på veien:) Håper alt står godt til i den Lutske heim:)
Gjest Skrevet 13. juli 2009 #15 Skrevet 13. juli 2009 Takk Bell, at jeg kunne glemme å sette det på listen! Hehe. Det skal helt klart med! Kommer mange gode tips her, kom gjerne med flere. Vi er litt ekstra spente på strekningen Stavanger/Bergen og har tenkt å ta oss god tid på den, så dere som er lokale på denne strekningen, si gjerne fra om det er arangemet vi bør få med oss også, ikke bare attraksjoner! *glede seg til ferietur*
NormaJean Skrevet 13. juli 2009 #16 Skrevet 13. juli 2009 Hvis dere skal kjøre oslo-bergen, kanskje kjør over hemsedal? Stopp der og gå litt tur i fjellet;) Dere kan også stoppe i Voss og titte. Men ikke velg den ruten hvis noen av barna dine er redd for tunneller da, herregud, lillegutt hyyyyylte seg igjennom hele Lærdalstunnellen, holdt på å klikke:o Heldigvis liker han det bedre nå og bra er det, vi kjører over ca 4-5 ganger i året. Bergen er jo kjempe gøy, med Akvariet, Ulriken, Fløibanen, Bryggen.
soleia Skrevet 13. juli 2009 #17 Skrevet 13. juli 2009 Men over Lærdalstunnellen går "snøvegen" opp frå Aurland over fjellet til Lærdal. Den er smal og svingete, men med fantastisk utsikt. På toppen er ei utruleg stilig utsiktsplattform. Men det er ein tur ein tek på ferie og ikkje ein transportetappe. Om det regnar i Bergen, kan "vil vite" senteret vere ein alternativ aktivitet for borna, og vaksne med.
Malita Skrevet 13. juli 2009 #18 Skrevet 13. juli 2009 Skal dere overnatte på camping ville jeg overnattet på brusand camping på Jæren. Det ligger ved havet og har en laaang nydelig sandstrand. Ligger ca. 50.min før stavanger. Hotell ville jeg valgt Sola strandhotell eller Hommeren. Hommeren ligger på Tananger ca 15 min utenfor Stavanger og ligger som sørlandsidyll ved sjøen. Sola strandhotell ligger ved havet og har en flott sandstrand. Jeg ville besøkt kongeparken og det finnes et kjket metro lekeland på forus. Kjøreruten. Nordsjøveien. Kjører Står skilt, men svinger vel av et stykke før en kan svinge ned til Egersund. Veien går langs havet og ser hele Jæren som er flatt og ligger ved havet i stede for å kjøre den kjedelige motorveien. Ellers er det noe som kalles soma gård. Kjekk gård der en kan se på dyrene og hoppe i høyet. Nordsjømuseet i stavanger. Mange ting en kan gjøre men i hvertfall noen forslag. Sjekk det grundigere ut på nett hvis det virker interesant.
blomstre Skrevet 13. juli 2009 #19 Skrevet 13. juli 2009 Her kommer mine stavangertips: - Kongeparken; passer alle aldre, også de minste :-) - Jærstrendene; fantastiske i all slags vær! - Norsk Barnemuseum på Stavanger Kulturhus, Sølvberget (en liten hemmelig perle for de minste) Flere ideer: http://www.regionstavanger.com/no/ God tur! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå