Gå til innhold

Utdrikningslag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig å bli invitert på utdrikningslag men ikke i bryllup?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det synes jeg faktisk er litt ufint! Dvs at man skal ut med endel penger for at bruden skal ha det moro på sitt utdrikningslag men man skal ikke få ta del i selve bryllupet!? Da forventer de vel ikke bryllupsgave, eller??????

Skrevet

Ja synes kanskje det er litt spes jeg også. Har vært i flere utdrikningslag uten å være bedt i bryllup. Har ikke kjøpt bryllupsgave da, tror heller ikke det er forventet.

Skrevet

Vanlig i min omkrets hvertfall..

Har aldri reagert på det.. Mange som ikke har råd til å be alle vennene i bryllupet..

Skrevet

Ja, det er vanlig.

Til AnonymeAnine:

Du må huske på det, AnonymeAnine, at det er ikke bruden/brudgommen som inviterer til utdrikningslag, det er forloveren faktisk. Dette er en av de få tingene som brud/brudgom faktisk ikke har noen kontroll på whatsoever annet enn hvilken forlover de velger... Det er også sånn at det er veldig vanlig å ha utdrikningslaget veldig tett opp i bryllupet, slik at gjestelisen allerede er bestemt for leeenge siden. Dermed blir det litt vel teit å bli sur for at man som deltaker av utdrikningslaget ikke også er invitert i bryllupet. Det er heller ikke vanlig å gi bryllupsgave i et utdrikningslag faktisk... Og om man ønsker å gi gave til et brudepar er HELT opp til en selv, tro det eller ei.

Skrevet

Det er jo frivillig å bli med på utdrikningslaget også da! :) Men jeg ville tro at hvis valget sto mellom at du kom i utdrikningslaget eller en gave på dagen så ville valget fallt på at du ble med på utdrikningslaget for de fleste bruder.. Ville jeg tro! :) Det hadde i allefall jeg foretrekt! Og jeg kommer ikke til å ha råd til å invitere alt av kjentfolk i mitt bryllup (hvis det noen gang blir ett).

Skrevet

Det var jo et ganske surt svar. Jeg er selvsagt ikke sur fordi jeg er invitert i utdrikningslag, men jeg synes fortsatt det er rart at man "får" ta del i denne delen av feiringen og "må" bruke masse penger og ikke få lov å feire bryllupet med dem. Men, det spiller ingen rolle. Forloveren kjenner jeg ikke i det hele tatt så min kontaktinfo har hun fått fra bruden. Dessuten, "Soon to be mum", er utdrikningslaget bestemt for flere måneder siden, det skal holdes i august og bryllupet er i september. De hadde neppe sendt ut invitasjoner allerede i februar/mars.

Skrevet

Det er vanlig ja å bli invitert i utdrikkingslaget uten å være invitert i bryllupet.

Bryllupet er en kostbar affære og ikke alle har råd til å invitere alle vennene til den dagen. Gjesetlisten kan også ha blitt begrenset pga plassbegrensninger på lokalet.

Utdrikkingslaget er jo en feiring av det kommede bryllupet så skjønner ikke at noen skal bli snurt der...

Og vi gir ALLTID gaver til venners bryllup uavhengig av utdrikkingslag og bryllup.. :-)

Kontaktinfo kommer forøvrig ikke nødvendigvis fra bruden.

I mange tilfeller innhenter forloveren informasjon og telefonnr på annet vis via-via...

Forloverene kjenner som regel brudeparet også såppas at man vet hvem bruden prater om, liker å være med og slik.. :)

Skrevet

Herreminhatt, for en merkelig ting å mene er ufint!

Det er ikke alle som har gigantbryllupsfeiring og inviterer alle vennene sine. Derimot er et utdrikningslag en feiring av den kommende brudens "siste fridager" kun med jentene. Jeg syns det er superkoselig å bli invitert i utdrikningsdag, og betaler med glede noen kroner for at bruden skal få en super dag.

Om du derimot ikke ønsker det, og er snurt fordi du ikke får komme i bryllupet, så er det vel bare å la være å delta? Men jeg tror at jeg som brud hadde blitt utrolig lei meg om vennene mine som jeg ikke hadde anledning til å invitere i bryllupet mitt, hadde droppet utdrikningslaget pga. det. DET er ufint, det!

Skrevet

Hei AnonymeAnine

Det var ikke meningen at svaret mitt skulle være surt i det hele tatt, men jeg følte at jeg måtte påpeke hva som er normal praksisk litt ekstra siden du jo faktisk presterer å si at du synes det er ufint...???!! Det er ikke ufint i det hele tatt, det er, som nevnt, helt vanlig praksis. Det aller fleste har ikke råd til å invitere alle vennene sine og må prioritere familie og slekt i stedet. Sånn er det bare.

Ellers så vil jeg si at det å sende ut invitasjoner til et bryllup i mars når det skal stå i september faktisk ikke er helt "ute"... Det er greit å få en viss oversikt over antall gjester i god tid før bryllupet pga. kapasitet på lokaler og bestilling av mat og alt sånt som man faktisk må bestemme ganske lang tid i forveien. Jeg husker at vi sendte ut invitasjonene våre ca. 5 måneder før bryllupet eller noe sånt. Det høres helt sykt tidlig ut, men som sagt, det er rett og slett praktisk.

Og som <3<3<3 sier også, din kontaktinfo trenger overhodet ikke å komme fra bruden selv om ikke forlover kjenner deg. Min forlover kjente nesten ingen av de som kom i mitt utdrikningslag, men hadde klart å få tak i alle sammen uten min hjelp. Kanskje har feks brudens fremdige ektemann hjulpet ved å lete frem navn fra kontaktlisten på telefonen når hun ikke ser, eller forloveren kjenner noen av vennene hennes, som vet at du er hennes venn også og dermed har skaffet dine kontaktinfoer... Det er mange måter å finne ut av slikt uten å spørre bruden direkte. Selv ble jeg MEGET overrasket over hvor mange forskjellige folk min forlover hadde greid å få tak i uten meg.

Du sier du selvsagt ikke er sur fordi du er invitert utdrikningslag og "må betale for dette uten å få være med på bryllupsfesten". Det er mulig at det er riktig, men ut fra måten du har ordlagte deg i denne posten og i svarene du har gitt oss senere, så må jeg bare si at det er sånn det virker på meg. Det er jo heller ikke sånn at du må være med på utdrikningslaget selv om du er invitert, hvis du ikke har lyst til å "bruke masse penger og ikke få lov å feire bryllupet med dem".

Skrevet

Ja, det er faktisk HEEEEEEEEEEEEELT vanlig....

og dere som mener det er ufint er noen ufine snobbeberter..

Skrevet

I vår omgangskrest er det helt vanlig... I mitt utdrikninglag var vi omtent 30 stk, venner og familie... Mannen min hadde omtrent det samme... Så ca 50 venner til sammen i begge utdrikningslagene.. Vi hadde ikke råd til å inviterer alle dem i bryllupet vårt.. Omtrent halvparten var invitert..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...