smurf78 Skrevet 12. juli 2009 #1 Skrevet 12. juli 2009 Har akkurat funnet ut at jeg er gravid og har forstått det slik at første kontroll er ved 12 uker. Men har lest om mange som har hatt både SA og MA lenge før det. Lurer på åssen dere fant ut det? Hvis fosteret f.eks. er dødt etter 4 uker og første kontroll er ved 12 uker, betyr det at man kan ende opp med å gå med et dødt foster i magen i 2 måneder før det oppdages?
glad i mange barn Skrevet 12. juli 2009 #2 Skrevet 12. juli 2009 gratulere med gravivitet ) om man har en SA merkes det med att man har en kraftig blødning rundt uke 8-9,kanskje noe lignende rier i magen/livmoren,det kan gjøre vondt,som en kraftig menstrusjon,dette kan selvfølgelig variere fra person til person,noen kan ved ca neste mens dag/periode ha en blødning,og man tror det var mensen og noen visste kanskje ikke att de var gravid en gang,men det mest vanlige med en SA er rundt 8-9 uker og det merkes,man kontakter lege og får en evnt utskrapning,uansett bærer ikke kroppen på ett dødd foster så lenge i begynnelsen,kroppen "ordner" opp sjøl med å støte det som ikke er levedyktigt ut av kroppen og det med en kraftig blødning.....desverre skjer det til stadig SA,men den mest sikkre perioden er jo når man har passert 12 uker,men det kan skje då oxså men ikke så ofte,lykke til i allefall.....
solstråle :) Skrevet 13. juli 2009 #3 Skrevet 13. juli 2009 Ved SA får du en kraftig blødning og sterke kramper i magen, så en skjønner det som regel med en gang hvis en har en SA. En MA kan være vanskeligere å oppdage, for da blir ikke det døde fosteret støtt ut på samme måten som en SA. Ofte oppdages en MA ved at en får en liten blødning og blir sendt til kontroll med ul. Men siden det er mange som opplever små blødinger i løpet av svangerskapet uten at det er noe galt, er det ikke alle leger som bryr seg med å henvise til tidlig ul fordi de går ut ifra at alt er i orden. Vet om ei som var bekymret pga små blødinger men som ikke fikk tidlig ul, Tre mnd etter den første blødingen fikk hun tid til ordinær ul, og da oppdaget de at fosteret hadde vært dødt i tre mnd... Har selv opplevd to MA. Sist hadde jeg en fantastisk lege som presset de på kk til å ta i mot meg for en kontroll, og da så de at det ikke hadde vært noe liv de siste tre ukene. Den første var for mange år siden, og jeg visste ikke selv at jeg var gravid engang, så jeg trodde blødningen var en forsinka mens. Det døde embryoet ble ikke støtt ut av kroppen før et år senere.. (vet det høres helt vanvittig ut, men det er sant) Så har en små blødninger, bør en stå på kravet om å få en kontroll med ul!
lille frø, mor til to Skrevet 14. juli 2009 #4 Skrevet 14. juli 2009 Huff du må ikke bekymre deg for dette. For de aller fleste går svangerskapet helt fint. Bare som litt info. Ved SA har man kraftig menstruasjonslignende blødning, gjerne med smerter. Ved MA merker man ingenting, men det kan komme litt brunlig utflod etter en tid. For min del forsvant graviditetsymptomene og magen ble liksom mindre og jeg ble i særdeles god form. Så har man vondt i brystene, er kvalm, trøtt og slapp osv er man fortsatt gravid, endres dette radikalt kan det være et tegn på MA. For hver dag som går i svangerskapet, minskes risikoen for å miste og etter 12 uke er det bare ca 3% som mister.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå