Gå til innhold

Ekstra oppfølging ved tidligere sv.forgiftning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på i hvilken uke man starter å få ekstra oppfølging og hvor ofte man sjekkes når man har hatt svangerskapsforgiftning i første svangerskap`?

Jeg er nå i uke 20 og skal til neste kontroll om 4 uker. Hva vil være naturlig oppfølging etter dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har ikke fått noe ekstra oppfølging. hadde sv.forgiftning i første svangerskap, venter nå barn nr 3, og er i uke 33. fikk ikke noe utenom de vanlige kontrollene i forrige svangerskap, har ikke fått det nå heller.

men så har blodtrykk og urin vært normalt også da.

det er nok ingen medisinsk grunn til ekstra oppfølging hvis man ikke viser tegn til at det kan utvikle seg på nytt.

Skrevet

Tusen takk for svar.

Den spesialisten jeg går til, sa hun skulle følge meg ekstra opp. Men hun sa ikke noe om hvordan hun skulle legge dette opp. Så får bare avvente og se. Finner tidsnok ut om jeg får det igjen. :-)

Skrevet

Jeg kjenner en som hadde svangerskapsforgiftning i første svangeskap. Hun er nå gravid igjen, og er på ekstra oppfølging og UL ca hver 4. uke - fra og med uke 21.

Jeg hadde også svangerskapsforgiftning i 1. svangerskap, og kommer til å kreve tett oppfølging når jeg nå¨skal ha barn igjen!! Det skulle da bare mangle mener jeg!!

Men jeg vet at det finnes ulike "grader" av dette. Selv fikk jeg symptomer veldig tidlig, og fødte lenge før tiden...

Gjest Lesehesten stolt mamma til 2
Skrevet

Jeg hadde ekstra oppfølging denne gangen siden jeg hadde alvorlig sf sist. Den begynte i uke 28 og jeg ble forløst i uke 32+5.

Hadde ekstra oppfølging fra uke 24 på sykehuset. Var da inne til ultralydmåling av blodtilstrømingen til livmora.

Fra uke 28 hadde jeg ultralyd på sykehuset hver 2. uke for å sjekke at frøkna i magen vokste som hun skulle og for å sjekke gjennomstrømning i navlestrengen. I tillegg var jeg hver 2. uke hos jordmor for kontroll av blodtrykk + urin.

Denne gangen gikk alt heldigvis helt bra og jenta vår ble født 4 dager før termin uten noen som helst form for problemer for meg. Ingen tegn til SF denne gangen. ;p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...