Gå til innhold

Noen som har testet for gule stafylokokker etter tur til Danmark?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har vært i Danmark for inseminasjon, og idag skulle jeg på sykehuset for å få ultralyd. Da vi kom ble vi isolert på et eget rom og ble bedt om å ta på oss munnbind. Grunnen var at vi hadde vært på en legeklinikk i Danmark og ikke sjekket oss for MRSA (gule stafylokokker) når vi kom hjem.. De ville ikke gjøre undersøkelse eller en evt utskraping før resultatene foreligger neste uke.. Er det noen andre som har testet for gule stafylokokker etter dere kom hjem fra Danmark? Personalet på sykehuset syntes det var rart ikke fastlegen min visste om dette.. Er det noe jeg burde visst om?

Takk for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener å ha hørt en lignende historie før, i forbindelse med noen danmarksfarere og Ullevål.

Selv har vi aldri blitt bedt om noe slikt. Har vært på flere ultralyder og skal ha keisersnitt uten at de på Rikshospitalet har nevnt noe om mrsa-sjekking.

Skrevet

Jeg hadde utskraping i desember. Det var ingen som nevnte noe om stafylokokker i den forbindelse. Var på privat UL, til fastlege og til slutt på Ullevål ifm utskrapingen.

Mente de på sykehuset ditt at vi bør sjekke oss hos fastlegen hver gang vi har vært nedover?

Skrevet

Jeg har vært hos to ulike leger og på privat UL, og ingen av de sa noe om testing.. Det var på Ullevål jeg var idag ja, og de mente det kreves testing hver gang vi har vært i kontakt med helsepersonell i Danmark og Sverige.. Så får gjøre det etter neste DK tur, hvis det har gått galt med fosteret denne gangen:(

Skrevet

Jeg har skrevet her inne om da jeg ringte gynekologisk på Ullevål for å be om ultralyd pga sterke magesmerter og mistanke om graviditet utenfor livmoren. Vakthavende lege gikk helt i fistel på telefonen da hun fikk høre at vi hadde vært i Danmark, og hun var så kjip av jeg endte opp med å begynne å grine. Hun nærmest beskyldte meg for å dra MRSA inn i landet. Var det en eldre, svensk dame?

Noen dager senere ble vi sendt til Ullevål av kona fastlege for å finne ut hva det var, og da hørte vi ikke en eneste ting om denne overhengende MRSA-faren som den svenske legen hadde hylt om. Kona endte opp med å bli operert for xu, og ingen nevnte noen ting, selv om de visste at vi hadde vært i Danmark. Vi har også vært innom mange gynekologer og leger i forbindelse med forsøk, og ingen, ikke engang Stork, har nevnt dette.

En venninne av meg er lege, og hadde aldri vært borti at dette er et tema. Tror det er vanligere i USA, og selv om antall tilfeller øker, har vi svært få tilfeller i Skandinavia sammenlignet med resten av verden. Det er imiderltid selvfølgelig mulig at Ullevål har blitt påpasselig og har begynt å innføre disse tiltakene, ikke vet jeg.

Skrevet

Takk for svar. Ja, det var en eldre svensk dame vi var hos på Ullevål. Til og begynne med følte vi at hun beskyldte oss for å dra MRSA inn på norske sykehus.. men når hun så hvor overrasket vi var over dette, begynte hun å skylde på fastlegen i stede..

Vil gjerne ha innvendig ultralyd for å sjekke om fosteret lever eller er dødt, og vil ikke gå å vente flere dager... Noen som vet om steder som utfører ultralyd og evt. utskraping på lørdager? Volvat?

Skrevet

Dere kan rpøve Oslo City legesenter eller Aleris. For ultralyd. Utskrapningen blir nok på sykehuset eventuelt.

Skrevet

Ring gyn.pol på Ullevål igjen, klag på magesmerter og spør om det virkelig er blitt praksis at man må utelukke mrsa ved behandling innenfor Norden? Har dere flaks med vakthavende da, får dere antagelig komme til der likevel.

Skrevet

Hei

jeg hadde en SA i fjor høst, var først hos fastlegen, som undersøkte meg på vanlig måte. Ble henvist til Ullevål, og der ble det fullt oppstyr, munnbind, tildekking av plast på alt av inventar og full isoalsjon, inkl munnbind. Den eldre legen/gynekologen som undersøkte meg, ga veldig uttrykk for at dette var noe tull han var pålagt. Så dere er ikke de eneste som har blitt utsatt for dette.

Skrevet

Hei

Det er ikke nødvendig når man har vært til medisink behandling i Danmark. MRSA screening er bare påkrevet om man har vært innlagt/ til medisink behandling i bestemte land innenfor en periode på 6 mnd. Norden er ikke blandt de.

Skrevet

Takk for mange svar.

Hva gjør jeg nå? Har ikke veldig lyst til å dra tilbake til Ullevål.. Kan jeg selv ringe til Rikshospitalet for å forklare situasjonen, og høre om de har en time til meg så fort som mulig? Bruke henvisningen jeg fikk hos jordmor? (som de på Ullevål beholdt..men kan kanskje dra å hente den?) Er det farlig å ha fostersekk uten foster over lengre tid? (har verken blødning eller smerter...enda..)

Ble mange spørsmål til dere dette, men er litt usikker på hva jeg bør gjøre..

Skrevet

Det er ikke noe farlig at det går litt tid. Men jeg skjønner jo at dere vil ha det avklart så raskt som mulig.

Henvisningen har du rett på å få tilbake. Aner ikke om Riksen vil ta dere inn, men du kan jo også forsøke Aker og A-hus. Eventuelt dra på legevakten, forklare situasjonen og be om å bli sendt til Aker.

Skrevet

Da jeg fikk brev fra Ullevål om bekreftet fødeplass fikk jeg samtidig i det samme brevet et skriv om MRSA viruset. Jeg tok da kontakt med fastlegen min og bestilte denne sjekken. Så da jeg begynte å gå fast til kontroller på Ullevål så var det aldri snakk om dette fordi jeg allerede hadde testet meg for det. Dette var forresten i desember i fjor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...