Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gratulerer! Så moro! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er 16 uker på vei og har gått opp 1 kg.

Skrevet

26 uker og opp 8-9 kg :))

Skrevet

Må legge til at jeg gleder meg til å legge på meg mer! :)

Gjest eelis+guttespire
Skrevet

Jeg hadde gått opp 13 kg på kontroll uke 24+1. Jordmor sa at de 13 kg var nødvendige for meg, og det var fantastisk at jeg hadde gått opp så mye, fordi jeg var på grensen til undervektig før jeg ble gravid. Jeg er nå 25+6 og har ikke veid meg etter det, men jeg regner meg jeg har gått opp enda et par kg. Jeg føler meg ikke så veldig fresh når jeg får lyskestrekk av å prøve klærne jeg passet før jeg ble gravid, men alt i alt er jeg veldig fornøyd med å ha gått opp mye i vekt, fordi det er nødvendig for barnet mitt, og meg som gravid. Jeg ser veldig bra ut også, rumpa mi har fått en fantastisk flott form! ;-)

Så jenter, jeg syns ikke vi skal henge oss opp i hvor mye/lite vi har gått opp. Alle går opp så mye eller lite som er nødvendig for seg og barnet sitt. Hvis man trenger å gå opp mye, så går man opp mye. Hvis man ikke trenger å gå opp noe, så gjør man ikke det heller. Kroppen ordner det der selv :-)

Skrevet

Seriøst, folk legger jo ikke på seg!! :-O

Jeg er i uke 28 snart 29, og har lagt på meg rundt 10 kg..

Skrevet

Jeg er 23 uker på vei og har gått opp 3 kilo. Men jeg har litt å gå på ;)

Skrevet

Sist jeg veide meg hadde jeg gått opp ca 3kg. Men det er snart 1 måned siden, så det blir spennende på kontroll neste gang. Er i uke 25(snart26) nå.

Baderomsvekta går tom for batteri hele tiden, og har gitt opp å kjøpe nye. Det betyr så lite uansett om det ender på 10kg eller 30kg totalt.

Gikk opp 20 kg sist. Tok av ca 8-10 ved fødsel, og la de på meg igjen ganske raskt etterpå. Og på grunn av ks så bruker kroppen lengre tid til å normaliseres igjen, så når jeg nå ble gravid igjen 2 år etter sist fødsel hadde jeg nesten normalvekten igjen. Manglet 2 kg tror jeg.

Og nå er det "på an igjen". Men helt ærlig så betyr det ingenting dersom jeg må slite med vekta de neste 50 årene, så lenge barna mine har det bra!

Til dere som er redde for å legge på dere for mye, så husk at det ikke bare er barnet som utgjør vektøkning. Barnet i seg selv veier vel oftest mellom 3 og 5 kg ved fødsel. Fostervannet, væske i vevet, morkaken, livmoren, blodvolumet, brystene og fettreservene tar også sin del. Og disse tingene kan variere veldig fra person til person.

Vær stolt over kroppen din nå, og tenk at den vet akkurat hva du trenger for å takle tiden med amming og som nybakt mamma!

PS! Det er utrolig godt å ha noe å gå på når man ammer, for det krever enorm energi.

Skrevet

Jeg la på meg masse i starten. Gikk relativt raskt opp hele 12 kg. Og da hadde jeg allerede lagt på meg litt for å bli gravid (vi brukte litt tid på å bli gravide, og det ordnet seg når jeg gikk opp en 5 kg:). Så er et godt stykke fra det som har vært min "normal" de siste årene. Men var kanskje rett under normal i utgangspunktet, og kunne nok greit ta de første kiloene.

Jeg var himla kvalm og trøtt i de første mnd, og det som hjalp mot kvalmen var karbo+fett+karbo:) Så spiste og sov masse. Når dette når har normalisert seg har jeg ikke gått opp noe mer i vekt, lurer faktisk på om jeg begynner å gå ned selv om jeg spiser normalt+ nå. Men forsøker å legge meg på en sunnere og mer variert linje. 107 dager til termin:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...