Gå til innhold

Hvordan kan jeg hjelpe svigerinnen min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I fare for å høres både kynisk og gretten ut. Jeg MÅ bare få si det et eller annet sted. Da passer jo anonym-forum bra :P

Jeg syns det er SÅ patetisk når voksne mennesker bretter ut om sine dystre tanker og sine triste liv på facebook.

Jeg har en svigerinne på rundt 30 år som for 2 år siden spontanaborterte i ca 4 mnd. For 3 mnd siden mistet hun en kompis/bekjent som fikk hjerteinfarkt. Ja, jeg vet jo at begge desse tingene er forferdelig vondt og oppleve, og det er jo ingen tvil om at hun sikkert har det vondt. Har selv mistet en som stod meg veldig nær. Men jeg legger jo ikkje ut om hvor vondt jeg har det på facebook.

Hun skriver lange tekster om hvor vanskelig livet hennes er, at hun ikke får sove, at hun har det så grusomt, at hun ikke har noe og leve for osv. Negative statusoppdateringer minst 5 ganger daglig... Hun syns SÅ synd i seg selv, og tenker visst ikke over alt det fine hun har i livet, og at folk har det mye verre enn henne. Hun er blitt passiv og likegyldig til ALT, og folk som leser dette på facebook blir jo engstelig siden hun har ansvar for en liten datter... Jeg vet at noen av naboene har vurdert å kontakte barnevernet fordi hun skriver så oppsiktsvekkende ting. Når vi besøker henne virker hun HELT normal og blid, og er veldig flink med datteren sin. Men på Facebook virker hun både selvsentrert og skikkelig deppa. Hun har tydelig store problem, men når vi spør om hun vil prate så vil hun aldri det... De tingene hun skriver er så pinlig og så skamteit at hun driter ut seg selv. Syns det er vanskelig å si noe til henne også... Vanskelig å foreslå psykisk hjelp til svigerinnen liksom.. Hva kan jeg gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si til henne at mange blir bekymret for henne og barnet hennes pga facebook statusene hennes, kanskje hun da enten finner ut at hun trenger sorghjelp, eller at hun kutter ut å skrive dette fordi hun kanskje bare skriver det for oppmerksomhetens skyld, uten at hun egentlig har store problemer (som du sier er hun både flink med datteren og blid)

Tror det beste er å si det om facebook direkte til henne, på den måten må hun tenke seg mer om i forhold til om hun trenger hjelp eller ikke!

Skrevet

Du MÅÅÅÅ fortelle henne hvor teit dette er! Fortell henne at folk reagerer på oppdateringene hennes, og at det skader henne selv i det lange løp.

Du må gjerne skrive en melding til henne på FB, men det er viktig at du vet med 100% sikkerhet at hun ikke er suicidal eller sliter med sånne tanker. Da skal det lite til.

Iallefall må du si fra til henne. Hun ser det garantert ikke selv. Og det hun skriver, er nok hvordan hun føler seg innerst inne. Så at hun ser normal og blid ut ellers, det trenger ikke bety noe. Hun er nok deprimert når hun er alene.

Du får begynne å svare med bare positive meldinger tilbake, da. Skriv kun optimistiske svar. Med at det er mange som har det verre, det kunne vært sånn eller sånn, osv.

Håper hun innser at dette ikke er løsningen på problemene hennes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...