Gå til innhold

Kristent livssyn - manglende opplysthet!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ærlig talt, folkens, vi lever i 2009....

Klart at kristendommen har gjort en hel haug for våre verdier, regler og normer, men voksne, opplyste mennesker vet bedre enn å tro på Gud og Jesus???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har med valg og tro å gjøre, ikke vitenskap. Og det visste ikke du, selv om du også lever i 2009?

Gjest Tale30
Skrevet

Jeg misunner de som klarer å tro jeg :)

Men jeg smiler litt for meg selv, når kristne rister medfølende på hodet når jeg sier at det som er mest nærliggende for meg å tro på er Brødrene Løvehjertes Nangijala og Nangilima. Hva i alle dager er mer legitimt med å tro på Jesus som Guds sønn liksom?

Skrevet

Hjernevasking kaller jeg det...

Skrevet

Joda, men jeg er ikke så usikker at jeg må lage meg en falsk virkelighet å tro på.

Gjest Tale30
Skrevet

Du som ikke er usikker:

Man trenger ikke være usikker i livet generelt for å ha behov for å tro på noe utover det jordiske. Det holder å frykte døden, og å savne dem man har mistet.

Skrevet

jeg tror på at det finnes en slags "gud". men ikke som overivrige kristne tror..hater sånne som skal pushe religionen sin på deg. virkelig kristne folk er noe av de mest innsnevra, trangsynte folk je vet om. klart det finnes unntak! men de er få.

Skrevet

Tale: Svaret mitt var til den over deg, anonym 00.18.

Skrevet

Få mennesker utviser dårligere menneskesyn enn kristne mennesker. De fordømmer homofile, svært mange er rasistiske, de fordømmer aborter(selv de abortene med svært god grunn), og ser i realiteten ned på alle andre enn seg selv og andre kristne.

Gjest Tale30
Skrevet

Religionene er jo et virkemiddel fra gammelt av for å skape retningslinjer i samfunnet. Gud er en makt som ingen kan kuppe, så da er man sikker på at ingen utfordrer makten, dersom det ikke kommer en karismatisk leder som får noen etterfølgere da, men sjeden nok til å kuppe makten.

Det var jo det som skjedde med Jesus, slik jeg ser det, Han gikk imot Jødedommen ved å påstå at han hadde en ny lære som skulle ta makten fra presteskapet og gi den tilbake tl folket. Dette taklet de politiske lederne dårlig. Det er jo ikke en tilfeldighet at Jesus ble hendrettet som en politisk fange.

Det komiske er jo at vi ser i dag at mange prester går imot det Jesus sa ved å ta makten tilbake til presteskapet. De dømmer og ekskluderer i hytt og pine. Tror for eksempel det er verre straff for å oppføre seg slik enn for å leve i homofilt samliv..

Skrevet

jeg er enige i at mange kristner er trangsynte, fordømmende og overlegne. noen skal lissom virke så åpne når de prøver å overtale deg, og høre på meningene dine, men ofte er det som at de bare lukker ørene og "vet best" fordi "du ikke forstår det de vet". det er bra de har tro, men en bør ikke se ned på andre folk. sånn som mange kristne sier og ter seg i dag blir d flaut å si at en er kristen. så er d mange såkalte "loosere i samfunnet" som mindre pene, upopulære, folk med utviklingshemmninger som strømmer til sånne kristne seminarer og lovprisninger, og man får lissom inntrykk av at kristendommen er for folk som er svake og som "trenger noe ekstra". men kristendommen er så mye mer enn å gjøre slike litt harry ting. så rekruterer man kristne med å ta med folk dit? man er jo ikke en dårlig kristen hvis du ikke digger å tilbringe helgene dine med sånne ting. går d ikke an å tone d ned litt sånn at kristendommen blir litt mer hverdagslig og normalisert? jeg mener Gud er nødvendig og den største gave i livet. han bestemmer alt og har all makt. uten han så har ingenting mening. og det vet jeg fordi det er så mange ting i verden som mennesker ikke forstår og ikke har kontroll over. likevel har jeg sett at gud har det og derfor skal han ha hele min tillit og tro. uten han er jeg ingenting og jeg takker han for å ha han i mitt hjerte. for meg er religionen en del av min identitet, men trenger lissom ikke å skrike det ut alikevel. jeg er muslim da.

Skrevet

Nå handlet vel hovedinnlegget om opplyste mennesker i dag virkelig tror på Gud og Jesus, ikke hva prestene gjør på ellers.....

Og helt ærlig; Jesus levde, han. Jeg vet bare ikke om jeg tror helt på at han var Guds sønn, sånn biologisk sett(tror det var bare Josef og Maria som hadde seg litt uten å være gift;)). For Gud vet jeg ikke hva er, egentlig.

Skrevet

HI, jo lengre jeg lever og jo flere år som går, ser jeg at Bibelen har rett i mye.

Ikke minst i hvor råttent menneskesinnet er.

Og nå, mer enn noen gang, ser jeg hvor langt vi har kommet i tiden som er beskrevet som endetiden. Har du noen gang lest Bibelen? Hvis du ikke har lest den, anbefaler jeg at du begynner med Johannes Evangeliet.

Kanskje får du et gufs.

Jeg vokste opp i et hjem med ateistisk mor, og en far som var alkoholiker og jeg vet ikke hva han trodde på, hvis han trodde på noe i det hele tatt. Han bannet, drakk og slo mamma. Iallefall har jeg det ikke hjemmefra at jeg i dag er en kristen.

Jeg ble kalt av Gud i konfirmasjonsalderen, og etter 1 år måtte jeg bare gi meg over, og da fikk hjertet mitt fred.

Å tro på Gud og Jesus er ikke noe du kan forstå hvis du ikke selv har denne troen i hjertet ditt. Så jeg kan ikke bebreide deg, HI.

Men at du håner noen som tror noe du ikke tror på, det er direkte stygt gjort av deg.

Skrevet

jeg tror heller ikke jesus er guds sønn. d er en misforståelse fordi alle blir kalt guds barn og det ble han og. jesus har heller aldri sagt at han er guds sønn, men heller ikke fornektet det. det er så mange misforståelser. gud er ikke et menneske som la sin sperm i maria, han kan ikke sammenliknes med mennesker. jesus ble til så enkelt som at Gud sa "bli til". som han skapte hele verden og bl.a. adam. menneskene trengte en budbringer. verken moh. eller jesus kom for å forandre troen på 1 eneste gud. de kom for å bekrefte og fornye budskapet som var brakt av tidligere profeter. av det jesus gjorde var det gud som gjorde det mulig. jesus var et menneske, ikke gud.

det er mange opplyste mennesker som tror på gud. i koranen så er det mye vitenskap. mange ting som står i koranen som først ble oppdaget i moderne tid. f.eks. at et embryo likner på en igle, og det kunne man ikke ha funnet ut da koranen ble skrevet, med mindre man hadde mikroskop, og det hadde man ikke. og det er mange flere ting. fakta om solsystemet og andre verdensfenomener. f.eks. gud sa i koranen "kjenner ikke de vantro til at himlene og jorden var en sammenhengende enhet før Vi separerte dem?" det er umulig at mohammed skal kunne være kjent med universets felles opprinnelse på egenhånd, når vitenskapsmenn har funnet ut av dette i løpet av de seneste årene. mange som leser koranen blir bare mer overbevist om at det finnes en gud.

Skrevet

Stor bokstav etter punktum gjør at det er så mye enklere å lese innlegg.

Jesus var og er Guds sønn.

Skrevet

Matteus 17, 1-9.

vers 5: Ennå mens han talte, kom en lysende sky og skygget over dem, og en røst lød fra skyen: «Dette er min Sønn, den elskede, i ham har jeg min glede. Hør ham!»

Skrevet

anonym 00:33 det må føles godt å gå med hodet løftet og tro at man er så perfekt som du er

Jeg skal vedde på at du personlig ikke kjenner en eneste kristen.

Skrevet

Anonym 02.29

Du har akkurat det forkvaklede menneskesynet jeg snakker om.

Du virker å være en ekkel, ekkel, mann.

I beste fall er du besatt av en ond ånd. De er like sanne som det glansbildet du bygger din tro på, og har tydelig inntatt hodet ditt. Hjerte tror jeg ikke er det dominerende organ hos deg.

Skrevet

Javel, så er jeg ikke opplyst i den grad som en "ikke-kristen". Og så?

Skrevet

Mine svigerforeldre er personlig kristne:) Og de er meget opplyste og inteligente mennesker begge to. De formaner aldri om at Gud og Jesus er veien å gå, men de har sin egen tro som de holder tett til hjertet. De respekterer at folk er forskjellige og at tro er noe som må komme innenifra og ikke fra ytre stimuli og press.

Vi valgte å ikke døpe vårt barn fordi både jeg og sambo har meldt oss ut av kirken. Vi har ingen tro på at kirken er en god institusjon. De har gjort mye negativt for samfunnet vårt, og de bedømmer gjerne mennesker over en lav sko. Det vil ikke jeg at sønnen min skal presses inn i før han kan velge selv hvilken tro han har. Og det respekterte min svigermor og svigerfar. De var litt triste over valget, mest min svigermor, emn hun godtok at dåp er noe meget perosnlig og noe man bør overveie på mange plan. Barna er elsket av jesus uansett om de er døpt eller ei, så man trenger ikke å presse barna inn i kirken for at de skal ha et forhold til jesus:)

Selv er jeg troende på et helt annet plan. Jeg tror på at det finnes krefter her i verden som er større enn mennesket, men jeg tror ikke det finnes en Gud som regjerer over menneskeheten. Det blir for søkt for meg;)

Så HI, du har rett i at kirken er gammeldags og umoderne (stort sett) men tro i seg selv er essensiellt for at menneskehenetn skal klare seg gjennom hverdagen:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...