gerd Skrevet 10. juli 2009 #1 Skrevet 10. juli 2009 Jeg har skrevet mange innlegg her inne før, men ikke så mange at noen har lagt merke til meg tror jeg. Jeg skriver kanskje om kjedelig ting som ingen bryr seg om, men jeg får stort sett veldig få svar, Det er helt tydelig at de nickene dere kjenner igjen får mange svar, men mer ukjente nick får få svar. MEN når jeg skriver et innlegg slik som i dag som er helt på kanten - eller faktisk over kanten - da hagler svarene inn. Jeg tar jo poengene deres selvsagt - er jo ikke dum heller. Men det irriterer meg at dere med vitende og vilje bestemmer dere for at det jeg ser er feil og at den moren jeg så gjør alt riktig. Hadde jeg vært en av de kjente og faste her hadde svarene vært mer a la - stakkars barn, håper noen griper inn og hjelper dem. Det er jo ikke barnet sin feil - hun kommer til å bli mobbet osv... Selvsagt er det helt på trynet å skrive hva barnet heter, men da burde dere hevet dere over det og heller lagt vekt på det som faktisk er poenget med innlegget. God Sommer :-)
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 10. juli 2009 #2 Skrevet 10. juli 2009 Nå har jeg ikke lest innlegget du refererer til, men etter å ha vært her leeenge har jeg samme erfaring og passer godt på hva jeg legger ut av innlegg. Det er som å kaste seg til løvene noen ganger:-) Jeg skylder på at det er mange som nettopp har født og at de er over snittet hormonelle.
It's all about me Skrevet 10. juli 2009 #3 Skrevet 10. juli 2009 Vel helt rett har du ikke dessverre. Jeg velger å tro at jeg er et ganske kjent nick her inne, er her mye av forskjellig grunner og skriver masse. Er et innlegg kjedelig for jeg lite eller ingen svar. Skriver jeg noe personlige men som egentlig ikke er noe spørsmål å svare på detter det som regel rett ned. Og skriver jeg noe som alle er uenig i får jeg det påskrevet. Jeg har aldri blit jatta med, ei heller fått haug av svar på svada. Så det holder ikke med en nick som er kjent man må ha innhold også. Nå har jeg ikke lest innlegget du referer til, begynte men var ikke i det humøret ikveld. Men jeg har derimot sett nicket ditt her inne mange ganger så du har blitt lagt merke til av meg. Hva som er typisk deg eller hva du har skrevet tidligere husker jeg ikke, men det husker jeg også på de færreste.
Monajenten Skrevet 10. juli 2009 #4 Skrevet 10. juli 2009 Kjære deg, det er ingen som har påstått at moren gjør alt riktig. Men det kan jo heller ikke du vite. Jeg syns det er drøyt å sitte og dømme andre mennesker uten å ha peiling på bakgrunnen deres, uansett hva det gjelder. Poenget her var nok det at du fokuserte så veldig på at dette var omsorgssvikt, mens du i realiteten var vitne til en mamma som tok med seg sitt overvektige barn i svømmehallen for å være aktiv. Det er jo så langt i fra omsorgssvikt som du kan få det. God sommer til deg også, gerd! :-)
Twintipp og himmelblå Skrevet 10. juli 2009 #6 Skrevet 10. juli 2009 Jeg ser deg, og hadde nok sagt lignende til mine venninner. Men, her inne er det som å banne i kyrkja! Klart det ikke finnes noen regel uten unntak, men barnets navn sier mer enn tusen ord.. Uheldigvis. Når det er sagt, vet jeg ingenting om barns overvekt, og om det er valpefett eller usunt fett osv. Hadde nok reagert verre om det var en 3-6 åring.
Petra Prøvedokke Skrevet 10. juli 2009 #7 Skrevet 10. juli 2009 Jeg har litt samme erfaring som Gerd. Jeg tror hun har lagt seg godt til for hugg fordi mange vet hva hun jobber med. Man får veldig fort et stempel som arrogant og overlegen og det er jo kanskje litt kjedelig. Det virker som om det hun skriver kommer rett ut og ikke har gått gjennom noen sensur før det kommer ut og det må jo være greit på et sånt sted kanskje?
Staark Skrevet 10. juli 2009 #8 Skrevet 10. juli 2009 Jeg aner ikke hvilket innlegg det refereres til her (-men jeg finner det vel ut etterpå ). Har merket samme tendensen selv. Kjente nick får oftere og flere svar. Selv prøver jeg å svare på ubesvarte innlegg hvis jeg føler jeg har noe å si (-kan hjelpe med noe feks), eller for å dytte det opp slik det får svar. Jeg har forresten lagt merke til deg, selv om du ikke er så veldig frempå, du er en av de få med et vanlig navn som nick...
Gjest Skrevet 10. juli 2009 #9 Skrevet 10. juli 2009 Nicket ditt kjenner jeg og jeg har lest mage av dine innlegg..... Men jeg er som Staark, at jeg heller prøver å hjelpe andre.......... Har selv merket tendensen ang kjente nick. Leste også innlegget ditt og syntes du fikk vel mye pepper..... du så jo barnet, det har jo ikke vi gjort og kan derfor uttale deg litt mer. Men jeg er forsiktig med å kommentere vekt hos andre.....det kan ha så mange årsaker og ikke bare feil kosthold! God Sommer!
<3 Legoland <3 Skrevet 10. juli 2009 #10 Skrevet 10. juli 2009 Jeg svarer på ting uavhengig av nick!! Men man blir lei av å svare på de samme tingene om og om igjen !!
Ulldott Skrevet 11. juli 2009 #11 Skrevet 11. juli 2009 Grunnen til at jeg reagerer på innlegget ditt er at det lyser av forhåndsdømming og det provoserer meg! Det har ingenting med hvilket nick som har skrevet innlegget å gjøre. Selvsagt vil du få ferre svar på et innlegg som går direkte til sykepleiere, omhandler Benjamin Button eller alkohol/amming (etter et raskt søk på nicket ditt... - dette er spørsmål som går til en liten gruppe av forumbrukerene.. Jeg tror ikke de mer populære nickene her inne hadde fått mange flere svar på lignende innlegg.. Når du skriver et provoserende innlegg som treffer mange vil du få mange svar. Dersom du klarer å trå skikkelig i salaten og tabber deg ut vil du få enda flere svar. Det har lite å si om du er kjent eller ukjent. "Selvsagt er det helt på trynet å skrive hva barnet heter, men da burde dere hevet dere over det og heller lagt vekt på det som faktisk er poenget med innlegget." -Og hva var poenget med innlegget? Tjukke folk med tjukke barn bør ikke gå i svømmehallen? Dersom en 1åring er tjukk har mor foret henne med sjokolade og cola fra fødselen av? Jeg jobber i bhg og har mange ganger sett at barnas kosthold ikke nødvendigvis vises utenpå. Jeg har hatt syltynne barn som har vokst opp på hvitt brød med sjokoladepålegg, youghurt og pølser +fri tilgang på godteri. Og overvektige barn som spiser normal sunn mat. For tiden har en jente på 2 år på avdelingen. Hun bruker klær i størrelse 4-5 år. Hun er veldig stor men har faktisk et helt normalt kosthold. Vi må hele veien begrense matinntaket for hun vil gjerne spise 5 skiver til lunch. Foreldrene er veldig opptatt av sundt kosthold. Søsteren er tynn som ei flis (3 år eldre)Som 1 åring veide jenta nærmere 20 kg, vokst opp på morsmelk og vanlig babymat. Jeg hadde kanskje hatt mer forstålse for innlegget ditt dersom du hadde mødt yasmin på Mcdonnalds.
gerd Skrevet 11. juli 2009 Forfatter #12 Skrevet 11. juli 2009 Sukk... Jeg sier jo at det ikke er typen mat, men mengden som ofte er tellende når de er så små. Typen mat så tidlig legger derimot grunnlaget for senere. 5 skiver til lunsj er ikke normalt for et lite barn uansett hvor sunne de måtte være. Og det er jo foreldrene sin oppgave å lære barnet at nok er nok mener nå jeg. Og det er jo ofte at de foreldrene som er overhysteriske på sunn mat får overvektige barn også fordi di putter i dem så mye - men ja sunn mat. Men som sagt mange ganger - jeg så denne familien - det gjorde ikke dere. Forhåndsdømming - ja sikkert. Men det er ikke dermed sagt at jeg overdriver. Jeg har aldri i mitt liv sett et så digert barn og det skal jeg banne på dere ikke har gjort heller. OG jeg vet det er mange som vokser av seg fettet, men man ser jo forskjell på barna da - om de er sunne eller ikke. Greit at jeg formulerte meg dumt i innlegget, men det skal da være mulig å ta poenget likevel... Jeg skriver da ikke innlegg myntet til sykepleiere men jeg svarer på dem... samme med alkohol/amming. Og jeg skjønner jo at jeg ikke får 60 svar på et spm om hva som skjer med Benjamin Button :-) Det er ikke det jeg mener...og det skjønner du tror jeg.
♂ +♀=♂+ ♂+ ♀ Skrevet 11. juli 2009 #13 Skrevet 11. juli 2009 Du, Gerd: Er du klar over at noen barn må, pga ulike lidelser, behandles med preparater som inneholder steroider? Dette gjelder også små barn som er under året, forøvrig... Er du videre klar over hva slik behandling gjør med en liten kropp? Jeg synes du er snar å konkludere med at det utelukkende er for høyt inntak av mat og mangel på "mosjon", som er årsaken til barnets utseende. Kanskje du skulle forsøke å tenke litt lenger neste gang?
Den heldige eier av ett barn Skrevet 11. juli 2009 #14 Skrevet 11. juli 2009 Uansett er det vel måte på hvor mye mosjon en ettåring kan få. Ser virkelig ikke poenget når du bruker en ettåring som eksempel. Synes enda hele innlegget virker latterlig. Hadde det vært barn på 3-4 år, så hadde det vært noe helt annet.
gerd Skrevet 11. juli 2009 Forfatter #15 Skrevet 11. juli 2009 Bivirkningene av steroider er jeg veldig klar over og de gir en helt annen type overvekt.
gerd Skrevet 11. juli 2009 Forfatter #16 Skrevet 11. juli 2009 Jeg har da ikke skrevet at ettåringen skal mosjonere ?? Og jeg tror faktisk dere hadde reagert på innlegget på akkurat samme måten om barnet hadde vært eldre. Det er faktisk litt skremmende at så mange bagatelliserer problemet.
♂ +♀=♂+ ♂+ ♀ Skrevet 11. juli 2009 #17 Skrevet 11. juli 2009 Dersom du tror at man bare får måneansikt av steroider, har du ikke mye kjennskap til hvordan bivirkningene arter seg hos barn, drister jeg meg til å påstå. Du har kanskje erfaring begrenset til steroidebruk hos voksne, skjønner jeg.
gerd Skrevet 11. juli 2009 Forfatter #18 Skrevet 11. juli 2009 Jeg sier ikke at barn bare får månefjes - det får ikke voksne heller faktisk. Vet du - om det er viktig for deg å tro at alle overektige - både barn og voksne - har en medisinsk grunn til det må du gjerne gjøre det. Men jeg mener det blir å stikke hodet i sanden. Det er synd at folk ikke ser alvoret mener jeg.
Den heldige eier av ett barn Skrevet 11. juli 2009 #19 Skrevet 11. juli 2009 Det var et svar til hun over her. Og jeg kan være den første til å innrømme at jeg ikke hadde reagert like mye om barnet var eldre. Tross alt er 1 av 4 barn overvektige og alle er nok klar over at de færreste kan skylde på gener, sykdommer, hormoner etc. At mange ikke lærer barn sunt kosthold og hiver i dem junk er det nok ingen tvil om. Jeg personlig synes det er like viktig at barna får en dose med daglig mosjon, noe som tydeligvis damen du har observert muligens også synes. Et sted må jo også de overvektige begynne, tviler på at får en "normal" kropp bare ved tanken.
Malita Skrevet 11. juli 2009 #20 Skrevet 11. juli 2009 Denne gangen er jeg enig med deg gerd. Og etter innlegget i går har du kanskje gjort deg såpass kjent at du og vil få mange svar fremover;) God sommer til deg og:)
♂ +♀=♂+ ♂+ ♀ Skrevet 11. juli 2009 #21 Skrevet 11. juli 2009 På ingen måte, gerd. Jeg tror da ikke dét, selv om jeg reagerer på innlegget ditt. Poenget mitt er at du ikke kan vite noe med sikkerhet, med mindre du var så direkte at du spurte barnets mor? Måten du beskriver barnet på, assosierer heller et medisinert barn hos meg, fremfor alternativet du utroper til sannheten. At du også påstår at folk stikker hodet i sanden fordi de reagerer på formuleringene dine (les: fordømmende og lite konstruktiv), har du heller ikke belegg for å hevde. Dersom du ønsker at folk skal se alvoret som du sier, er det da kanskje en fordel å fremlegge saken på en mer pedagogisk måte, da folk har en tendens til å lukke ørene når noen presenterer sneversynthet på et sølvfat.
mozell Skrevet 11. juli 2009 #22 Skrevet 11. juli 2009 Hei! Jeg var en av dem som svarte deg i går. Jeg er helt enig med deg i at overvekt er et stort problem i dagens samfunn både blant barn og voksne, og at det er viktig at vi prøver å stanse denne utviklingen. Kan også hende at dette barnet har fått mer mat enn nødvendig. Jeg hadde kanskje også vært innom den tanken hadde jeg sett dem. Men situasjonen tatt i betraktning, hadde jeg fulgt opp med en tanke om at det i alle fall var bra at moren tok ansvar og gikk i svømmehallen med jenta. Når det gjelder denne tråden, så har jeg også sett den tendensen du beskriver. Jeg svarer vel helst på innlegg der det dreier seg om emner jeg føler jeg kan noe om, uavhengig av nicket på hovedinnlegger. Og nå tror jeg du er såpass kjent at du kan forvente deg mange svar heretter, hehe;) ha en fortsatt fin dag:)
gerd Skrevet 11. juli 2009 Forfatter #23 Skrevet 11. juli 2009 Selvsagt kan jeg ikke vite, men jeg er ikke blind og heller ikke så dum som dere tydelig har fått for dere :-) Men det er da mye større snnsynlighet for at det er ren overvekt som er problemet enn en sykdom som krever så hard medisinering at barnet blir seende slik ut så tidlig! Dette vet du om du er inni den slags. "At du også påstår at folk stikker hodet i sanden fordi de reagerer på formuleringene dine (les: fordømmende og lite konstruktiv), har du heller ikke belegg for å hevde." - det er da ikke det jeg reagerer på! Jeg hadde også reagert om noen hadde formulert seg som meg. Det er da ikke det jeg mener. Jeg mener at folk stikker hodet i sanden når det gjelder hva slags problem overvekt egentlig er her i verden. Det burde være operbart at det var det jeg mente. Selvsagt kan jeg formulere meg på en annen måte, men det er da faktisk litt opp til de som skal lese også. Dere vil jo tolke alt på en slik måte at dere kan angripe meg og ikke se hva som er meningen. Klart jeg kunne skrevet ting annerledes, forklart osv osv, men jeg er generelt ikke så glad i å skrive laange innlegg og da blir det ofte litt feil. Jeg har sagt mange ganger at jeg selvsagt ikke burde skrevet navnet på barnet, men er er overopptatt av navn og derfor legger jeg jo merke til det!! Hadde barnet hett Klare eller Borghild hadde jeg nok ikke nevnt det, men barnet hadde jo fortsatt vært like stort...
Ulldott Skrevet 11. juli 2009 #24 Skrevet 11. juli 2009 Poenget mitt er: Du ser faktisk ikke forskjell på om et barn har et sundt kosthold eller ikke. Den jenta jeg snakket om får ikke spise 5 skiver, hun får max 2. (etter ordre fra forledrene) Det er utrolig mange tynne barn som har matboksen full av kaker og godteri.(selv om vi har gitt beskjed om at vi ikke ønsker det i bhg.) Jeg prøver ikke å være vanskelig, men det å dømme en mor som faktisk er i svømmehallen med et overvektig barn syns jeg er vanvittig merkelig ting å gjøre. Og samme hvordan du vrir og vender på det så mener jeg innlegget ditt er dømmende og svær lite gjennomtenkt.
gerd Skrevet 11. juli 2009 Forfatter #25 Skrevet 11. juli 2009 Om et barn lever av kaker og snop trenger det da ikke være overvektig - men usunn - ja. Matvaner er arvelig - både når det gjelder mengde og type. Denne jenta spiser kanskje mye - ikke bare usunt - jeg har ikke sagt at hun spiste usunt. Jeg sa matvaner var arvelige. Og uanset hva man spiser må man jo gjøre noe med sykelig overvektige barn. Det er snakk om SYKELIG overvekt - ikke en lubben ungen altså.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå