ApriIbaby Skrevet 10. juli 2009 #1 Skrevet 10. juli 2009 ..hvordan tenker dere å gjøre det? Sparer dere det på forskjellige kontoer? Kommer dere til å dele likt den totale summen med renter? Det er jo trilig at trygden vil endres og dermed det totale beløpet ,man får pr barn bli ulikt? *grubler*
solstråle69 Skrevet 10. juli 2009 #2 Skrevet 10. juli 2009 Vi har bare et barn, og sparer barnetrygden på egen konto. Hadde vi hatt flere barn, hadde vi hatt adskilte kontoer. Ellers blir det jo litt "feil" ift beløp - da det gjerne er noen år mellom barna. :-)
blomstre Skrevet 10. juli 2009 #3 Skrevet 10. juli 2009 Mine foreldre sparte barnetrygden til min søster og meg på to separate kontoer øremerket hver enkelts barnetrygd. Nå er det 10 år mellom oss, så satsene ble naturlig endret over den tiden. Men nå endret jo prisene seg også på den tiden, så jeg syntes det var helt i orden at lillesøster fikk mer enn meg :-)
Den heldige eier av ett barn Skrevet 10. juli 2009 #4 Skrevet 10. juli 2009 Har også bare ett barn, men som ei over her sier, så endres prisene også, så er ikke så nøye på at de får like summer. Barn nr en her får barnetryg + en ekstra siden jeg er aleneforsørger. I tillegg har hun besteforeldre og oldeforeldre på begge sider som sparer til seg. Så lenge det ikke blir forskjeller på millioner, så tenker jeg ikke akkurat så mye over det.
Gjest Sauen har 2 jenter =) Skrevet 10. juli 2009 #5 Skrevet 10. juli 2009 Vi sparer en viss sum per måned - barnetrygd + penger fra lønn. Det er tenkt at endel av dette skal gies barna når de er voksne og f.eks trenger egenkapital til kjøp av bolig. Vi kommer da bare til å gi lik sum til hvert av barna når behovet melder seg.
piano♫ Skrevet 10. juli 2009 #6 Skrevet 10. juli 2009 Vi tenker som Sauen. Setter inn barnetrygda, dels på sparekonto og dels i fond, men i våre navn (øremerket ungene). Kontoen åpnes ikke automatisk for dem når de er 18 år, det er vår sparing til ungene, om dere skjønner. Vi vil gjerne gi dem et tilskudd/starthjelp f.eks til førerkort, leilighet etc. Da vil det nok bli omtrent likt på dem :-). Vi tenker også disse pengene som en "buffer" for oss (trygghet til ungene) i tilfelle vi skulle komme i en vanskelig økonomisk situasjon. Da vet vi at vi alltid vil ha råd til sykkel dersom de skulle trenge det, eller andre litt større ting. Hittil har vi ikke brukt av pengene i det hele tatt, men som sagt; vi tenker dette som VÅR sparing som skal komme ungene til gode.
Snart 3 vakre prinsesser Skrevet 10. juli 2009 #7 Skrevet 10. juli 2009 Jeg har 2 høyrentekontoer på mitt navn til jentene. Grunnen er att de allerede er oversteget overformynderiets grenser så da er det greit ha kontoll selv. Jeg vil ikke att disse pengene skal brukes til tull men utdanning eller bolig.
2nj♥ Skrevet 10. juli 2009 #8 Skrevet 10. juli 2009 Vi sparer barnetrygden i fond i vårt navn. Planen er at barna skal få penger (likt beløp) når de skal kjøpe leilighet el. Så har hvert barn en høyrentekonto utenom.
Gjest Skrevet 10. juli 2009 #9 Skrevet 10. juli 2009 Vi sparer alt på en konto, som står i pappaens navn. Ungene skal ikke vite om disse pengene før de evt får dem - for de skal ikke "regne med" dem. Skjer det noe som gjør at vi trenger noen av disse pengene selv, har vi da mulighet til det. De kommer til å få lik sum - og øremerket til (sansynligvis) egenkapital bolig når de kommer så langt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå