villemo26 Skrevet 12. juli 2009 #1 Skrevet 12. juli 2009 Når folk spør oss ka navn vi har tenkt på, så seier vi det ikkje. For vist folk ikkje liker navnet vi fåreslår, så er det så lett å bli påvirka. Kjenner folk som har bestemt seg for navn før fødsel., men så kommenterer familiemedlemmer eller venner det negativt, og navnet blir kutta ut. Men vist andre ikkje får vete det før etter fødselen, så blir det jo ikkje kommentert. Sånn har iallefall vi valgt å gjere det, andre som tenker det samme eller på en anna måte??
Tweak Skrevet 12. juli 2009 #2 Skrevet 12. juli 2009 Vi sier heller ikke hva vi tenker på... Jeg kan si at vi har jentenavnet klart men ikke guttenavn enda (håper vi får vite kjønn på ord. ul i august!) Og om de spør mer så sier jeg bare at vi må jo se hvem som kommer ut først, kan hende navnet vi har valgt absolutt ikke passer. Men mest er det fordi vi vil ha noe for oss selv og ønsker å kunne presentere den lille for familie og venner når han eller hun har kommet til verden!
♥ Vinterbarnet ♥ Skrevet 12. juli 2009 #3 Skrevet 12. juli 2009 Helt enig med deg villemor:-) Jeg fortalte min samboers bestemor at jeg likte Pernille så godt. Da fikk jeg som svar av bestemor: "Det er det styggeste navnet jeg vet" Etter dette har vi sagt minimalt ja, ikke vet vi kjønnet ennå heller. Men blir litt påvirket av hennes mening, så nå er jeg blitt litt usikker på Pernille. Uansett er det foreldrene som skal like navnet, ikke alle andre.......
12/12---) lykke! *høggravid* Skrevet 12. juli 2009 #4 Skrevet 12. juli 2009 Vi har heller ikkje sagt noko om namn. Faktisk litt fordi eg er redd andre i nærmaste omgangskrets skal "stjele" namnet... Dessutan kunne ikkje jordmor sei noko om kjønn.
Gjest eelis+guttespire Skrevet 12. juli 2009 #5 Skrevet 12. juli 2009 Nå har jeg begynt å holde navn jeg vurderer hemmelig, fordi folk enten sier "Æsj, for et stygt navn, du kan ikke kalle ungen det??", eller finner ut at de skal dikte litt videre på navnet, plusse på et mellomnavn, og så annonsere til verden at DETTE er navnet jeg skal bruke (når det er så fjernt fra navnet jeg har tenkt på som man får det til å bli).. Jeg vil holde dette med navnevalg for meg selv, så nå har jeg sluttet å innvie venner og familie i mine tanker og følelser angående det.
sommerfe har født! Skrevet 12. juli 2009 #6 Skrevet 12. juli 2009 Forteller det vi, egentlig mest fordi det er så mange som får barn nå, at det er greit å "tinge" navnene slik at ikke andre plutselig har valgt det samme. Hva folk tenker er jo egentlig ikke så nøye tenker jeg, det er jo bra at man har litt forskjellige meninger. Har og sagt mer til venner enn til familie:) Særlig fordi vi mest sannsynlig kaller opp etter noen fra hans familie, så da ble min mormor litt snurt. Men hun er i tillegg dement, så da tar vi det ikke så tungt;)
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 12. juli 2009 #7 Skrevet 12. juli 2009 Ja, vi bestemte oss ganske kjapt og nå kaller nesten hele familien henne det navnet vi har tenkt. Har ikke noe behov for å holde det hemmelig for venner og familie. Alle virket veldig fornøyd med navnet fra første stund. Men hvem vet, kanskje finner vi ut at navnet ikke passer når hun kommer til verden, eller plutselig så kommer det en gutt ut istedet, men vi har reserverløsninger Synes det er koselig at babyen har et ordentlig navn Men jeg skjønner også at folk vil holde det hemmelig, som en overraskelse eller for at andre ikke skal bli fristet til å bruke det. Eller som det blir sagt: at mange andre grynter på nesen av navnet, slik at man kvier seg for å bruke det. Når barnet først har kommet og navnet er satt, så er det ikke så mange som har behov for å si noe negativt om navnet. Da er det den lille som er fokus uansett.
mammatilen:) Skrevet 12. juli 2009 #8 Skrevet 12. juli 2009 Vi har gjort det - selv om vi i utgangspunktet var litt usikre. Men navnene var liksom satt allerede (for noen år siden:) og det var spennende om det ble en gutt eller en jente. Vi har opplyst alle om at vi forbeholder oss retten til å skifte dersom vi vil det! Så ingen inngraverte tepper/skjeer/lignende. Ikke alle som liker navnet, men det gjør oss ingenting:) Sånn er det jo. Min manns bestemor syntes feks at vi burde kalle barnet opp etter hennes foreldre, hehe. Og halve slekta ønsker dobbeltnavn... mens den andre halvdelen er svært fornøyd med at det ikke blir nettopp det. Er altså ikke så bekymret for familiens reaksjoner, og ville nok ikke latt det påvirke min beslutning i så stor grad. Men kanskje litt kjedelig at vi både har fortalt kjønn og navn allerede? Og det kan jo være at det blir vanskelig å omstille seg dersom vi bytter? Men vi bruker ikke navnet i dagligtalen. Til vinterbarnet: Jeg synes Pernille er et nydelig navn!!
Store♥+Lille♥+♥i_magen Skrevet 12. juli 2009 #9 Skrevet 12. juli 2009 Vi kommer ikke til å fortelle andre om hvilke navn vi har tenkt på, av den grunn at det er en million kommentarer... og den liker ikke det og den andre liker ikke det. Vi kommer til å gjøre som sist som vi syns fungerte bra, at vi lager oss en liste med noen få navn som vi liker, og så bestemmer vi navnet når ungen kommer ut Vi oppdaget jo det at det vi egentlig hadde tenkt på ikke passet på ungen likevel...
Kitsune Skrevet 14. juli 2009 #10 Skrevet 14. juli 2009 Forteller det jeg tenker jeg. Min unge, mitt navn. Så får folk si hva de vil:) Eneste som får være med å bestemme er pappaen. Og her blir det nok diskusjon:P
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå