Gå til innhold

Kapabel

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvilke navn velger disse høyt utdannede menneskene fra møblerte navn da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

http://www.ssb.no/ssp/utg/9806/3.shtml

Typiske "vestkantnavn" er iallfall Aksel/Axel, Anders, Andreas, Christian, Erik, Erlend, Fredrik, Hans, Jacob/Jakob, Johan, Karl, Lars, Magnus, Nikolai/Nicolai, Ole, Oscar, Sondre, Tobias, Andrea, Anna, Cecilie, Hanna(h), Hedda, Ingrid, Ingvild, Julie, Karen, Marie, Oda, Vibeke, Victoria og Vilde.

Er selvfølgelig mange som er høyt utdannede og som ikke bor på vestkanten, men den artikkelen er ganske interessant!

Skrevet

Og ja - jeg vet artikkelen er 11 år gammel, men at vestkant-Oslo har helt spesielle navnetrender, er ikke til å komme bortifra.

Kunne kanskje føyd til Ingrid, Henny, Fanny, Agnes +++ pr. dags dato, men ja.. Du skjønner poenget mitt.

Skrevet

Vel, jeg kan si hva de ikke velger.....

Leander Nathaniel

Kevin

Dennis

Isaac

Matheo

Kim Andre

Robin

Noah Nathaniel

f.eks.

Dessuten snakker vi ikke om møblerte navn, men møblerte hjem.

Men du skjønner vel ikke forskjellen.

Iflg. SSB er det en klar sammenheng mellom navnevalg, utdannelse, foreldres alder, bosted osv.

Skrevet

Det ér garantert, som oftest, en sammenheng der, ja. Og det sier seg jo selv, en 19 årig alenemor uten fullført videregående skolegang har jo langt i fra den samme kunnskapen om fordommer ifht. navn som en akademisk 30-åring, for å sette det litt på spissen. Dessuten er det rimelig å tro at en 19-åring inspireres av utenlandske TV-serier, filmer etc. i større grad enn mennesker som kanskje i større grad er opptatt av tradisjoner også når det kommer til navn.

Skrevet

Jeg tror du ønsker å si at "de i mindre grad velger navn som..." Skjønner du forskjellen?

Jeg bor definitivt på vestkanten, og både Kevin, Matheo, Isaac og Dennis er navn det blir flere av. Ikke er det unge og uutdannede foreldre som har gitt barna disse navnene heller.

Skrevet

Altså, om den var til meg den påstanden - jeg tviler ikke på at det finnes både Kevin, Matheo og Isaac'er på vestkanten, er jo selvfølgelig snakk om blandingsforholdet her, da. Benekter ikke Leanders eksistens på vestkanten, liksom.

Er selvsagt snakk om at det i mindre grad velges slike navn.. At det finnes en og annen med et småharry navn også på vestkanten, er vel opplagt?

Skrevet

nope, hvis du ser på tråden ser du at mitt innlegg er lagt under vipsen sitt. Ergo var det hun jeg svarte. Og grunnen til at jeg svarte er at hun virker direkte fordomsfull (og den type fordommer hun viser frem virker særdeles lite intelligent).

Skrevet

Men da har vi alt på det rene vi to, iallfall, hehe.

Skrevet

Erfaring..... er ikke det samme som fordommer.

Skrevet

Når du bruker erfaringer til stupide generaliseringer blir det fort en fordom.

Skrevet

Tror du SSB dokumenterer engangstilfeller av navnebruk? Neppe.

Skrevet

Med stupide generaliseringer hadde jeg igrunnen utsagnet om svigersønner og alenemødre i tankene.

Skrevet

Jeg er jo typisk enig med Kapabel her - på alle punkt :-)

Selvsagt er det noen som heter Leander og Kevin på vestkanten, men så er ikke alle vestkantforeldre like heller :-)

Det er ikke bare folk med god utdanning, sans for tradisjoner osv...

Skrevet

Kapabel : Jeg tror faktisk helt ærlig at det er større sjans for at du blir mobbet for navnet ditt om du heter Henny enn om du heter Leah foreksempel. Siden du skriver om 19 åringer som ikke har like mye erfaring i hennhold til

Skrevet

fordommer om navn som det 30 årige akademikere har. Barn som vokser opp nå blir vant med disse populære navnene som du mener de unge uten utdannelse velger, og tradisjons rike navn som du nevner vil være en smule uvanlig for dem. Ergo tror jeg det er større fordommer mot de navnene hos barn.

Men voksne synes jeg bør holde seg forgode til å ha fordommer mot navn!

Skrevet

Det er ikke nødvendigvis mobbing jeg sikter til, da..

Mine fordommer mot navn går heller på at jeg tror andre voksne mennesker, bevisst eller ubevisst, automatisk tenker sitt om foreldre som kaller barna Michelle-Vanessa, da..

Skrevet

Godt mulig en blir mobbet som barn ved å hete Hennie, men det har da lite med saken å gjøre, egentlig.

Skrevet

Jeg kan jo si at jeg kjenner mange akademikere. Det er mange som kaller barna sine gamle tradisjonsrike navn som Sigrid, Bjørn, Kari og Gunnar, men det er også en del Leah, Celine og Caspian.

Alle akademikere er ikke like - tro det eller ei. Akademikere kommer fra alle samfunnslag. Noen har mange penger og bor på vestkanten mens andre har mindre penger og bor på østkanten.

Man kan jo si at man ser en trend, men ikke mer enn det.

Det man kan si er at Kevin, Roy, Tony, Kent, Melissa og Sjanett ( med Sj) finner man ikke i øvre samfunnslag.

Nå er det jo slik i Norge heldigvis at alle har mulighet til å ta høyere utdanning, ikke bare de med mye penger. Derfor er navnetrendene heller ikke slik de var før.

Slik tenker jeg..

Skrevet

Jeg gjør det.

Jenta mi har en besteveninne som heter omtrent Thea-Melissa.... Jeg tenker da i utg.punktet at vi ikke kan ha felles kjemi.

Fordommer - selvsagt. Har jeg rett ? Sikkert ikke...

Skrevet

Var jo du som snakket om fordommer da, og tviler på de vil lide med slike navn. Men mulig de gjør det med noen av de navnene fra de velmøblerte hjemmene. Så da har det jo noe med saken å gjøre.

Skrevet

Slik tenker jeg og. I dag er ikke leger nødvendigvis barn av leger, og hvem som helst kan med et godt vitnemål og en god porsjon arbeidsinnsats bli såkalte akademikere. Likevel er det jo stor forskjell på akademikere og deres lønninger, bosted og ellers sosiale omgangskrets, så man finner nok merkbare skillelinjer for navn som er brukt på Oslos vestkant sammenliknet med Oslos vestkant, selv om det sikkert er mye mer blandede navnsmaker ute og går nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...