Gå til innhold

Utstyr til å ha med på fødeavdelingen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva bør jeg pakke med meg? Både til meg og babyen..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer litt an på hvor du skal føde, der jeg skal føde har de det jeg trenger til babyen, til og med klær. men de er ikke akkurat kjempefine, så jeg tenkte å ha med egne likevel. Jeg hadde ikke pakket fødebagen sist og rakk det heller ikke grunnet vannavgang og ikke festet hode, men det jeg savnet var:

- Morgenkåpa mi

- Tøfler

- Joggebukse og vide topper, event en ammetopp

- Jeg liker ikke ammebehåer, men kan jo være nyttig å ha

- Sminke!

- Egen shampo og andre hygieneartikler

- Egne stooore truser og bind(du får nettingtruser og bind som regel, men greit å ta med likevel hvis du liker et spesielt merke)

- Ammeinnlegg

- Purelan eller medela brystvortesalve!

- Noe å lese på

Til babyen tar jeg med

- To pysjer,/ To sett klær til dagene

- Et teppe og en jakke

- Tynn lue (noen sykehus har sluttet å sette på en liten lue når han/hun blir født)

- Noen bleier minste størrelse

- Våtservietter (får som regel bare vaske med vann og klut på sykehuset)

- Smokk! (jess, selv om jordmor sikkert sier jeg ikke skal bruke den før etter et par uker...)

Skrevet

Tusen takk for svar<3 er så vanskelig å vite hva man trenger/bør ta med seg, har jo ikke gjort dette før så..

Skrevet

Ta med minst mulig.....

Jeg har fåt to barn og negge gangene pakket jeg altfor mye og halvparten kom hjem uten å være pakket ut engang.

Til baby:

et par body / hele dresser pluss klær til hjemreise.

Bleier etc får du på sykehus. Ikke ta med våtservietter da disse små helst ikke skal bruke dette. Vann og klut er det beste, også hjemme.

Mor:

Sokker.. (kan bli kjølig på bena også under fødsel)

Tøfler

Joggebukse/kosebukse

Vid deilig topp

Pysj

Deilig sepe og shampoo/balsam

Kamera

mobil med lader

Tror du skal klare deg plenty i maange dager med dette i kofferten. Du blir ikke så opptatt av hvordan du ser ut, men veldig av om klærne er behagelige, også selvfølgelig av babyen.

Skrevet

Kan lime inn min liste, som nå henger på kjøleskapet. I min er det beregnet at jeg skal holde babyen med klær osv selv fordi vi antagelig vil betale for opphold på pasienthotell når det ikke lenger er vanlig barselloft der og må ligge i 3 dager pga føllingstest og lang reisevei. Så du trenger nok ikke så mye til baby/deg selv om du skal ligge på vanlig barsel og får alt du trenger og/eller ikke trenger å ligge så lenge.

Til babyen:

• Teppe

• 2-3 bodyer

• 2-3 bukser

• Hjemreiseklær

• Bleier

• Tynn lue

• Smokk/smokkesnor

• Sokker

Til fødselen:

• Varme sokker

• Vannflaske (?)

• Kjeks, sjokolade eller annen energi rik mat

• Noen blader (?)

• Kamera

Til mor:

• Ammebh’er

• Ammeinnlegg

• Store truser

• Sokker

• Bind (god natt)

• 2 linbukser

• 3-4 tynne topper/singleter

• 1-2 tynne gensere

• 1 tynn sommerkjole

• Toalettsaker (her har jeg spesifisert hva slik at mannen evt kan pakke det)

• Slippers

• Mobil + lader

Til far:

• 1 bukse

• 2-3 t-shorter

• 2 boksershorts

• Toalettsaker (linser, deo…)

• 1 genser

• Sokker

• Barbersaker

Skrevet

Jeg hadde pakket med meg alt for mye og brukte nesten ingenting. Det jeg trengte var:

Til selve fødselen:

- Kamera

- Sjokolade så far ikke sultet ihjel

(kan legge til at fødslen gikk veldig raskt og at jeg nok hadde ønsket meg litt sjokolade og frukt selv hvis den hadde vært mer langvaring. Far ønsket også at vi hadde smurt en matpakke til han, for han ble veldig sulten.)

Til barsel:

- Kosebukse/jobbebukse

- Vide topper - jeg brukte de samme som jeg brukte når jeg var gravid

- Slippers - greit både til å ha i dusjen og til å ha på seg når man går rundt for å slippe og gå i utesko eller sokkelessen

- Blader til å lese i når babyen sov og jeg ikke klarte å sove

- Mobiltelefon

- AmmeBH

Jeg hadde også med meg morgenkåpe, men den var tykk og varm og jeg fødte midt på sommeren, så jeg orket ikke å bruke den, savnet egentlig å ha en som var litt mindre varm.

Jeg brukte kun nettingtruser og "bleier" på sykehuset. Tok på meg en stor, god truse med et stort bind når jeg skulle hjem.

Så trenger du klær til deg og babyen når dere skal hjem. Ikke tro du kommer inn i de gamle buksene dine allerede, jeg gikk i gravidbukser et par uker etter fødsel også:-)

Skrevet

Tusen takk for svar:) har tre uker til termin idag,så er vel på tide å få pakket bagen. Men holder det å ta med bilstolen til å frakte babyen fra sykehuset? Er en time å reise ca.. Eller bør man ha med bærebag?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...