Gå til innhold

Dere skal leie leilighet...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva ser dere på? Hva er viktig? Hva bør være inkludert? Altså tenkt at dere skulle leie, og evt ikke har barn/bare 1 barn. Hva må til for at dere er villig til å betale litt for å leie? Leiligheten har 3 rom og er ca 65-70 kvadrat. Åpen stue/kjøkken løsning og vaskemaskin ol må stå på badet, men kan evt skjules under en benk (eller helst ikke?)

Blir kjempeglad om mange svarer, vi sitter med siste innspurten til hva vi bør ha med i utleiedelen i huset vi skal bygge og må alt nå vite en del om materialvalg, valg av hvitevarer osv pga pristilbud. Blir glad for alle innspill om alt fra gulv, farger, kjøkkenløsning, dusj, detaljer... :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mest mulig nøytrale farger, slik at mange slags møbler kan passe inn.

Skrevet

I en leid leilighet syns jeg det er utrolig greit at alle veggene er hvite/lyse. Da kan "hvem som helst" like den, og det er bare å gjøre den personlig med fargerikt tilbehør.

Hadde valgt helt nøytrale ting som alle kan like. Jeg liker f.eks. matte fliser på bad, så jeg hadde valgt svarte, matte fliser på gulvet og hvite på veggene. Minimalistisk innredning, hvite dører med stålhåndtak.

Parkett er greit på stue og kjøkken, men det finnes mye stilig belegg som er supert på rom, f.eks. barnerom. Det er fin varme i det.

Hadde hatt hvitevarer inkl. Hvis kjøkkenet er hvitt, hadde jeg valgt hvite hvitevarer. (Der ble det mye hvitt, hehe;-))

Skrevet

For en liten leilighet, LYSE farger. Vi leide en leilighet med skikkelig trepanel ala badstu, og terakotta fargede fliser på gulvene og blått teppe på soverommene. Iea og andre billige losninger koster ikke stort for og forbedre dette drastisk. Legg billig parkett, hvite/lyse fliser, spotlysi takene, blinds/rullgardin/lette lyse gardiner i vinduene i lys/noytral farge.....fordi - man vil ikke nodvendigvis bruke penger på gardiner et sted man skal være kort tid

Skrevet

Nøytralt!!!

gjerne at det er rullegardiner, persienner der det er naturlig.

Oppheng til egne gardiner.

Mye plass til oppbevaring.

Veldig fint med vaskemaskin, kjøleskap ol. inkl, men om man har fra før er det fint om husvert kan oppbevare tingene som tilhører leiligheten på sit areal.

Mulighet til å sitte ute.

Ikke vegg-til-vegg teppe på gulvene

At det er oppheng til håndklær, hyller til shampo i dusjen, håndduk på kjøkkenet, at det er søppelbøtte på kjøkken.

Kanskje at det er et stort speil i leiligheten.

Egen strømmåler, internett og tv tilgang, ikke nødvenligvis inkludert, men i alle fall delt og i ordnede forhold mellom boenhetene.

Skrevet

Takker :-)

Hvilke farger er bra da? Altså hvilke nyanser er det flest liker? Retning fransk grå ol, eller mer lys, lys sand/mocca-aktig farge. Noe helt annet?

Skrevet

Det var lurt! :-) Blir gulv til tak vinduer i stuen på ene veggen, så de er store. Sikkert lurt å ha noen gode persienner der ja.

Skrevet

Å, så snille dere er! Masse flotte tips og ting jeg ikke har tenkt på her. Supert :-)

Skrevet

Da vi leide sist hadde vi valget mellom en på 120kvm i kjeller, og en på 46kvm i sokkel. Endte på den minste leiligheten siden den var nyest, lysest (alt var hvitt, parkett på gulvet, skiferfliser med varmekabler i "gangen" (også den var del av åpen løsning)) og hadde nøytralt bad i tillegg til stor skyvedør og liten uteplass. Likte også at den hadde kjøkkeninnredning i L-fasong hvor langsiden faktisk ikke var inntil vegg, dermed veldig lite innestengt, dette var også her komfyren var og viftehetta var stiiiilig. Hehe, sånt man kan bry seg om når man ikke har fler enn seg selv å ha plass til :o)

Skapplass er fint, bod er fint og vi hadde også satt pris på hvitevarer, men umøblert. Tenk på hvordan du selv ville møblert i forhold til hvordan utformingen på rommene bør være (plassering av kjøkkenbord, salong, evt spisebord). Eneste vi var uhappy med var at vinduene hadde vippeinnoverfunksjon = vanskelig med sol/innsiktskjerming (persienner feks).

Skrevet

Personlig heller jeg mot en kald farge fremfor en varm farge lys sand er jo nydelig da. Hmmmm:-)

Skrevet

Hmm, jeg vet ikke helt hvilke vinduer som er tegnet inn av arkitekten, men var lurt å sjekke hvilken vei de vipper uansett, også på andre rom i huset!

På kjøkkendelen lurte jeg på å ha en L form inntil to vegger og så en slags liten "øy" mot denne igjen hvor kokeplaten er og litt plass på siden og så et lite hakk ned til en bordplate med plass til 4-6 personer, slik at den som lager mat da vil kunne ha familien sin/gjester vis a vis seg mens han/hun lrører i panner osv. Hadde det vært noe tro? Litt vanskelig å forklare akkurat hva jeg mener. Men det er kanskje kjipt om man ikke ønsker å spise så nær kokesonen?

Skrevet

Jeg ville likt at det var mulighet for vaskemaskin skjult, under en benk- bak et skap eller noe sann. Lyse farger, gjerne helt hvitt- slik at det kan bli et blankt lerret for de som skal bo der.

Er det store vinduer persienner eller lameller (flaps som jeg kaller det) igjen i nøytrale farger så de kan skape sitt eget.

Laminat og enkle billige løsninger tror jeg at jeg hadde valgt.

Skrevet

Har ikke lest igjennom tråden, men vil svare allikvel:

Lyse farger

Godt med skap plass, både på kjøkken i gang og på bad og soverom. Evn plass nok til å sette opp egne skap.

Har leid selv i mange år og det jeg syns er vanskligst å finne er umøblerte leiligheter. Vi har hvitevarer selv og det er veldig kjekt å få ha de selv. Så om dere leier ut med hvitevarer, ikke velg integrerte, slik at dere kan oppbevare evn dette i en bod. :)

Persienner er kjempekjekt, så slipper leietakere lage masse merker overalt. Mal i lyse farger som er lett male over igjen mellom utleie perioder. Muliget for oppvaskmaskin syns jeg er et +. Uteplass og parkeringsplass, og opplegg for tv og internett (ikke nødvendigvis inkl) og egen strømmåler (altså at de tegner eget abb)

Vinduer som gir mye lys om det er kjeller. Husk på rømningsveier.

Mulighet for mest mulig eget, altså feks gardinstenger etc så folk får sette sitt preg.

Plass til postkasse og evn et utvidet ordning på søppeltømming. Det blri fort fullt og det er ikke alltid like gøy for leietakere og føle de "fyller opp"....evn spleise på om det er dyrt.....

Og sist men ikke minst, gjør det mest mulig sånn at de føler de har noe for seg selv, i forhold inngang, uteplass etc.....det syns jeg er et pluss...

Rotete svart men måtte ta det ettersom jeg kom på :o)

Lykke til!

Skrevet

Tilgang til egen uteplass, helst avgrenset/avskjemet både for dere og leieboerne. Gode dagslysforhold.

Bod, men det er det vel uansett krav om i plan - og bygningsloven.

Jeg ville ikke valgt for billige materialer, heller kvalitet som tåler slitasje.

Peis kanskje?

Ellers nøytrale, lyse farger.

Skrevet

Høres ut som de fleste her er enige om det meste utenom hvitevarer. Vi har egentlig tenkt å ha integrerte hvitevarer på kjøkken, men kan evt oppbevare leitakers hvitevarer om ønskelig da? Vet ikke hvor aktuelt noen hadde synes det var.

Det blir egen og litt skjermet uteplass med ganske ok utsikt, men de vil jo antagelig kunne se og høre (i hvertfall høre) våres barn også når de er utenfor huset på dagtid, men deres del skal bli for seg selv og ikke et sted våres barn skal ha lov til å gå.

Takker for andre tips :-)

Skrevet

Nøytrale farger, og gjerne lyst. Veggmateriale som kan tåle at flere leieboere henger opp bilder osv uten at det blir sjøstygt (evt at det er lettvint å fikse det igjen når det blir for mye hull). Gulv som er slitesterkt, og som man ikke trenger være livredd for å ripe (har parkett her vi leier nå, og det er STRESS med to unger. Vil jo ikke ødelegge den og få pes med depositum, selv om den er stygg fra før...)

Stort nok bad til at man kan oppbevare håndklær der (enten i installerte skap- og da må det til mer enn de "obligatoriske" småskapene under vasken- eller at det er plass til å sette inn et oppbevaringsmøbel av noe slag), og plass til skittentøyskurv (badet vi leier nå har ikke plass til noen av delene, og det genererer fryktelig mye rot i form av skittentøy på gulvet, i tillegg til at man praktisk nok må vandre naken forbi stuevinduene når man har glemt å ta med håndduk inn. Kjempekjekt...). Vaskemaskin og tørketrommel på badet er helt i orden, men da GJERNE med en sådan ventil at man kan sette inn tørketrommel med avtrekk. Dusjen kan godt være stor nok til å få en kurrant badebalje for barn inni. GJERNE stort nok bad til å kunne ha stelleplass til småbarn der. Nok knagger på badet, både ved vasken og ved dusjen. Gjerne også godt med hylleplass.

Gode lagringsmuligheter (bod/garasje med lagringsmulighet eller lignende), og nok skapplass på soverom og kjøkken (og bad).

God ventilering (forrige plassen vi leide var så tett at når vi var mer enn to voksne der på en gang fikk man hodepine selv med alle vinduer oppe. Uholdbart rett og slett...), og ikke minst at det ligger nogenlunde skjermet fra husvert (om det er i samme bygg), så man slipper å trø "oppi" hverandre. Jeg synes det er fryktelig slitsomt å føle meg "overvåket", uansett hvor snill husverten er.

Ellers liker jeg at det er inkludert tv og internett, og at strømmen enten er inkludert fullstendig eller at man ordner eget abbonement. Har hatt egen strømavleser koblet mot husverts abbonement en gang- aldri mer selv om vi slapp med halv nettleie. Gjerne inkluderte hvitevarer, kanskje med unntak av vaskemaskin og tørketrommel.

Skrevet

Badet er (blir) ca 10 kvadrat, så tror det skal bli plass til litt i hvertfall :-) Kanskje et duskabinett med veldig høye kanter nede slik at det kan fungere som en badebalje i seg selv? Masse skap/hyller er notert :-)

Vi skal ha balansert ventilasjonsanlegg i hele huset, så det vil hele tiden være frisk og filtrert luft i alle rom, så den biten skal gå fint.

Tenkte å ha helt sperate strømmålere og internettilgang osv.

Tror vi velger en mellomdyr parkett i stue/kjøkken i hvertfall og fliser på badet, så får vi se på soverom, gang ol.

Skrevet

Leiligheter uten følgende har vi alltid latt være å vurdere å leie:

-egen strømmåler

-bodplass

Det er de to tingene vi må ha på plass.

Ellers er jo nøytrale farger som de andre sier bra. Og siden det er i deres hus er det fint å ikke føle at man er for mye til bry for dere, så en fordel om det ikke er for lytt eller for tett innpå deres inngangsparti og slikt.

Skrevet

De fleste over hadde stort sett nevnt alt.

Til soverom er det fint med belegg som ser ut som parkett (finnes forskjellige kvaliteter), og er billigere.

Jeg synes det burde være panelovner på soverommene, evt kjøkken, bad og stue om det ikke er vedfyring.

Også er det greit om du henger opp gardinstenger (leietakerne bruker aldri(!) de samme hullene som er på veggen, som forrige leietaker hadde laget. Irriterende!

Skrevet

Dette er viktig: (mesteparten er ting jeg savner der jeg leier)

-2 soverom! Om man ikke har barn, så er et gjesterom alltid bra.

-egen uteplass, er litt privat av meg kanskje, men syns det er greit å kunne sole seg uten tilskuere, om mulig, bare en levegg?

-godkjent rømningsvei!! en selvfølge for de fleste kanskje, men ikke for alle. + brannslukningapparat,. Jeg har ikke det og har mareritt om natta

-vinduer som kan åpnes! sliter med det her, bare et lite vindu i hvert rom som kan åpnes, og det er varmt!!

-lag inngang slik at ikke man må ga forbi stuevinduene hver gang man skal inn/ut.

-egen biloppstillingsplass/carport/garasje

-BOD!! Her jeg bor er det ikke bod, og er så lei av å ha alt framme/stua bort oppå og inni skap som støvsuger, strykebrett, langkost, julepynt, sommer/vinterklær, sko. i tillegg til god skapplass

-Garderobeskap!

- Utebod til hageredskaper, sykkel, puter, blomsterjord.

-tilgang til internett og kabeltv, gjerne inkludert.

-jeg syns det er greit med strøm inkludert, ikke fordi jeg sløser med strømmen, men fordi det er en trygghet for meg som ikke har så mye penger, hvis det plutselig skulle bli en kald vinter.

-lyspærer som ikke er så vanskelig å skifte (hos meg må jeg ha hjelp av huseier til all skifting av pærer fordi det er så høyt opp at hanmå komme med utestigen sin (fryktelig irritabelt!!)) i tillegg er de pærene dyre!

-Lag klare avtaler om måking/strøing/plenklipping!

-Gipsvegger syns jeg er no dritt, men kan hende det bare er meg? Blir stor hull og vanskelig å henge opp ting syns jeg.

-Hvis de utvendige vinduene er så høyt opp at man må stå i stige/gardintrapp for å vaske dem, og dere fra før har noen som vasker deres vinduer så syns jeg at dere kan avtale med leietaker om å ta de vinduene og :)

-lyse vegger, gulv som det ikke blir riper i, fliser som er lette å vaske.

-støyisolert.

-IKKE tepper på gulvet!

-hvis det er litt spesielle vinduer så er det greit at persienner o.l følger med

-Plass til oppvaskmaskin er viktig.

-Integrerte hvitevarer er et veldig pluss da :)

-sånn "øy" på kjøkkenet har jeg alltid drømt om :)

-Plass til badebalje i dusjen!

-God ventilering..

Lykke til! Som du sikkert skjønner så er ikke jeg fornøyd der jeg bor og uten rømningsvei fra soverommet, så er det helt katastrofe, men finner ingen leiligheter jeg har råd til/som vil ha hund og...

Skrevet

Det er mye som er listet opp her, men jeg kan si en ting som er et must for oss som utleiere.

-Leieboer har seperat strømmåler og har eget forhold til strøm leverandør (med det betaler for egen strøm). Også fordi vi har hatt utleieleilighet hvor vi hadde felles strøm og leietager ikke betalte for strøm. Da erfarte vi at leietaker satte på "full peis" i alle rom og dro bort.. Og en generell sløsing med strøm. Regningen gikk betraktelig ned med ny leieboer som brukte det som var nødvendig/normalt bruk

-Om vannmåler så hadde jeg ønsket at leietager skulle betalt for vann selv. Dette fordi vi ser at vi nå har en leieboer som har skaffet seg det største utebassenget som er, og fyller hver dag...

Integrete hvitevarer kan jo gå begge veier, noen vil ha mens andre foretrekker sitt eget. Som utleier er det kanskje enklest at hver og en bruker eget, da det vil bli mindre utgifter for deg. Da får du mindre utgifter ift at om noe ryker er det ikke ditt ansvar.

Og der må jeg ta minstemann..

Skrevet

oj - sånne ting som utebasseng er jo på kanten, ja. Slikt har vi regulert i kontrakten. Vi har egen strømmåler, men vi får regninga, så betaler leietakeren akontostrøm hver mnd til oss. Det funker greit. Grunnen er at våre leiligheter ikke ligger i samme hus som oss, og dersom de ikke betaler strømmen, så kan vi risikere at det står uten strøm lenge... og på vintern kan jo det bli fatalt.

ellers:

-Vegger som er lette å sparkle og male - for hakk og hull etter bilder o.l blir det. og etter to-tre runder med leietakere, så må man ofte ta dem.

-Lameller gir et moderne inntrykk - og det er det mange som faller for hos oss.

-Ha hvitevarer med i leiligheten, det gjør ofte skade dersom man flytter vaskemaskin o.l inn og ut.

-Fryser er viktig, finn en god fryseløsning!

-Laminat som ikke blir hakkete er smart i slike leiligheter, men vi har også skikkelig golvbelegg enkelte steder - og det er det også mange som liker:)

-Skikkelig dusjkabinett øker lysten til å bo der lenge!

-Ser det bra ut er de fleste snille med leiligheten:)

Skrevet

Så litt lenger oppe at du lurte litt på farger :) Ikke ta fransk grå ;) Den har vi i stuen, og den heller veldig mot rosa :/

vi er så kjedelige at vi har tatt kaffe latte på alle soverom + gang som er nyoppusset :o) Men det var ferdig panel :)

Skrevet

fargen dun og vanilje er veldig fin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...