Anonym bruker Skrevet 11. juli 2009 #1 Skrevet 11. juli 2009 har 2 timer reisevei til sykehuset og må ta ferje underveis... og ferja går ikke på nattestid (mellom 2400 og 0600).... vis fødselen starter på natta så må jeg til et sykehus som er 3-4timer unna..... har termin om en uke... tenk om jeg må føde i bilen elle noe??? tenk om han kommer fort? hva skal jeg gjøre da?? Trenger råd og tips.......
Gjest Skrevet 11. juli 2009 #2 Skrevet 11. juli 2009 Ta med mannen til jordmora og be om et lite "førstehjelpskurs" sånn at dere vet hva dere skal gjøre dersom dere skulle være uheldige og måtte ta i mot barnet selv. Ellers er det vel bare å reise inn så snart du aner at noe er på gang. En jeg kjenner fikk lov til å bli et par dager på sykehusets hotel eller hva de nå kaller det fordi hun hadde lang vei til sykehuset.
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2009 #3 Skrevet 11. juli 2009 når jeg har snakka med jordmora om liksom hva jeg skal gjøre så sie de bare sannsynligvis så tar det lang tid siden du er førstegangs så du har ikke noe å bekymre deg for... har prøvd å fått svar men får liksom ikke noe skikkelig svar av de.... bare at du e førstegangs så det tar helt sikkert lang tid.... de har ikke sånn sykehus hotell der.. og tvile på jeg får låne et rom... siden jeg sannsynligvis ikke føde før termin dato..... men hadde jo vert det beste å fått sove der.. har heller ikke råd til hotell, i to uker dersom jeg går to uker over tremin dato...
Gjest Skrevet 11. juli 2009 #4 Skrevet 11. juli 2009 Så rart. Jeg husker jeg fikk en flott liten innføring fordi jeg var litt bekymret første gangen jeg skulle føde (moren min hadde styrtfødsel med meg som var eldstemann). Men hvis du kikker rundt på barnimagen så ligger det en fin artikkel der om hva man skal gjøre dersom man føder på vei til sykehuset. Men ellers kan jeg jo trøste deg med at dersom fødselen går raskt er det som regel en såpass grei fødsel at mannen din sannsynligvis er jordmor bra nok :-) Jeg fødte på under tre timer denne gangen (andre barnet mitt) og det gikk som en lek! Og dessuten så er det helt sant, de fleste førstegangs har ganske lange fødsler.
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2009 #5 Skrevet 11. juli 2009 Jeg var førstegang fødende, og barnet mitt kom ut 6 timer etter at vannet gikk. Det gikk så fort, at jeg rakk nesten ikk å komme inn på sykehuset før han var ute. Tror neppe at det går fort for alle som skal føde første gangen. Forskjellig fra folk til folk. Du må bare prate mer med jordmor, eller ringe sykehuset og fortelle dem om bekymringen din. Kanksje de tar deg mer alvorlig enn jordmor. For det høres veldig skummelt ut, å føde midt på natten og den eneste som er der for å hjelpe deg er mannen din.
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2009 #6 Skrevet 11. juli 2009 Mannen din ringer ambulansen og sier at du blør kraftig, eller vandrer inn og ut av bevissthet. Da sender de luftambulansen og du får en rask transport til sykehuset.
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2009 #7 Skrevet 11. juli 2009 Jeg er anonym 14.56. Må rette opp det jeg skrev på mitt forrige svar. Der skrev jeg at det går neppe for fort for alle som føder første gangen, men det var feil. Det jeg mente var at det går neppe for SAKTE for alle som føder første gangen. Bare slik at det ikke blir noe misforståelse.
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2009 #8 Skrevet 11. juli 2009 ???????????????????????????????????????????? Jeg er sjokkert! Og hva skjer da med de andre som har et REELT behov for luftambulanse?????? Ærlig talt, ambulanse og spesielt luftambulansen skal IKKE misbrukes... Håper virkelig at du HI IKKE prøver deg på dette for da kan du ende opp med liv på samvittigheten.......
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2009 #9 Skrevet 11. juli 2009 Enig med 16.08. Du må ikke gjøre det. Gjør du det, får du kanskje en mega bot hvis det viser seg at du ikke virkelig har behov for luftambulanse. Prøv heller å prat med sykehuset og få dem til å legge deg inn par dager før termin. Hvis ikke kan du jo prøve å få bo hos noen du kjenner (hvis du kjenner noen da), som bor nær sykehuset.
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2009 #10 Skrevet 11. juli 2009 tusen takk for svar jeg får bare håpe på at jeg rekker frem i tide... reise med en gang jeg legge merke til noe som kan vere tegn på fødsel... selv om det kan vere falsk alarm.. og de sende meg hjem igjen..... bedre det enn å føde på ferjekaien elle på en utkjørsel....
Gjest Skrevet 11. juli 2009 #11 Skrevet 11. juli 2009 Ja, reis tidlig! Denne gangen kjørte vi til sykehuset mens fødselen var langt på vei og det var alt annet enn behagelig selv om bilen har superduper fjæring, så med så lang reisevei som du har er det bedre å dra litt tidlig, og ofte er de jo hensynsfulle ovenfor damer med lang reisevei og lar dem bli selv om fødselen ikke er skikkelig i gang :-) Forøvrig vet jeg at ambulansen kan komme deg i møte dersom du i samråd med fødeavdelinga finner ut at ting går for fort til at det er sannsynlig at du når fram, så det går fint an å ringe og snakke med føden under veis. En jeg kjenner ble møtt av ambulansen uten at det var snakk om store blødninger eller noe.
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2009 #12 Skrevet 11. juli 2009 det er og veiarbeid langs veien så det er humpete vei.... Gleder meg til turen kan du tru men ikke noe jeg kan gjøre så mye med så tar det med godt humør jeg kommer til å snakke med jordmor og forklare hvordan jeg har det og hvordan situasjonen er men reisevei og sånt så får de bedømme om jeg trenger ambulanse.... jeg har ikke vert på kontroller på dette sykehuset jeg skal føde, så de som jobber der kjenner ikke til meg heller, eller de ver jo at jeg skal komme dit og føde da.. men ikke noe mer.... men får bare satse på at det går fint.... ikke så mye anna jeg kan gjøre..
Gjest Skrevet 11. juli 2009 #13 Skrevet 11. juli 2009 Joda, det går nok bra skal du se :-) Sykehuset er nok vant til fødende med lang reisevei og vet nok å håndtere det selv om de ikke kjenner deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå