Tigerpote Skrevet 11. juli 2009 #1 Skrevet 11. juli 2009 om jeg går ned eller stagnerer i vekt (og dermed går ned i meg selv siden babyen blir tyngre) fordi jeg kuttet ut is og godteri feks, er DET skadelig da? Tenker på disse gifttoffene. Men ser jo at mange her går ned i vekt i gravidteten. Grunnen til at jeg spør, er at jeg leste på lommelegen el hvor det var, der ei spurte om det samme, og denne legen ba henne da spise mer mat, feks ulike påleggssaltater (! de er jo veldig fete, rekesalat oa) for å opprettholde kaloriinntaket dersom hun begynte å gå ned! Æsj, glemte å spørre legen om det, hverken lege eller jm bryr seg om vektøkningen min på 12 kg, selv om jeg nå er ganske tung! Så derfor spør jeg bim-/dib-orakelet istedet:=)
lille frø, mor til to Skrevet 11. juli 2009 #2 Skrevet 11. juli 2009 Jeg tenker som deg, at det er lurt å droppe snop og usunn mat. Går man ned i vekt pga det, da har man spist alt for mye dårlig før man ble gravid. Da tror jeg det er bare sunt å gå litt ned i vekt. Har man litt polstring, da har man jo og litt reserver å gå på. Slanke/normale bør derimot ikke gå ned i vekt. Så lenge man spiser ca fire sunne måltider hver dag, samt mye frukt og grønt, da tror jeg ikke man trenger å bekymre seg for vekta. Kroppen tilpasser seg veldig godt svangerskapet.
Tigerpote Skrevet 11. juli 2009 Forfatter #3 Skrevet 11. juli 2009 Jo, polstring har jeg, siden jeg veide 10-15 kg for mye i utgangspunktet. Men jeg har veldig tung og kraftig beinbygning, så jeg ser ikke så fleskete ut selv om jeg er tung. Det er ikke valk på valk liksom. Men vet at jeg ikke hadde tatt skade av å gått ned nei. Tenker mest på disse giftstoffene? Men det er vel ikke akkurat sunt for babyen med masse sukker heller! Jeg er så heldig om dagen at jeg ikke har like lyst på snacks og godteri som før, men har fått helt dilla på vannmelon, moreller, plommer, jordbær og nektariner! Det blir mye fruktsukker, men frukt er jo veldig sunt da. Og huden min har jo blitt så bra! Har for tiden ingen kviser, og det er 1,5-2 år siden jeg hadde så fin hud. Tenker at all frukten er bra også for huden:) Spiser for øvrig ganske sunn /grei mat, bare grovt brød, og "vanlige" middager. Spiser i hvert fall 3 måltider per dag pluss frukt som mellommåltid.
Kongeørna Skrevet 11. juli 2009 #4 Skrevet 11. juli 2009 Jeg gikk ned ca 8 kilo i begynnelsen av svangerskapet, dels pga tretthet og kvalme, dels pga stoffskiftet som måtte reguleres med medisiner. Det er IKKE usunt å stå stille/gå ned i vekt hvis man er overvektig i utgangspunktet. Hos meg dreier det seg ikke om slanking, jeg spiser akkurat det jeg vil, men er heldig og fyser på saftis, frukt og grønnsaker. Potetgull og sjokolade frister ikke. Mens jeg sitter og spiser, planlegger jeg, og gleder meg til, neste måltid. I dag når jeg våknet, lå jeg lenge og vurderte frokost før jeg sto opp. Det måtte bare bli stekt egg med ost, av alle ting. Med et sunt og variert kosthold, pluss lange turer med hundene hver dag, tror jeg at jeg ender noen kilo ned etter fødsel. Er pr i dag på ca -5, men kommer nok til å ta inn de kiloene + noen flere. De to forrige svangerskapene gikk jeg opp 8 og 9 kilo, og fikk store barn (3450/50 og 4730/55).
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 11. juli 2009 #5 Skrevet 11. juli 2009 Tror ikke det er noe i veien for det. Det var nok årsaken til at jeg gikk ned i begynnelsen. Jeg hadde ikke noe lyst på usunn mat, og ville ikke spise så mye: Vanligvis gafler jeg på med alt mulig av snop og mat. Er heldigvis normalvektig da. Nå har jeg gått opp 1-2 kg og i forhold til hva jeg var før jeg var gravid. En del av det er jeg sikker på er pga av usunt kosthold. Har vært på ferie nå og bare spist masse god og fet mat og ikke har jeg trent en dritt gjennom hele svangerskapet. Så hvis jeg nå begynner å gå turer og spise sunt når jeg kommer hjem, så kan det hende vekta står stille eller at jeg går ned ett kg eller to, og det kaller jeg ikke slanking, men bare endring av kostholdet til det positive. Babyen vokser uansett Jeg er ikke redd for vektoppgang, men jeg er litt bekymret nå fordi at babyen skal få så mye sukker og fett. Klarer ikke å avslå alle kakene og gode maten familie, svigerfamilie og venner serverer når jeg kommer hjem på ferie.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå