Mamma til*2 jenter* Skrevet 12. juli 2009 #1 Skrevet 12. juli 2009 Jeg har en prinsesse på snart 10 mnd... Ble gravid igjen men mistet sist uke. Har akkurat sluttet å blø. Vi har bestemt oss for å prøve igjen fort å jeg har bare et par spm. * Påvirker amming en graviditet? å blir gullet mitt påvirket av hormoner og folsyretabletter jeg tar? * Jeg skal begynne i 60% jobb i august...Hvordan anbefales det å jobbe fram til permisjon? Gå opp i 80% eller 100% i hvor mange mnd? Noen som vet om det fins regler for sånt? * Jeg skal inn til tidlig UL pga fare for tidlig fødsel og arrdannelser i livmoren, er det mulig å ringe direkte på sykehuset å bestille time der? * Folsyretabletter( den pakken på apoteket som heter GRAVID). Hvor mange piller av den skal tas daglig? * Hvordan gjør dere det med jobben? blir de ikke sure fordi man får to tette? Jeg har skiftet sjef å har aldri jobbet for henne selv. Kan jeg miste jobben? Tusen takk om noen gidder å svare..
Cupcake! Skrevet 12. juli 2009 #2 Skrevet 12. juli 2009 Hei Mamma til 1*gravid igjen* tenkte å svare på det lille jeg vet.. Har lest på folattab. mine og de kan godt brukes ved amming. Amming under graviditeten skal ikke ha noe å si. Hverfall ikke i begynnelsen. Men hvis det er fare f.eks for tidlig fødsel så kan det være at legen fraråder deg å amme mot slutten av graviditeten. Man kan jo egentlig sammenligne sex og amming. Så lenge det er ok å ha sex så er det ok å amme Når det gjelder jobbing så er det egentlig veldig enkelt. Jo mer du vil ha utbetalt i permisjon jo mer må du tjene. Dette gjelder de 6 siste mnd før permisjonen. Hvis du bare jobber 60 % så får du jo bare 80 eller 100% av denne lønna utbetalt i permisjonslønna. Så da lønner det seg selvfølgelig å jobbe 100%. Men vanskelig å si hva som anbefales! Hvis du kun tenker på lønn så lønner det seg å jobbe 100%. Ikke lett å bli klok på dette her nei..
Snart 3? Skrevet 12. juli 2009 #3 Skrevet 12. juli 2009 Dette var interessante spørsmål. Noen som vet hvordan grunnlaget for permisjons-utbetalingen blir beregnet? Vet at man må jobbe 6 av de siste 10 mnd før permisjon, men gjelder det samme for beregning av utbetalt beløp? Jeg tenker for eksempel på om man får lønnsøkning, eller endrer arbeidsprosent (jobber mer eller evt. mindre stillingsprosent) i løpet av disse 6 månedene?
Mamma til*2 jenter* Skrevet 12. juli 2009 Forfatter #4 Skrevet 12. juli 2009 Jeg jobbet 1 1/2 år i 100% før jeg gikk ut i permisjon i uke 25 pga ryggproblemer.. Men siden jeg ikke har jobbet siden August 2007 så vet jeg ikke hvordan dette blir å komme tilbake i jobb med et barn som kun har 60% barnehageplass første 6 mnd.. Å om jeg må gå ut i permisjon igjen etter første 5 mnd så er jo ikke det sjans for meg å jobbe 100% i den tiden...Off..blir jo so forvirret jo!
Cupcake! Skrevet 12. juli 2009 #5 Skrevet 12. juli 2009 Vanskelig å jobbe 100% når jenta bare har 60% barnehageplass. Hvis ikke det går an å jobbe kveldskift (vet ikke hva du jobber med) eller at mannen kan tilrettelegge slik at en 100% stilling blir mulig. Men du er jo ikke NØDT å jobbe 100%! Det kommer jo helt an på hvordan dere har det økonomisk. Mange familier har det slikt økonomisk at begge må jobbe fullt mens andre har råd til at den ene jobber mindre. Hvis dere trenger to fulle inntekter, er det kanskje lurt å vente med prøvingen til jenta har 100% barnehageplass.
Cupcake! Skrevet 12. juli 2009 #6 Skrevet 12. juli 2009 Snart 3? Henta fra Nav sine sider: "For arbeidstakere beregnes foreldrepenger som hovedregel etter inntekten du har når du går ut i permisjon. Nav lokalt vil likevel gjøre en konkret vurdering i hver enkelt sak." Syns disse greiene er vanskelig selv jeg...det føles som man burde ta en egen nav-utdannelse for å kunne forstå seg på alle reglene. Tror ikke alle som jobber i nav er helt inne på alt heller
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå