Gå til innhold

Panikk for å føde

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan ville det være hvis en gravid kvinne går hver dag i svangerskapet og gråter fordi hun gruer seg til fødselsmertene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da burde hun absolutt så snart som mulig ringe fødeavdelingen der hun skal føde og spørre om å få komme til en samtale angående fødselen og fødselsangsten!!

Dessuten ville det være svært rart at ikke jordmor eller legen som hun har vært til svangerskapskontroll hos har fanget opp signalene - en som har sånn angst klarer neppe å sitte gjennom en kontroll hos jordmor uten å bryte ut i gråt...

Gjelder det deg selv?

Skrevet

Hvis noen har så invalidiserende angst, bør de søke hjelp og behandling.

Angst er faktisk en av de letteste psykiske lidelsene å behandle!

Det blir for dumt å bare bestille seg KS og ikke engang gidde å behandle noe som er bahandlingskrevende. Mange gjør desverre det uten å vite at de som har slike angstproblemer i svangerskapet, er mer utsatt for fødselsdepresjon og psykiske problemer ellers også. Det gjelder selv om de har fått innvilget KS også, faktisk!

Alvorlig angst i svangerskapet er omtrent alltid en indikator for at noen har problemer utenom svangeskap, fødsel og barseltid også. Noe å ta i betraktning når man ikke vil søke hjelp, men ha en "enkel" utvei som KS.

Søk hjelp før det blir et større problem, og søk gjerne om KS om behandlingen ikke fører frem. Men de aller fleste har veldig god hjelp av regelmessig behandling hos profesjonelle i svangerskapet. God bedring!

Skrevet

Be om hjelp hos fødselsangstteamet på det lokale sykehuset - jo før, jo heller!

Når det gjelder behandling av fødselsangst, er det faktisk veldig gunstig hvis redselen er pga fødselssmerter! Fødselssmerter er det nemlig lett å gjøre noe med i forhold til mye av det andre man kan ha angst for i forbindelse med en fødsel! Det går an å gjøre spesielle avtaler mtp smertelindring og når man kan sette epidural.

Jeg har hatt fødselsangst selv, og vet hvor ille det er. For meg ble det ikke bra (eller i alle fall bedre) før det viste seg at jeg av medisinske årsaker aldri kan føde vaginalt. Da kunne jeg endelig slappe av. Av og til er planlagt ks løsningen hvis man har fødselsangst, men jeg er enig med foregående innlegger at man bør gjennom samtaler og veiledning med spesialutdannede jordmødre før man går til det steget. Et stort flertall (85-90%) vil ombestemme seg og forsøke vaginal fødsel etter å ha fått god og tett oppfølgning.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...