Gå til innhold

10 uker til far, hva synes dere?!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var så liten diskusjon her inne at jeg følte jeg måtte lage en ny tråd. Fra 1.juli ble det 10 ukers pappapermisjon, jeg jubler for forslaget og er kjempe glad for at min mann nå skal få 10 uker sammen med barnet. For oss er det en økning på 6 uker siden sist vi fikk barn. Riktignok må jeg " ofre" 2 uker av min permisjon. Men tror dette er veien å gå. Men personlig håper jeg ikke at mor må gi mer av sin permisjon, her legger jeg min argumentasjon på at amming er det bare mor som kan og selv om jeg har rett til ammefri vil det ikke det la seg praktisk gjøre når jeg må bruke den timen på pendling.

Annikken Huitfeldt ønsker nå også at alle mødre skal ha rett til ammefri, slik som offentlige ansatte har. Far skal også ha rett på 14 dagers betalt permisjon i forbindelse med fødsel. Hurra sier jeg og synes at denne regjeringen er mor/far/barn vennlige slik at vi faktisk kan gjøre valg vi ikke kan dersom frp skulle få regjeringsmakt.

Jeg er ute etter en debatt og ønsker synspunkter...

• 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes også det er supert med flere uker til far. Håper likevel dette bare er en begynnelse, og at tredelingen av fødselspermisjonen kommer snart. Selv har jeg og min mann delt permisjonen så godt som vi klarte. Jeg tok syv mnd, han tok fem. Dette fordi jeg fullammet i seks mnd, og trengte en mnds tid på innføring av fast føde. I tillegg hadde han 7 ukers lektorferie før hans permisjon startet, så vi har hatt tilnærmet lik tid hjemme.

Nå har jeg begynt å jobbe igjen, mens min 7 mnd gamle tulle storkoser seg hjemme med pappaen. Jobber i staten, så har to timer ammefri per dag. Det går strålende. 5,5 time på jobb er ikke mye. Nå føler jeg at jeg får mye mer kvalitetstid sammen med snuppa. Nå har jeg fullt fokus på henne fra jeg er hjemme senest 14.30 til hun legger seg 18.30. I tillegg har vi opptil to timer sammen på morgenen etter at vi står opp.

Synes det er viktig at pappaen blir like stabil omsorgsperson for barnet, som meg. Vi er jo tross alt to foreldre, som skal være likestilte.

Regner med vi kommer til å gjøre det på samme måte med neste mann også.

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg synes også det er fint at menn får noen uker ekstra med pappapermisjon, men hadde det blitt tre-deling hadde det blitt katastrofe for vår del.

For det første ville vi tapt masse penger, noe vi ikke vil klart økonomisk.

For det andre ville det ikke vært en ønskelig situasjon for noen av oss.

Min samboer ønsker faktisk ikke å være hjemme med ungene mer enn han er, han er en svært sosial fyr, og trenger den tiden på jobben for å få dekket endel av sine sosiale behov.

Jeg for min del er lykkeligst hjemme. Har en jobb som ikke kunne blitt kombinert med ammefri, som gjør meg fysisk og psykisk utmattet og som er på totalt uegnede tider når man har små barn..

Så, for vår del, er det helt klart bedre at jeg er hjemme mesteparten av foreldrepermisjonen.

Skrevet

Hei. Greit nok at det blir flere uker på far, men det skulle ikke ha blitt mindre på mor forde. Mange ammer jo i 1 år og mere til. Likedan økonomiskt. Dette skulle vært opp til hver enkelt, ikke pålagt at far skal ha av mors tid. Hos oss er det snakk om økonomien, for det er han som har hovedinntekten. Mange kan tape mye på dette.

Det er jo bare toppers at far kan få 14 dagers betalt perm ved fødsel, dette er jo nytt for han også.

• 1 måned senere...
Skrevet

for oss så hadde det ikke gått.. far er selvstendig næringsdrivende og kan ikke ha 10 uker fri.. hvem skal ta seg av begravelsene da? kan ikke si.. nei beklager har pappa perm i 10 uker jeg så dere må vente med å dø til jeg er ferdig.. nei det går ikke her.. men vi skal ikke ha flere barn heller vi.. sist så hadde han 4 uker men da hadde han ikke denne jobben.. Men jeg støtter tiltaket hvis det går ann å flytte det til mor som problemet til oss er.. men jeg vet at det er mange som tviholder på "sin" permisjon.. og det må vi slutte med.. far har lik mye rett..

• 1 måned senere...
Skrevet

14 dagers betalt permisjon i forbindelse med fødsel, synes jeg høres mye ut. 5 dager (1 uke) vil være nok. Hvis det finnes spesielle grunner, som f.eks. tung svangerskapsdepresjon, kan jo far få sykefravær.

10 uker tvungen pappaperm er veldig mye. Sist hadde jeg fire uker, og syntes det var nok. Jeg har en kamerat som snart skal inn i de 10 ukene, og han gruer seg til å være borte fra jobben så lenge. Ikke bare mister han det sosiale, men også det faglige og får et veldig press på seg når han kommer tilbake. Dessuten er han interessert i jobben sin og mister dermed muligheten til å drive med noe han er interessert i.

Jeg har heller et ønske om å ta ut noen uker når ungen er et par år gammel, for det er mye morsommere :-)

• 1 måned senere...
Skrevet

Hvorfor er "det sosiale på jobben" og det faglige et argument når det gjelder menn, men ikke når det gjelder damer? 9 uker er forbeholdt mor, og det er ingen som sier jobben ikke kan unnvære henne disse ukene, og de månedene mødre stort sett er hjemme.

Far er ikke med uunværlig på jobben enn mor, han bare tror det!

• 1 måned senere...
Skrevet

Til anonym 15:31 30.12.2009

Hvorfor får du barn i det hele tatt når du viser så liten interesse for dem? For ikke å snakke om kameraten din. De fleste kvinner er vel også interessert i jobben sin. Skal de da måtte være hjemme et helt år, og dermed miste muligheten til å drive med noe de er interessert i?? Stakkars dem!!

Og dere som mener at far ikke kan få mer permisjon av økonomiske grunner. Så få dere en jobb der dere tjener bedre da vel, for pokker!!

Det er to om å lage et barn, da bør det være to om å oppdra det også. Ja til likestilte foreldre også det første året til barnet!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...