Charlie´s angel Skrevet 12. juli 2009 #1 Skrevet 12. juli 2009 Jeg har en sønn på fire og en halv måned som nå har måttet begynne å bruke størrelse 6-9 måneder, jeg blir bekymret selv om helsesøster sier det ikke er noe å bekymre seg over er det noen andre med store babyer eller som har hatt en baby som er like stor. Hvordan ble de som større? Vil han fortsette å være stor i forhold til andre barn eller vil det komme til et punkt hvor han ikke vokser like fort. Takk på forhånd for alle svar. Forresten er han en utrolig vakker baby og ser helt normal ut bare stor i forhold til babyer på samme alder.
<3 Legoland <3 Skrevet 12. juli 2009 #2 Skrevet 12. juli 2009 Da jenten min var 4,5 mnd så brukte hun str. 56
*Rutletutt* Skrevet 12. juli 2009 #3 Skrevet 12. juli 2009 Ikke selv, men har fire venninner som har hatt store babyer. Ene var 8,3kg da han var 12 mnd..han er i dag 4,5 år og en slank, normalvektig gutt. Han, som de andre store babyene jeg kjenner, vokste mye frem til de begynte å bevege seg mer ift krabbing og gåing - da stagnerte det og de er alle i dag normalvektige unger;o)
Lillepusen-78 Skrevet 12. juli 2009 #4 Skrevet 12. juli 2009 Gutten min er også ganske stor. 3800 g ved fødsel, og 10200 g da han var 7,5 mnd. Hs og legen sier at det er helt ok, og at de fleste "flater ut" på vekten når de begynner å krabbe og gå. Min er nå 9,5 mnd, og veldig aktiv, så er ikke bekymret. Han er glad i mat, men spiser helt normalt. La veldig godt på seg bare på morsmelk....
mamman til to gutter Skrevet 12. juli 2009 #5 Skrevet 12. juli 2009 En gutt jeg vet om som er 2år som sønnen min var over 10kg når han var 6mnd. Det neste halvåret la han på seg veldig lite og nå er det egentlig ikke så stor forskjell på sønnen min og den andre gutten. Det går seg stort sett alltid til når de begynner å krabbe og gå, så ikke vær bekymret enda:-)
Charlie´s angel Skrevet 12. juli 2009 Forfatter #6 Skrevet 12. juli 2009 Haha, min er 8,5 kg nå!! Bare morsmelk veldig gad i melk fra fødsel!
Ranveig R Skrevet 12. juli 2009 #7 Skrevet 12. juli 2009 6-9 mnd - er det str 74? Kor lang og tung er han? Huskar ikkje alle dei små størrelsene så godt lenger... Men begge våre var store som babyar. Begge to gjekk rett inn i str 56 som nyfødde (ca 4500g og 54cm begge to), eldste måtte opp i 62 etter tre veker, lille etter 5 veker. Ved 5 mnd var våre ungar hhv 68,5cm/8250g og 67,5cm/7535g. Kan som sagt ikkje hugse alt så nøye lenger, men veit at eldste måtte begynne med str 80 i bodyar då han var 6 mnd (han var då 69cm og 8,5kg, var rett og slett for tjukk for ein str. mindre ;-p). Dei var imidlertid passe heilt fram til han fylte året. Guten stod heilt stille i vekt frå 10 - 13 mnd (begynte å krabbe/reise seg/gå langs møblar då, så han var heilt klart veldig aktiv i forhold til før), og etter den gong har han vore heilt gjennomsnittleg (eller kanskje bittelitt under) i størrelse. No blir han 4 i september og brukar str 98-104 (3-4 år). Han er rett over meteren høg og veg drøyt 15 kg. Lille var og rund og god som baby, men har heile tida vore ca 1/2kg lettare enn broren ved samme lengde. Då ho begynte å like fast føde ved ca 10,5 mnd slutta ho å gå opp i vekt, la berre på seg i underkant av 200g dei neste 7 mnd til saman. Dette var nok truleg pga melkeallergi fordi ho er bedre no som vi har slutta med melk. I alle fall blei ho "normal" størrelse rundt året, for så å bli lang og tynn ved 18 mnd. No er ho 20 mnd og ca 84cm og 10kg - brukar str 86. Så lenge guten din følger sin eigen kurve og helsesøster ikkje er bekymra så synest eg du skal ta det veldig med ro. Det ER godt at babyen har noko å gå på. Vekta pleier å flate ut når babyen blir meir aktiv, og dei går fort ned i vekt når dei er sjuke. Så lenge babyen ikkje er meir enn 4-5 mnd ville eg tatt vekt og lengde med knusande ro )
*Rutletutt* Skrevet 12. juli 2009 #8 Skrevet 12. juli 2009 Så lenge han bare for mm har du iallefall ingenting å bekymre deg over - kan ikke bli overvektig på bare mm har jeg hørt. He, he - er jammen store forskjeller strl-messig på disse små...jenta mi er snart 2 år og sist hun ble veid på badevekten hjemme var hun 8,7kg;o)
Gjest Skrevet 12. juli 2009 #9 Skrevet 12. juli 2009 Min eldste var stor, begynte vel med str 80 når han var 5-6 mnd. Han var 84 cm og 12 kg da han var 1 år, så han var slank, høyde og vekt stod i forhold til hverandre. Nå er han 6,5 år og ca 133 cm og 30-31 kg, noe tilsvarer at vi må kjøpe str 9-10 år i klær til ham, så han er fotsatt stor ja, men fortsatt slank og fin. Brede skudre og skikkelige fotball lår og legger, men ikke i nærheten av kraftig i det hele tatt. Er ikke noe stort problem at han er så stor for alderen, men merker det noen ganger på at alle alltid tar og har tatt ham for å være mye eldre enn han er og dermed forventer for mye av ham. Dette har de innrømmet i barnehage og på skole også, at selv om han var yngst i sitt kull, så hadde de lett for å forvente mer av ham enn de andre fordi han så/ser eldre ut.
Gjest Skrevet 12. juli 2009 #10 Skrevet 12. juli 2009 8,3 kg som 1 åring er jo lite det! De skal normalt være ca 9-10 kg når de er 1 år om jeg ikke husker feil.
*Rutletutt* Skrevet 12. juli 2009 #11 Skrevet 12. juli 2009 He, he - ser nå at jeg skrev feil....skulle selvsagt være 12 UKER....
phantomet Skrevet 12. juli 2009 #13 Skrevet 12. juli 2009 Jeg har igrunnen opplevd at unger er forskjellige, og at de likevel er innenfor normalen. Mine fire gutter er alle forskjellige. Det er bare en likhet mellom tre av dem og det er at de er av den lange slanke typen. Mine to yngste er tvillinger på 1 år og der er det slik at andre opplever den ene som liten iforhold til den andre. Største tvillingen er 82/83 cm lang og veier nesten 12 kg, mens broren er 75 cm og litt over 9, 3 kg Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg så veldig. Dersom du og pappaen er høye, vil det være naturlig at ungene deres blir det også. Det er den beskjeden vi har fått fra lege og på helsesatsjonen. Det viktigste er vel at ungen har det fint, og trives...og at han utvikler seg i det tempoet som er bra og naturlig for ham?
Trouble Skrevet 12. juli 2009 #14 Skrevet 12. juli 2009 Eldste gutten min var 4200 gr da han ble født, ved 4 mnd var han 9130 gr, 1 år og 3 mnd var han 13 kg Så ja, han var stor! Nå er han 8 år, 135 lang og 28 kg (lang og tynn). Det begynte å flate ut da han begynte å gå Så tror ikke du har noe å bekymre deg over, du skal bare se om ett års tid så jevner det seg ut!
Charlie´s angel Skrevet 12. juli 2009 Forfatter #15 Skrevet 12. juli 2009 så lenge han er fornøyd er jeg selvfølgelig glad. Og det er bra å se at andre babyer er like store, er morsomt å møte andre mammaer som har babyer halve størrelsen av Jacob
Pysjen Skrevet 12. juli 2009 #16 Skrevet 12. juli 2009 Mine gutter var 3370 og 3460 når de ble født. Begge hadde passert 10 kg når de var 5-6 mnd Eldstemann er nå 2,5 år og normalvektig minstemann er 10 mnd og fortsatt stor
sol2002 Skrevet 12. juli 2009 #17 Skrevet 12. juli 2009 Jenta mi som er 5 mnd denne uken veier 8 1/2 kg og er 70 lang, der bruker jeg 68-74 på nå, fikk høre på helsestasjonen at hun var kanskje litt lang for alderen men det kom trolig av at faren er lang, men det var ingeting å bekymre seg over, og lengden og vekta i sammen var helt perfekt
Gjest Skrevet 12. juli 2009 #18 Skrevet 12. juli 2009 Begge mine var 9,2 kg da de var 5 mnd. Nå er de 4,5 år og 2,5 år, og er helt slanke og normale. Minsten er stor for alderen, men helt fint proposjonert :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå