Gå til innhold

Pasienthotell vs fellesrom etter føden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal føde i Stavanger, og der kan en velge om en vil ligge på pasienthotell eller fellesrom med flere. Hva ville dere valgt? Jeg er førstegangs og tror jeg vil velge det fellesrommet. Har hørt at det er mer vanlig at andregangsfødende velger hotellrom fordi de har hatt erfaring med fødsel og nyfødt barn før, og vil være alene. Jeg gruer meg litt til å være alene, og ser heller på det som fordel med å være på et fellesrom der jeg kan snakke me de andre som ligger der og med personalet hele tiden. LIgger du på hotellrom, blir du mer overlat til deg selv og må ringe til personalet hvis det er noe, har jeg hørt. Men er usikker på dettet. Jeg trodde hvertfall at vi kunne velge hvor man vil ligge hen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke om dette var den beste/rette plassen å spør om dette på, men jeg prøver hvertfall=)

Skrevet

visst alt er bra med både deg og barnet kan du velge hotellet... Selv valgte vi hotellet med førstemann og kommer til å gjøre d denne gangen også...helt fantastisk synes jeg.. Får jo ha barnefaren og der hele tiden..velger du fellesrom får jo ikke han sove der... (var i stavanger jeg fødte) jeg hadde ikke vert i tvil jeg, får jo hjelp på hotellet også + at da får far også ta del i d du lærer til alle døgnes tider :-)

Skrevet

Uten TVIL pasienthotellet! Det er virkelig 1000 ganger bedre enn fellesrom på barsel. Barsel er et skikkelig kjipt sted å være. Du ligger der med flere andre slitne mødre og fedre, deler stellerom og bad, de andre unger skriker mens du prøver å sove, ingen privacy. Og det alleviktigste, pappaen kan ikke være på fellesrommet hele døgnet. Personalet på barsel har som policy at mor må gjøre alt selv. De kan evt. veilede ved amming og lære å skifte bleier, men det tar 5 min. Ellers er de ikke til mye hjelp! På hotellet får pappaen være der og han kan gjøre alt, bytte bleier, sove hos deg, du får en dobbelseng, fred og ro med babyen, forhåpentligvis litt søvn og hvile, eget bad (husk at du blør som en gris etterpå, ikke fint å dele bad med flere andre da!). Den eneste grunnen til at jeg valgte Ullevål er fordi de har pasienthotell. Jeg nekter å ligge på barsel. Mange som ligger på barsel vil én ting, og det er hjem. Så jeg har helt klare meninger rundt dette. Fellesbarsel er et kvinne- og barneuvennlig sted, og familieuvennlig sted, siden pappaen må hjem. Det er gammeldags og før i tiden fikk man i hvertfall litt hjelp, men ikke nå lenger, nå må du gjøre alt selv. Pasienthotell er virkelig det beste som kunne ha skjedd for en barsekvinne og alle sykehus burde hatt det! Og hvis du trenger litt råd og veiledning, så kommer de på rommet ditt og hjelper deg, selv om du bor på hotellet. Beklager at jeg har slike sterke meninger, men jeg har gjort dette en gang før og er ikke i tvil om hva jeg mener :)

Skrevet

vi skal ha i november, og vi bestemte oss for pasienthotellet ganske fort,

fordi at pappan får være der hele tiden og at overgangen til å klare seg helt alene hjemme ikke blir så uoverkommelig:)

så ja, jeg ville ikke valgt fellesrom om det ikke oppstår komplikasjoner:)

Skrevet

wow,her var det jammen masse ting som jeg ikke hadde tenkt på. Tusen takk for svar alle sammen! Eneste jeg tenkte på var hvis en fekk litt fødseldeprisjon, at det kunne være fint å være på rom med andre. Koster pasienthotell noe? Hvor lenge kan en være der? Må en ha bestemt seg før fødselen hvor en vil ligge? Jeg skal inn til sykehuset på slik en journalskriving om to mnd, må jeg ha bestemt meg til da?

Skrevet

med første låg jeg på barsel(fødte da i stavanger)

med nr 2 låg jeg på hotellet.og det blir det denne gangen også.mye roligere å avslappene,egen dusj tv ol.pappaen og andre kan komme når det passer deg og ikke besøkstidene.:)

Skrevet

Hvis du er redd for fødselsdepresjon så tror jeg i hvertfall pasienthotellet er bedre. Du får mye mer hvile der, du får komme til hektene på en mye bedre måte. Hvis du tror du vil ha behov for å snakke med de andre på rommet, så kan det hende at det blir helt motsatt. De er slitne, har skrikeunger, har besøk. Kanskje de ikke er typen din i det hele tatt? Jeg kjenner noen som delte rom med en jente fra Tyrkia og hun hadde hele familien på besøk hele tiden, onkler, tanter, kusiner, besteforeldre og foreldre. Selvfølgelig kan du få en på rommet som er koselig og du kommer godt overens med, men jeg tror ikke det forebygger fødselsdepresjon. Jeg tror heller at du er uthvilt når du kommer hjem og har hatt pappaen tilstedet hele tiden er ting som er bra mot en fødselsdepresjon. Pasienthotellet er gratis for mor og koster noen hundrelapper for far. På Ullevål blir man automatisk sendt til hotellet, med mindre det er medisinsk nødvendig å ha deg på barsel. I Stavanger vet jeg ikke hvordan det fungerer.

Skrevet

Om fødselen har vært ukomplisert blir du sendt til hotellet såfremst det finnes plass. Såvidt jeg vet kan du ikke velge mellom barsel og hotellet, det er formen din etter fødselen som avgjør.. Personlig vill jeg myyyye heller ligget på hotellet enn på barsel, men pga ks måtte jeg på barsel.. 4 dager i mitt liv jeg gjerne skulle vært foruten......

Skrevet

Som Ula og de andre her skriver, ville jeg utvilsomt valgt barselhotell!

Med min første fikk vi faktisk familierom på barselavdelingen tre dager (barselhotellet var ikke åpnet ennå da). Men så måtte vi være et par dager ekstra pga babyen fikk gulsott, og da måtte pappaen hjem og jeg og lilletulla inn på fellesrom. Og det er vel de verste to døgn jeg har hatt!!! Når mitt barn endelig sovnet, våknet det neste. Jeg var redd for å forstyrre de andre når jeg skulle opp om natten for å amme, eller på toalettet. Fikk særdeles lite søvn, og når barseltårene kom så var det jo veldig lite privat (og ekstra tårete ble det vel av at jeg var så sliten). Badet måtte deles, og hvertfall en av de to andre var ikke så veldig renslige av seg...... Og det verste av alt; pappaen fikk kun komme til pappavisitten. Og det var ikke akkurat slik at noen pleiere sto parat til å hjelpe, man måtte spørre om alt selv og den hjelpen vi fikk er ikke noe å skryte av (men nå var det babyboom på sykehuset akkurat da, så alle pleierne var ganske stresset, så det forklarer nok litt.)

Så nå når vi venter nr to gleder jeg meg til å være på barselhotellet, og håper alt forløper ukomplisert slik at vi overflyttes dit!

Skrevet

Hei!

Jeg har faktisk erfaring med begge deler.;) Endte opp med akutt keisersnitt sist og var nødt til å ligge de 2 første dagene i fellesrom på barselavdelingen i Stavanger.

For meg ble dette helt feil, og jeg maste meg til å få flytte til hotellet. Så var jeg der de 2 neste dagene.

Grunnen til at jeg syntes det var feil på barsel, var at man måtte ta enormt mye hensyn til tider og andre personer som lå på avdelingen. Samt at jeg synes at det å få et barn er noe man skal ha sammen med familie og venner, og ikke fremmende personer som man ender opp å dele rom med. Man vet jo aldri hvem og hvordan de er,og om man passer sammen med de.

Sist var jeg veldig heldig og fikk dele med 2 hyggelige jenter. Og er man heldig, så har man jo selskap av en annen person i samme situasjon. Det må være det som evt kan være positivt med å dele rom med andre.

Personellet på barselavdelingen var nok litt mer masete enn de på hotellet, samt at de automatisk tok litt for mye styringen synes jeg.

På hotellet måtte man ta litt mer kontakt selv, men de var veldig hyggelige og hadde samme ekspertisen der også. Så der styrer du litt mer løpet selv, men får all den hjelpen du trenger når du ber om det.

Pluss at det er mye friere i forhold til besøk og er kjempe greit at mannen også kan bo der.

Så jeg er ikke i tvil. Det blir absolutt hotellet på meg!! Skal mye til for å overtale meg til noe annet.. hehe

Skrevet

Helt enig med de andre at barselhotellet er det beste alternativet:-) Jeg fødte selv på Stavanger universitetsykehus i fjor og hadde en fantastisk tid der. Pleierene var helt suverene og så nydelig å få være i fred. Første svangerskapet var jeg på barsel sammen med andre og skrekk og gru så lite hyggelig det var! Som de andre har så fint beskrevet, var det ikke så lett å sove og barnet mitt våknet når de andre sine barn skrek og motsatt. Huff og huff og SÅ lite privat. Nei, takke meg til hotellet og det er gratis for mor og far betaler ikke så mye. Så fikk man også den nydeligste maten du kan tenke deg i resturanten. Så er man kresen, så finner man garantert noe som faller i smak der.Rene gourmetmaten til tider, når jeg var der i fjor!:-)

Skrevet

Igjen, tusen tusen takk for alle svar!!! Synes det er kjempe kjekt at dere tar dere tid til å dele deres erfaringer med oss som er ganske grønne på dette! Da er det ikke tvil, da blir det pasienthotellet på meg også (hvis jeg kan velge det)!!

Skrevet

Dersom jeg får velge, vil jeg heller ikke velge flermannsrom på barsel. Enten enmannsrom eller pasienthotell. Lå på firemannsrom med førstemann, og det var slitsomt. Lite søvn, alltid en unge som skreik i timevis. Selv om vi var fire stykker der, så hadde alle forhengene for, ingen som snakket med hverandre, alle hadde nok med sitt. Mye hensyn å ta. Skiftet f.eks ikke på ungen inne på rommet selv om det var stellbenk der, fordi han skreik så når jeg skiftet på ham.

Synes heller ikke at alle ansatte der var så veldig behjelpelige, måtte spørre om mye selv. Fikk nesten litt dårlig samvittighet for det, selv jeg ikke burde det. Man er utrolig sårbar som førstegangs nybakt mamma, og flermannsrom hjelper ikke på det, man føler seg som et samlebåndsobjekt som ikke burde mase og som burde komme seg raskt i form igjen. :(

Skrevet

Jeg har født to ganger og begge gangene ligget på pasienthotell. Det har vært knall for oss, men som du sier; første gangen var vi jo noe usikre. Mens det andre gangen bare var helt fantastisk. Da hadde vi i tillegg en gutt som KUN sov og spiste, aldri gråt. Så det var nydelig å få den roen rundt familien vår, uten andre lyder. Det var også veldig fint første gangen, selv om vi lurte litt mer på ting da. Det var likevel mange ansatte å spørre så det var ingen problemer. Det høres kanskje ut som om du skulle velge et rom med flere? Hvis du da er usikker er det en god trygghet over det. Det negative er selvsagt alle lyder.....hvis ditt barn ikke gråter gjør de andre det osv.... Men uansett bør du ialllefall være sikker på at du kan spørre om hjelp på hotellet, ellers ville jeg garantert valgt fellesrom hvis jeg var deg. Det kan være tøft å få baby for første gang, det kan slett ikke sammenlignes med andre gang. Lykke til!

Skrevet

Jeg har født i stavanger to ganger og vært på barsel begge gangene. Jeg likte meg greit der. De åpnet hotellet en uke etter at jeg fikk nr2! Det var litt kipt! Denne gangen gleder jeg meg til å være på hotellet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...