Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tenkt å begynne med rugbrød.I Mat for spedbarn boka leste jeg at brødet skal være rikelig med B vitaminer og jern,Men på brødposen så står det ikke skrevet innholdet av verken vitaminen eller jern,Kan man gi rugbrød til 8 mnd baby.Hva er forskjell mellom vanlig brød og rugbrød? Jeg kjøpte grovt brød men den smakte litt annerledes altså rugbrød. Jeg prøvde med vanlid brød men ungen min spiste bare 2-3 små biter og knappet sammen sin munn,.Tenkte å prøve med grovt rugbrød denne gangen.Jeg prøvde å dyppe i vann så brødet ble myk.Men likevel ingen nytte,Kan dere gi meg noen gode råd.Takk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke hva slags rugbrød du mener, men det rugbrødet jeg baker er veldig grovt. Jeg gir ikke det til babyen min (9 mnd), det er bare til oss voksne. Jeg gir mellomgrovt brød til knerten, som kjøpes i butikk. Hvis dere nettopp har begynt med brød er det kanskje lurt å begynne med noe som ikke er for grovt. Noe som er mykere, og lettere å bløte opp i munnen.

Det tar gjerne litt tid å venne dem til konsistensen på brød, så vær tålmodig :-) I starten ga jeg noen få brødbiter, og deretter grøt slik at han skulle bli mett.

Når det gjelder vitaminer og jern så tror jeg de fleste brød er ok, så sant det ikke bare er fint mel i. Dessuten har man jo pålegg på.

Skrevet

Jeg gir brødet vi spiser: omega 3 brød med mindre salt. Hs her anbefalte det brødet vi spiser og spelt eller glutenfritt bare er hvis det er inntoleranse i familien.

Vi begynte med kneip, men han syntes det grove er bedre. Jeg synes kneip ofte er tørrere enn grovbrødene.

Skrevet

Småen får alle typar brød (og har gjort det sidan starten). Kjøper ikkje inn eige brød til han, men gir han av det som ligge i skuffa.

Eit tips for å få ungen til å ete meir, er å gi han/ho ein skalk eller ei skive så den kan gnafse på sjølv. Det var veldig stas her i allefall!

Men ver litt obs, første gangane har dei ikkje heilt kontroll på kor mykje dei stappar inn i munnen, så er greit å "sitte parat" til å prukke ut overflødig mat;)

Skrevet

Vi er som "småtroll i fanget!", tar det brødet vi spiser/lager selv. Han er nå 11mnd og spiser alt, korn og skorper er ingen problem :-)

Spise selv er fint for å lære mini å like brød.

Skrevet

Heisann mammatilskatten

Dette var nytt for meg. Hvem anbefaler dette? Og hvorfor?...

Skrevet

Hei Blomstrose

Danskene bruker jo mye rugbrød. Dette er sakset fra den danske sundhetsstyrelsens hefte "mat til spedbørn":

Når barnet omkring 8-måneders-alderen tygger godt,

kan det få rugbrød og andet blødt brød uden hele

kerner, såsom grahamsbrød, sigtebrød, bondebrød og

landbrød.

Giv barnet brød, som vejer tungt i hånden. Jo mere

vægt, der er i brødet, jo bedre mætter det. Varier mellem

forskellige slags brød.

Barnet kan desuden begynde at få ris og pasta.

Skrevet

Hallo mamma til Frøya

Har aldri forstått denne trenden med spelt nei. Hvete er hvete for meg samme hva de kaller den... Det som stod i artikkelen din hørtes veldig kjent ut. I barnehagen til eldste jenta arrangerete de nemlig ved et av foreldremøtene et lite kostholds-seminar hvor en professor i ernæring fra universitetet i Stavanger var og snakket. Googlet nå denne Wenche Frølich, og jammen er det samme dama! Hun hadde mye kjekt å si. Hoved budskapet var vel at det tradisjonelle norske kostholdet var veldig bra. Hun mente foresten at kneipen hadde et ufortjent dårlig rykte :-)

Skrevet

Veeldig enig, blomstre og mams til Frøya...

Hvorfor gjøre dette med brød til en vitenskap og komplisere alt mulig! Herregud, det gjelder brød! Vi har det altfor godt som kan diskutere dette... og nå har jeg også slengt meg på...ja,ja.

Og spelt! Orker ikke begynne en gang...

Det blir nok folk av ungen selv om den får kneip :-)))

Skrevet

Jeg har akkurat såvidt begynt å gi noen brødbiter til småen 7 mnd. Han virket så interessert (pleier å sitte i stolen ved siden av meg når jeg spiser frokost, følger nøye med på alt jeg putter i munnen :D), så jeg skar en kjempetynn skive, smurte på litt fruktmos fra glass som vi pleier å blande i grøten så skiva ble mykere, og ga han små biter. Det var vanlig grovbrød uten hele korn i. Han syntes det var kjempegodt og spennende!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...