Gå til innhold

Oldemor vil bli kaldt MOR.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nå fått en viktig besked av min samboers bestemor om at hun ikke vil bli kaldt oldemor for sitt nyfødte oldebarn, for det fikk henne til å høres så gammel ut. "Mor" er det hun vil vi å hennes oldebarn skal kalle henne....

Føler jeg har litt vanskelig med å godta dette. Selv om min benevnelse vil bli mamma så betyr jo mor akkurat det samme... Å jeg mener at hun bare må godta at hun begynner å bli gammel, det er faktisk HELT normalt.... Kjenner jeg begynner å bli litt irritert å sint på henne... Er det galt av meg????

Å det er ikke til å legge under en stol at hun er et menneske som trenger stor plass med spesielle behov å en stor trang til oppmerksomhet,å det har bare blitt verre med tiden for det er ingen som har hjerte til å si ifra for hun begynner å bli gammel...... Hun er rett å slett generelt frekk... Skal de få lov til å oppføre seg slik bare på grunn av alderen???

Hadde dere godtatt en Oldemors store trang til å bli kald Mor for deres barn??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg hadde nok heller fått barnet mitt til å kalle henne det hun heter i stedet for "mor". for meg er mor det samme som mamma, og ikke oldemor :)

Skrevet

Aner ikke i ditt tilfelle. Men har vært vant med at min farmor har blitt kalt mor. Dette ikke fordi hun har ønsket det såvidt meg bekjent. Men fordi de største barnebarna startet å kalle henne det. Hun ble forøvrig også kalt bestemor.

Noen kalte også farfar for far, men de fleste for besten.

I vårt tilfelle var det ikke noe problem å skille mellom mamma og mor, men for andre kunne det nok helt sikkert høres litt rart ut.

Skrevet

Samme beskjerd fikk vi, hun vil at barna skal kalle henne farmor. Fordi hun synes oldemor høres så gammelt ut (hun er veldig gammel...)Og det gjør de. Vi respekterer hennes ønske, selv om vi synes det er litt merkelig ;) Jeg har personlig per idag ingenting imot å bli kalt oldemor når den tid kommer. Men så er vi forskjellige :)

Mor er noe annet. Ville ikke godtatt det.

Skrevet

I vår familie er det tradisjon å bli kalt for Mor. Vi har bestandig hatt en bestemor og en mor, for å skille.. Synes det er en fin tradisjon og har tenkt å videreføre det til mine barnebarn når den tid kommer :)

Min mormor ville heller ikke bli kalt bestemor, men Mor - og det er det ingen som hadde et problem med. Synes absolutt ikke det er frekt i det hele tatt. Velg dine kamper sier nå jeg, er en filleting. Hadde hun ville at barna dine skulle kalle henne for mamma så hadde jeg skjønt det, men..

Skrevet

mine foreldre ville bli kalt mor og far av barnebarna! Ikke no problem det =) De syntes mormor eller bestemor hørtes så gammel ut, hehe! Dessuten er det mange gamle som ikke kan noe for at de blir "frekkere" med alderen... De mangler rett og slett et filter (nesten som med barna) og kan gjerne lire av seg det ene og det andre uten at de egentlig kan noe for det...

Skrevet

Mor er ett helt vanlig ord på den eldre generasjonen besteforeldre/oldeforeldre.

Jeg ser ingen problemer med dette. Når mine barn kom til verden, spurte jeg hva hver enkelt hadde lyst til å bli kalt og forholdt meg til det.

Skrevet

Dama er jo antaklig gammel regner jeg med?? La nå henne få den gleden...jøyje meg

Skrevet

Er det ikke ganske vanlig å bruke mor på sånne eldgamle damer da, enten de er bestemor eller oldemor? Uansett, vi hadde nok gått med på det om oldemor her hadde bedt om det, men hun er nå stolt av å være nesten nitti hun da :-)

Skrevet

Hos oss er det min mamma som kalles mor. Akkurat som jeg sa mor om min mormor.

Og til andre generasjon sa vi mor XXXX om da oldemor. Jeg har aldri forbundet det med mamma og syntes det er helt greit. Slik vi bruker tante og gammeltante, onkel og gammel onkel. Altså når det er min tante/onkel setter vi gammel forann for barna våre.

Hvis du forbinder mor med mamma og ikke vil bruke det så gi beskjed at barnet kan enten lære å bruke navnet hennes eller oldemor. Og la valget bli opp til henne.

Det trenger ikke være frekt ment fra henne det spørs hva man er oppvokst med selv.

Skrevet

Det er også i "min verden" helt vanlig å kalle en bestemor og en bestefar for mor og far. For meg var det farmor og farfar som hadde den benevnelsen, mens mormor og morfar het mormor og morfar. Ikke noe unaturlig i det i det hele tatt.

Skrevet

Helt enig i at mamma og mor er synomymer. Skaper bare problemer om det ikke skal referere til samme person. Dette gjelder forøvrig også lesber som har barn sammen og vil være "mor" og "mamma". Du kan ikke forvente at folk skal holde dette fra hverandre.

Jeg synes altså IKKE at en oldemor kan forlange å bli kalt mor. Men heter dame f.eks. Åse, kan hun gjerne få være MorÅse om hun vil.

Skrevet

Takk for mange svar.

Tror det må bli til å kalle henne det hun heter, for meg er det jeg som er mor og mamma... Synes bare det bli for rart med en oldemor som mor...

Men har full respekt for at det er mange som er vokst opp med dette som en tradisjon,men sånn er det ikke her i huset..

Blir vel til at jeg må sette ned foten i dette tilfellet...

Skrevet

I min familie kalles min mormor for Mor, både av ungene hennes og av barnebarna. Dette har nok med at jeg og yngste barnet hennes er like gamle, så det har gått litt i surr for oss unger.. Men går fint det da. Mine barn kaller henne Oldemor, men vet godt hvem vi snakker om når vi snakker om Mor. Det finnes kun èn mor i hele familie, hun er mor for hele gjengen. Jeg synes det er ganske så koselig.

Synes likevel at det er litt merkelig av en kommende oldemor å fremme et slikt krav, men har hørt om kommende bestemødre som argumenterer som din oldemor. De har derimot lagt inn krav om å bli kalt ved fornavn.

Skrevet

Synes en må kjenne på hva en selv synes er rett. Kommer jo også helt ann på hvor hen i landet en er fra. I rogaland er jo mer vanlig å si mor til sin mamma, enn mamma.

Jeg personlig synes mor på eldre (oldemødre) er et kosenavn, på lik linje med mimmi, oldi, besta, beste, mommo osv.

Var min mamma som satte "krav" hos oss. Hun ville ikke bli kalt bestemor, fordi hun forbandt det med gamle mennesker og hun var ikke gammel. Derfor ble det mormor.

Oldemor på min mamma sin side blir bare kalt oldi, litt gammel og litt moderne/tøft navn ;o)

Skrevet

egosistisk du er!

Mor? jaja, la henne kalle seg det da, gamle damen kan iallefal ha sitt å si om sin egen tittel, så lenge hun ikke tar mamma liksom

Skrevet

Jeg kalte min mormor for mor- hun var farmor, mormor, mamma og oldemor, og gikk til slutt i 'surr', så da kalte alle henne Mor.

Min egen mor kaller jeg for mamma, så mor og mamma er for meg to ulike ting.

Hos oss er 'mor' mer et slags kosenavn, pappa kaller mamma for Mor iblant, svigerfar kaller svigermor for Mor xxx - og mamma kan finne på å referere til seg selv som Mor når hun snakker med dyra osv.

Kommer jo litt an på hvor man kommer fra, ville vært rart om mine tantunger skulle kalt sine bestemødre eller oldemødre Mor, siden de bruker den betegnelsen om mammaen sin.

Skrevet

syns ikke dette var så uvanlig, vi kaller alle min mormor for mor, istede for mormor, farmor og oldemor.

Hvis ditt barn sier mor til deg så er jeg enig med at det er rart, men hvis h*n sier mamma så ser jeg ikke hvorfor dette er noe man skal henge seg opp i. La henne få hete mor da, er det virkelig så farlig?

Skrevet

Alle vil vel selv bestemme hva de ønsker å bli kalt eller ikke? Sånn har hvertfall jeg det. Om hun ikke ønsker å bli kaldt oldemor så er det frekt å kalle henne det. Hun ER oldemor men det er ikke det samme som at hun skal få det som navn for alle oldebarna som kommer. Du hadde kanskje ikke likt å bli kaldt "shorty" om du var kort, "bolla" om du var tykk osv?

Jeg har et navn som ikke er så enkelt derfor bruker de fleste kallenavnet mitt som jeg selv syntes er ok. Jeg hadde ikke likt om noen andre kom å sa at det ville de ikke kalle meg for personlig syntes de mitt vanlige navn eller noe annet var bedre.

La henne nå bestemme og om akkurat mor blir feil så kan du jo høre om noe annet, men da bør du finne et alternativ som hun også kan like, det er jo tross alt hun som skal "hete" det.

Min bestemor og mine barns oldemor blir kaldt mor. Kjempe koslig og aldri noen som har reagert annet enn positivt på det.

Skrevet

Du kan vel ikke bestemme hva hun skal kalles?!?! Synes du er urimelig.

Men du kan si nei til mor, men da må hun få velge noe annet. Min oldemor ville heller ikke hete oldemor, men hos oss snakker vi sammen, så vi ble enige om "Åse-mor".

Kunne ikke falt meg inn å prøvd å overstyre et annet voksent menneske på den måten du vil.

Skrevet

Sette ned foten? Er det du som bestemmer hva hun skal bli kalt, da? Jeg synes du er urimelig, det er en menneskerett å slippe å bli kalt oldemor hvis man har et anstrengt forhold til det navnet.

Nei, la nå den gamle få velge. For meg er mor og mamma langt i fra det samme. Mor kan den kalles som har født barn, og det har hun da vitterlig. Det er ikke din særrett å kalle deg mor. Men mamma kan bare en være.

Skrevet

Jeg kallte mammas mamma for mor, mens pappas mamma var bestemor. Nå kaller datteren min svigermor for mor, svigerfar er far, og det høres helt naturlig ut for med. Mamma er bestemor, og pappa bestefar. Dette var noe vi ble enige om sammen med dem, for å lettere holde styr på besteforeldrene..:)

Men så er det helt unaturlig for meg å skulle bli kallt mor av datteren min, for henne er jeg mamma.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...