Tyren78-09+12 Skrevet 11. juli 2009 #1 Skrevet 11. juli 2009 Fødte dere før, på eller etter termin? Mener jeg las en gang at de som er kunstig befruktet har litt større sjanse for tidlig fødsel? Det er jo også "umulig" å regne termin ut fra siste mens når man er gravid med prøverørsmetoden..det blir jo ut i fra egginnsetting. Hilsen førstegangsfødende med prøverørsbarn i magen.
Anne-mor har nå 2 søte jenter Skrevet 11. juli 2009 #2 Skrevet 11. juli 2009 Hei! Vårt første datter var prøverørsbarn, og hun ble født dagen etter sykehuset sin UL-termin(dato satt på ordinær ul, uke 18/19). Termin i forhold til innsetting, ville vært 5 dager før sykehuset sin ul-termin. Lykke til!
Tyren78-09+12 Skrevet 11. juli 2009 Forfatter #3 Skrevet 11. juli 2009 Ok, da er det kanskje ikke noe i det da. Legen min regnet termin etter innsetting til 9/9..på UL ble det 6/9. Ikke så veldig langt unna uansett da. Er din nr.2 også prøverørs, eller har du blitt gravid på "egen" hånd?
mirakelbaby Skrevet 11. juli 2009 #4 Skrevet 11. juli 2009 Jeg har født prøverørsbarn to ganger og måtte settes igang begge gangene. Det skjedde ingenting etter igangsetting, så begge gangene ble det ks.. Hørte også at ivf barn ofte kom før termin, men jeg tror det er en myte :-) På mange måter må jo terminen bli mer nøyaktig når man vet akkurat når befruktning fant sted.......vil jeg tro? Lykke til!!
snuffe Skrevet 11. juli 2009 #5 Skrevet 11. juli 2009 Jeg jobber med saken. =) Det er ingen myte at man har litt større risiko for prematur fødsel etter ivf - dette er dokumentert, men de vet ikke om dette kommer av selve behandlingen eller om det kommer av tilstanden som i utgangspunktet har ført til ivf-behandling. Altså at det kanskje helt er de hvor "problemet" ligger hos kvinnen som føder prematurt. Å regne ut termin er vel bare å trekke fra to uker fra egguttak (det utvikler seg jo fra befruktning til innsett også) og kalle det første mensdag, med mindre man har hatt fryseforsøk.
ei lita tulle født 31.01.11 Skrevet 12. juli 2009 #6 Skrevet 12. juli 2009 Jepp, fødte sonen vår for 15 dagar sidan Han blei til ved icsi-behandling. Har også høyrt rykte om at prøverørsbarn gjerne blir født før termin. Men det stemte vertfall ikkje for meg-han kom tre dagar på overtid. Det skal seiast at eg var innlagt i veke 32 pga av forkorta livmorhals og nebbing (og mulig premature rier), så det kunne blitt ein veldig for tidleg fødsel, men legane fekk stoppa alt
Anne-mor har nå 2 søte jenter Skrevet 13. juli 2009 #7 Skrevet 13. juli 2009 Hei Tyren! Vår nr 2, som jeg nå har i magen, er "homemade". Vi klarte det selv:-) Min mann tok homeopatmiddel for sine åreknuter(i testiklene) sent på høsten i fjor. Ja, så i januar satt befruktningen som et skudd. Det tar ca 72 dager fra en sædcelle blir til til den kommer ut. Min mann fikk anbefalt homeopatmiddel rett før innsetting av nr 1(og tok det da også), og han tok disse igjen og det hjalp gitt! Vi skulle starte på søskenforsøk så snart "tanterød" dukket opp i januar, men hun kom aldri............ I stede ble det +graviditetstest da jeg skulle starte opp med akupunktur i forkant av søskenforsøket. Jeg har termin i begynnelsen av oktober, stemmer godt med menstermin. Lykke til videre!
Mikkemafian Skrevet 13. juli 2009 #8 Skrevet 13. juli 2009 Min ICSI-jente kom 8 dager før termin.. Den som er i magen nå er hjemmelaget;)
yret Skrevet 13. juli 2009 #9 Skrevet 13. juli 2009 Min kom en drøy uke over termin. Gjenstår fortsatt å se når nr. to kommer - en uke til termin nå. Kjenner mange med IVF/ICSI-barn, og jeg synes det virker som det store flertallet føder akkurat som "vanlige" gravide: noen før og noen etter termindato. Ellers vet man jo at flerlingefødsler og svangerskapsforgiftning er overrepresentert hos oss som er gravide ved assistert befruktning, og det kan jo lede til premature fødsler.
Tyren78-09+12 Skrevet 13. juli 2009 Forfatter #10 Skrevet 13. juli 2009 Ok, virker som det er nokså tilfeldig da ja. Får bare vente å se da..når min lille prins finner det for godt å komme ut til oss
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå