Gå til innhold

Jeg er innvandrer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke i Norge, men i USA. Aldri møter jeg negative holdninger! Faktisk bare smil og spørsmål om hvor aksenten kommer fra. "Oh, Norway! Beautiful country!"

(Og noen veldig få; where is that??)

Har bare en eneste gang fått en bemerkning om at jeg tok jobben fra amerikanerne, da jeg jobbet på et sykehus. Det var en mannlig sykepleier som kanskje ikke hadde en god dag, som lurte på om jeg tenkte over det...at siden arbeidsledigheten var så stor, hvorfor hadde jeg jobb, som var norsk? Kona hans hadde ikke jobb...

(tåpelig, jeg vet det. Men han sa nå engang det, da ;o)

Jeg oppfører meg "pent". Driver ikke med kriminalitet her, og ligger ikke samfunnet til byrde. Men jeg lurer jo noen ganger på om noen her borte tenker sånn som mange nordmenn "Hva gjør hun her? Hun burde dratt tilbake der hun hører hjemme!"

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er jo hvit og fra et vestlig land. Akkurat som svensker ikke blir sett såpass ned på her til lands som somaliere. Mon tro hvordan du hadde blitt møtt hadde du vært fra Panama i stedet.

Skrevet

Det aner jeg ikke, men jeg kjenner en fra Mexico, og vi jobbet sammen i flere år. Han var kjempegodt likt av alle på sykehuset, og hadde ingen problemer heller.

Det jeg merker her, er at de blir irriterte på folk som kommer hit, og ikke vil snakke engelsk (oftest da spansk og kinesisk). Men det blir kanskje som de i Norge som ikke vil lære norsk?

Nå er det maaaange svarte her hvor jeg bor, og de er like hyggelige mot meg som de hvite er. Og jeg mot dem. Jeg møter rett og slett ikke holdningene jeg merker mange nordmenn har mot innvandrere generelt.

Muligens fordi USA er full av alle slags "innvandrere", og mye større enn lille Norge.

Skrevet

USA er jo the "melting pot". Det finnes jo utallige kulturer blandet sammen i USA. Svært tvilsomt at du hadde blitt møtt med særlig stor skepsis om du var fra Somalia også. Vi har noe å lære fra amerikanerne der! Selvfølgelig vil det alltid finnes noen som ikke liker innvandring, men tror nok at de fleste amerikanere er vant med innvandring og aksepterer det!

Skrevet

Blir teit å være sur på dem som ikke snakker engelsk mtp at USA ikke har noe offisielt språk.

Så er det jo forskjell på å være uten jobb og i jobb og med partner fra eget land eller ikke.

Skrevet

ang språket, så skulle de aldri tatt ifra indianerne sine språk. Det er jo egentlig sånn man burde snakke her ;o)

o-si-yo, do-hi-tsu?

Skrevet

Tror du tar feil der. De er nok like skeptisk til muslimer der som her. De ser på muslimer som terrorister. Ikke så rart det nei

Skrevet

Tull. De vet da vel der borte at ikke alle muslimer er terrorister. Vet du hvor mange muslimer det er der? Mange! Ingen går og tror at enhver muslim er terrorist. Muslimene deles opp i to. De ekstreme og de som "bare" er muslimer. Det samme går jo for "gærne og ekstreme" kristne. Ikke alle som går rundt og vil sprenge bygninger i fillebiter, enten man kalles muslim eller kristen.

Skrevet

Vi har nok litt å lære av amerikaneren der. Men jeg har vært der og alle som hadde lavtlønnsjobber var meksikaner,e og de ble ikke særlig godt behandlet. Dessverre. Men det gjør det ikke bedre at vi ikke behandler våre innvandrere bedre enn vi gjør. Når vi leser tråder her inne høres det ut som iingen jobber etc. På det kontoret jeg jobber er det bare innvandrere som vasker og tar boss. Folk gidder ikke å si god morgen engang. Pinlig! Og disse går på jobb hver dag og gjør en jobb de fleste nordmenn ikke vil ha. Så en hel del av dem går på jobb og gjør jobber vi nordmenn ikke vil ha. En hel del av dem opplever daglig å bli sett ned på. Ikke rart det gjør noe med dem. Jeg tenker med gru på at noen skulle se ned på meg dag ut og dag inn. Og når jeg går inn i en butikk så blir jeg passet ekstra på. Klart de har ansvar selv, men de har det jammen ikke lett er i landet. Det er masse av rasisme. Tror det finnes i USA også, men forhåpentligvis har de kommet litt lengre da integreringen har vart litt lengre.

Skrevet

Uff, det er for dårlig! Å ikke hilse på et menneske, uansett bakgrunn, er dårlig folkeskikk. Flaut! Jeg synes alle mennesker fortjener et smil og et hei! Jeg prøver å leve etter prinsippet "alle mennesker er like mye verdt". Og sniker det seg en holdning inn bakveien, må jeg ta nytt oppgjør med meg selv.

Jeg er ikke bedre enn dem.

Skrevet

Hvor lenge har du bodd i USA egentlig? Jeg har bodd der i 9 mnd og det er ingen som legger merke til at jeg har aksent... har ikke møtt noen som ikke antar at jeg er Amerikansk..rart hvordan noen holder fast i aksenten lengre enn andre.. (ikke at det er noe galt i det, hadde vært kult å skille seg litt ut)

Skrevet

9/11 sjokkerte helt klart en hel verden, spesielt USA. Men hatet er rettet mot de ekstreme grupperingene. Tviler på at den gjengse amerikaner går rundt og er redd den muslimske familien på andre siden av gata eller mener at de skal pelle seg vekk. Noen som ikke liker innvandring vil det alltid finnes, men hvem er egentlig den rettmessige amerikaner? Tenk på nybyggerne som reiste på 1800-og 1900-tallet. Det er svært mange som har andre røtter enn amerikanske!

Og at Barack Obama vant presidentvalget, sier en hel del om folket!

Skrevet

Ja det er skikkelig rart at de valgte den mannen som gitt ut med høyester karakterer fra Harvard University, men alikevel tok seg jobb som sosialarbeider istedenfor den mannen som gikk ut med laveste karakter på soldatskolen, har hatt kreft 4 ganger og valgte en blåst bimbo som partner.

Det har ikke så mye med rase å gjøre. Det har vel bare å gjøre med at 65 millioner Amerikanere ikke er helt blåst i hodet sitt, mot 57 millioner som faktisk er helt blåst. Av 300 007 millioner sier ikke det sååå mye

Skrevet

Har bodd her i 12 år, og selv om det har glattet seg ut, klarer jeg aldri, og vil ikke, snakke som de gjør her i sør ;o)

Den ene sønnen min har ikke aksent. Han kom som 18 åring, og høres ut som en innfødt. Mulig det er sånn når man er så gammel som jeg er, da ;o)

Skrevet

Det er sjarmis med aksent da... er faktisk lei meg min mangler

Skrevet

Og igjen setter en nordmann seg i høysetet ;o)

Morsomt å se at det er sånn. Vittig. Under 5 millioner nordmenn i Norge, og utrolig ofte skal vi nordmenn snakke nedsettende om andre land og andre mennesker. 57 millioner mennesker er altså helt blåst etter din mening, utifra hva de valgte politisk? Eller har du andre grunner for meningen din?

Skrevet

Jeg har alltid hatt lyst å bo i sørstatene. Har vært i Tenneessee et par ganger og er helt forelsket. Skulle gjerne bodd der en stund. Hvordan/hvorfor er du der? Er det så forlokkende som det virker?

Skrevet

De forstår hva jeg sier. Det er liksom hovedsaken ;o) Men det kan jo hende du har mer aksent enn du selv tror.

Skrevet

Været er helt flott. Passer meg utmerket å ikke ha iskalde vintre og masse snø. Det er helt greit å bo her, men hadde det åpnet seg en dør for meg, satte jeg nok kursen mot Norge.

Jeg trives. Men savner familie og venner noe helt forferdelig. Det er det aller, aller verste. Man kan få nye venner. Men det blir aldri det samme. Og de få familiemedlemmene som er igjen på mannen min sin side, bor ikke i nabolaget. Så det er litt ensomt.

Men ja, jeg trives jo. Det har blitt mitt andre hjemland. Selv om Norge er nummer 1.

Forlokkende vet jeg ikke..Aldri drømt om å bo her borte, før jeg falt for en amerikaner.

Skrevet

Jeg har også kun møtt positive mennesker i forhold til jobb og opphold dessverre er søndag formiddag den mest segregerte dagen her... litt rart...

Skrevet

1705, da tror jeg du er et unikum. Det er skjelden jeg møter nordmenn som ikke har aksent. De fleste er derimot høffelige og gjetter på at man er fra usa.

Skrevet
;) Tror nok noen tror litt for godt om sine egen engelskspråklige kunnskaper.
Skrevet

Ja, ja jeg har det jo veldig bra her også. Men har alltid hatt en drøm om å bo i USA en stund. Men det er jo ikke bare, bare å få seg en jobb der borte og oppholdstilatelse. Så det får bli med drømmen.

Skrevet

Alternativet er å være her i 3 mnd på turistvisum. Lang tid det også =o)

Jeg vet at jeg flytter hjem til Norge igjen, men vet ikke når. Savner alle mine mer og mer. Dessuten har jeg barnebarn der også, nå..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...