Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

la 2åringen sitte fremovervendt helt foran i midten på en ny Toyota Hiace? Det er airbag på førerside og passasjerside- men ikke i midten hvor han sitter.

dette en sjelden gang i blant når min mann må levere i barnehagen.. med sin firmabil. Kan legge til at det er 10 min kjøring og max 70km.

Vanligvis sitter han bakovervendt bak i personbilen i barnesete med isofix.

Tenker mest på om det er trygt ift. airbag på begge siden.. vet jo at fremovervendt sete frarådes..

Hadde dere kjørt nulltoleranse eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

JEG hadde hatt nulltoleranse, men når jeg ser meg rundt på folk her i nærheten så er vel jeg og 2-3 andre av barnehageforeldrene de eneste som faktisk er noenlunde opptatt av bilsikring. Jeg har sett mange foreldre med 1 åringer foran i små varebiler, forovervendt, foreldre med 3-4 åringen UTEN bilstol i forsete sammen med seg, ja enda til 2 barn på 4 og 8 år STÅENDE foran i bilen til farens varebil i 80-sone på en strekning på ca 1 mil. Så er lite som forundrer meg nå lenger... Jeg og en til er de eneste av oss som er foreldre til barn under 4 år i barnehagen (dvs ca 30 stykk, mange påp 1-2 år) som faktisk har bakovervendt stol.

Så antagelig vil du få mange svar om at det sikkert går fint og ikke er så nøye. Virker jo som om den innstillingen er rådene i hvertfall ut i fra egne erfaringer. Airbagene er store og vil antagelig komme borti stolen og barnet, men neppe dekke ham, men å sitte forovervendt øker rsikoen for død/alvorlig skade med hele 40%, så du må jo selv vurdere om det er en risiko dere er villig til å ta.

Skrevet

Problemet er at jeg hadde allerede sagt til mannen min at det aksepterer jeg ikke, det er ikke trygt.. men han gjorde det likevel. Så han kommer nok til å gjøre det igjen i en lignende situasjon.

Engangshendelse med at jeg var for syk til å levere og han hadde ikke tid til å kjøre frem/tilbake med personbilen for så å kjøre på jobb med firmabilen... og jeg var for syk til å stoppe han...

Skrevet

Vis ham denne linken du, så skal du se han tenker seg mer om

Skrevet

fikk helt vondt av den minste "babyen" der jeg, i bagen!! Må jo være en dødsulykke det! Er glad vi ikke valgte den løsningen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...