Anonym bruker Skrevet 10. juli 2009 #1 Skrevet 10. juli 2009 Hei. Dere som ikke brukte epidural ved fødsel, hva brukte dere? (tenker på medikamenter ikke alternative ting som akupunktur etc.) Jeg Må ha smertelindring, men epiduralen var så vond å få sist orker ikke tanken på den engang til. (husker bedre smertene fra å få satt den enn riene)
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2009 #2 Skrevet 10. juli 2009 Jeg prøvde meg på et par drag lystgass med nr 1,men det hadde ingen effekt,gjorde det nok ikke helt riktig. Jeg har hørt om flere som synes det hjalp.
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2009 #4 Skrevet 11. juli 2009 med andremann brukte jeg ingenting. Gikk såpass fort og greit at det ikke var nødvendig. Kanskje det skjer med deg også? Ofte er fødselen mye bedre andre gang, særlig hvis du har fått dem litt tett. Med førstemann brukte jeg epidural og det var egentlig planen med andremann også.. Lykke til da!!
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2009 #5 Skrevet 11. juli 2009 lystgass med nr 1 - hadde fin virkning, og klarte å fokusere mer på å puste riktig i maska når riene kom. så fikk jeg en beroliggende sprøyte i baken som heter petidin på slutten, noe som også hjalp. med nr 2 - ingenting. men fikk tilbud om saltvannsprøyter i korsryggen får å blokkere de verste smertene ett eller annet. hørte egentlig ikke så godt etter lykke til.
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2009 #6 Skrevet 11. juli 2009 Brukte ingenting, ble alt for hektisk med å få barnet ut før det døde til at jeg fikk tatt noen ting.
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2009 #7 Skrevet 11. juli 2009 Lystgass har fungert fint for meg. Ikke med nr en, fikk det ikke til og endte opp med petidin, noe jeg bare ble svimmel og desorientert av.. Med de andre har lystgass vært himmelen (har fire og en på vei) Livredd hele epiduralen, skal ikke stikkes noe sted, takk
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2009 #8 Skrevet 11. juli 2009 Jeg fikk ingenting. Eneste sykehuset hadde var epidural, men det ble jeg nekta.
Gjest Skrevet 11. juli 2009 #10 Skrevet 11. juli 2009 Ingenting. Hos meg ble riene mindre vonde for hver fødsel, mer forberedt og taklet dem bedre også, kan godt være du klarer deg helt fint uten noe :-)
LillaGorilla♥♥ Skrevet 11. juli 2009 #11 Skrevet 11. juli 2009 Akupunktur, saltvannspapler og litegrann lystgass. funket fint for meg.
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2009 #12 Skrevet 11. juli 2009 Lystgass, men funket ikke noe særlig... Ble vel bare for å ha noe å holde i og holde på med så jeg ikke fikk helt fnatt av smertene!
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2009 #13 Skrevet 11. juli 2009 Morfin. Pga svangerskapsforgiftning og veldig høyt blodtrykk fikk jeg ikke velge om jeg skulle ha smartestillende eller ikke. Uten hadde vel blodtrykket eksplodert. JM trodde ikke vi hadde tid til epidural (vel, sønnen min ble født 8 timer etter den avgjørelsen), så da ble det morfin. Husker ikke stort av fødselen da, om det skyldes morfinen eller svangerskapsforgiftningen vet jeg ikke. Men det lille jeg husker var svært smertefullt, så jeg vet ikke hvor effektivt dette var. Sønnen min måtte ha motgift da han var født.
lille je Skrevet 11. juli 2009 #14 Skrevet 11. juli 2009 Lystgass med begge to. Hjalp ikke så mye, egentlig, men greit å ha maska å holde i og puste i:)
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2009 #15 Skrevet 11. juli 2009 Jeg fikk aktupenteur(??hehe), dvs to nåler i ryggen. Det tok bort all smerte bak, men gjorde bare mer vondt foran da. Ble tilbudt foran og, men hadde så vondt at jeg ikke orka å tenke etter.
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2009 #16 Skrevet 11. juli 2009 Har prøvd både med lystgass, og uten noe. Lystgass er fantastisk!
signe maten Skrevet 11. juli 2009 #18 Skrevet 11. juli 2009 Hehe.. Jeg brukte lystgass gitt! Å fy så kvalm jeg ble. Så jeg supa og spøy om hverandre Strengt tatt så burde det vel kun vært oksygen i den så jeg bare fikk konsentrert meg ordentlig om pustinga Heldigvis hadde jeg ikke så vondt eller holdt på så lenge at jeg trengte epidural. Med min sprøyteskrekk holdt det i massevis med riestimulerende i armen! Konsentrerte meg om å komme gjennom ei rie da de satte sprøyta der, så da gikk det greit
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2009 #19 Skrevet 11. juli 2009 Badekar. Det har jeg hatt ved hver fødsel.
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2009 #20 Skrevet 11. juli 2009 Ble ikke tilbudt noen ting, og kom ikke på å spørre etter det heller (var litt borte vekke).
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2009 #21 Skrevet 11. juli 2009 lystgass. Den tok vekk kvalmen og toppene på riene. Men jeg måtte bruke den riktig. Måtte ta den foran ved riktig tidspunkt når rien var stigende, ellers virket det ikke, og fjerne den rett etter toppen på rien, ellers ble jeg litt svimmel i "pausen"...
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2009 #22 Skrevet 11. juli 2009 jeg brukte varmt bad i begynnelsen, også fikk jeg satt inn akupunktur nåler på forskjellige steder på kroppen som skulle gjøre meg avslappet. Badet funket litt, nålene gjorde at at riene ble lettere å takle (men nålene varte ikke evig..) tilslutt brukte jeg lystgass, og det tok toppen av smertene.. Og ikke minst hadde jeg gått på yogakurs for gravide og lært å puste og slappe av! DET hjalp nok mest
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2009 #23 Skrevet 11. juli 2009 Brukte litt lystgass som jeg ikke synes funket.. ellers ingenting. Men hadde en lett og kort fødsel.
E, T & T og ei te Skrevet 11. juli 2009 #24 Skrevet 11. juli 2009 lystgass, noe som for meg var helt latterlig, for det funket ikke det grann
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2009 #25 Skrevet 11. juli 2009 første fødsel: ingenting andre fødsel: ingenting tredje fødsel: vannbad, massasje, varme kluter og isbiter=) og druesukker fjerde fødsel: vannbad. Tredje fødsel absolutt verst første fødsel absolutt lettest=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå