Anonym bruker Skrevet 10. juli 2009 #1 Skrevet 10. juli 2009 Jeg er 100% sykemeldt fram til permisjonen min starter om 4 uker, og har vært 100% sykemeldt i noen uker allerede. I løpet av denne sykemeldingsperioden hadde jeg satt meg opp på 3 ukers ferie fra jobb. Får jeg disse ferieukene tilbake eller blir de brukt opp til tross for sykemelding? Hvis jeg får de tilbake, må jeg gjøre noe for i den forbindelse?
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2009 #2 Skrevet 10. juli 2009 Du har krav på ny ferie om du er sykemeldt i ferieperioden din:)
Gjest ->>- Skrevet 10. juli 2009 #3 Skrevet 10. juli 2009 Du skal gi beskjed på jobb om at du vil utsette ferien pga sykemelding. Dette skal gjøres før ferien starter (men de fleste arbeidsgivere vil nok se gjennom fingrene med sen beskjed). Da vil du få ferieukene tilbake. Du må enten ta dem ut inne i permisjonen senere i år eller søke om overføring av dem til neste år (har rett på overføring av lovfestet ferie, altså fire uker + en dag når årsaken er sykmelding).
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2009 #4 Skrevet 10. juli 2009 Jeg var å leverte ny sykemelding nå for noen dager siden. Jeg sa ikke noe om utsettelse av ferien min da og de nevnte ikke noe på lønningskontoret om det heller, så da får jeg kanskje ikke ferien tilbake da?!? Kanskje jeg skal sende en mail og høre.. Takk for svar. HI
___ Skrevet 10. juli 2009 #5 Skrevet 10. juli 2009 Jeg tror det kommer litt ann på hvorfor du er sykmeldt om du får ferien tilbake. For at du skal få det må du være syk på en måte som gjør at du ikke kan ha vanlig ferie. Du har heller ikke lov til å reise til utlandet mens du er sykmeldt uten å søke hos NAV først. (Mulig reglene er endret slik at du kan reise innen EU, men det er jeg ikke sikker på.)
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2009 #6 Skrevet 10. juli 2009 Det har ingenting med hvorfor du er sykemeldt å gjøre. Er man sykemeldt så er man sykemeldt. Arbeidsgiveren din har ikke engang krav på å vite grunnen til at du er sykemeldt. Det står ikke på sykemeldingen din heller det. Men som regel har man et såpass ok forhold, at man informerer arbeidsgiver om grunnen! Så lenge man er sykemeldt fem arbeidsdager eller mer, har man krav på ny ferie! Uavhengig av grunn eller ikke.
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2009 #7 Skrevet 10. juli 2009 Det var hvertfall dette som var reglene i november i fjor. Jeg hadde da en uke ferie, ble syk, havnet på sykehus i 4 dager, men fikk ikke igjen noe ferie siden det var under 5 arbeidsdager Hilsen 18.26.
___ Skrevet 10. juli 2009 #8 Skrevet 10. juli 2009 Arbeidsgiver har ikke krav på det nei, men legen skal ikke skrive ut sykmelding hvis du ellers kunne gjort det du skulle. Det er for eksempel ulik terskel for å få sykmelding hvis du er sykepleier og hvis du er i foreldrepermisjon. Det er også slik at et brukket ben kan være sykmeldingsgrunn i noen yrker, som for en brannmann, mens det ikke trenger å være det for en telefonselger for eksempel. Så lenge det er NAV som faktisk betaler sykepengene er det en del krav som skal være oppfyllt.
___ Skrevet 10. juli 2009 #9 Skrevet 10. juli 2009 Det er helt riktig. Hvis du blir syk under ferien, på en måte som "ødelegger" ferien får du igjen ferie hvis det dreier seg om mer enn 5 dager.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå