solei Skrevet 10. juli 2009 #1 Skrevet 10. juli 2009 Ser mange her inne sier deres barn ikke får sjokoladepålegg. Ihvertfall ikke i ukene. Men jeg har hatt to barn i barnehage og der har ALLE sjokoladepålegg. På en gruppe med15 barn hadde 13 av de sjokoladepålegg her en dag. De to andre hadde peanøttsmør. Noen har hver dag og noen varierer. Blir så forbanna vanskelig å forklare hvorfor vi ikke har det. Var slik da min eldste på nå 10 år gikk i barnehagen. De fleste hadde nugatti på hver dag. Så jeg undrer om alle er så ærlige her inne angående det berømte pålegget? Grunnen til at mine ikke får er at en blir avhengig av det søte pålegget. Tvilsomt at makrell i tomat smaker etter en uke med deilig sjokoladepålegg. Da tar vi heller vaffler til kaffikos!
2søtesmåh Skrevet 10. juli 2009 #2 Skrevet 10. juli 2009 Barn får da mat i barnehagen,-eller? Vi gjør det sånn.Vi kjøper sjokoladeplegg nå og da..Og da får barna spise når de vil, det være seg mandag eller lørdag. Når det er tomt så kjøper vi ikke ny boks med en gang... Når vi har sjokoladepålegg i hus, så kan barna velge det på brødskiva,- når vi ikke har det, så kan de ikke velge det...SÅnn er det her..Og da er vi selvsagt litt bevisst med tanke på å la det gå en viss tid før "ny boks" kjøpes... Og gjøre ting så hysterisk forbudt og farlige har vist seg å gjøre barna mer sugne etter det.:Er gjort flere forsøk på akkurat det... Dessuten ønsker vi å innføre fra tidlig av at alt som er tilgjengelig ikke nødvendigvis MÅ eller SKAL spises..Rett og slett lære de å "Motstå" fristelser..Og hittilgår det veldig bra hjemme hos oss....Både med 2åringen og 6 åringen..Vi har mye godt tilgjengelig, men vi spiser det ikke så veldig ofte...Synes det er greit å ha litt kjeks, sjokolade, is, brus og div i tilfelle besøk, jeg vil ikke ha "tomme skap" fordi barna mine ikke tåler å se det... SÅ derfor har vi gjort det sånn.Og det funker...Hos oss )
polarn & pyrene Skrevet 10. juli 2009 #3 Skrevet 10. juli 2009 Her spises det sjokoladepåleg om det er midt i uken eller i helgene. Men om de skal ha det på brødskiven så må de spise en brødskive med noe annet først. Og vi løper ikke i butikken så fort boksen er tom.
solei Skrevet 10. juli 2009 Forfatter #4 Skrevet 10. juli 2009 Enig i mye. Men akkurat som pålegg får ikke mine sjokoladepålegg. Men de får gjerne kjeks og boller. Men for meg er begrepet frokost uten sjokoladepålegg. Det er ikke på grunn av sukkeret egentlig men det er sjokolade. Og for meg så er det ikke mat men godis. Men at det funker for andre er sikkert sant. Men jeg vet at om vi hadde hatt det i skapet så hadde det vært ett evig mas hver morgen. De får små tuber på ferie og det er kjempestas! Poenget var at mange sier de ikke gir barna det.Men hvorfor har nesten alle det på skivene da?
It's all about me Skrevet 10. juli 2009 #5 Skrevet 10. juli 2009 Guttungen får 1 skive med Nugatti i matboksen hver enste dag. Noen ganger spiser han den, men som oftest ikke. Er tilgangen der er det ikke like spennede selv om han elsker Nugatti, eller sjokoladesyltetøy som han kaller det, he he.
prekæs Skrevet 10. juli 2009 #6 Skrevet 10. juli 2009 Altså. Jeg er temmelig overbevist om at hvis foreldre hadde vært like ivrige på å få ungene sine i bevegelse som de er på å holde de vekk fra sukker, hadde ikke sjokade på brødskiva en hverdagsmorgen innimellom vært no problem. Rart det der. For tjue år siden så man ikke overvektige barn, i dag kryr det av dem enda forbruket av sukker går ned. Derfor. Jeg tror problemet er for lite bevegelse og ikke nødvendigvis syltetøy på brødskiva. (Jeg forsvarer ikke overdreven bruk av sukker)
Gjest Skrevet 10. juli 2009 #7 Skrevet 10. juli 2009 Hva er vitsenmed å gi han brødskive med nugatti hver dag hvis han som oftest ikke spiser den??? Er det ikke bedre å ta en brødskive med noe han faktisk spiser da?
*Miziz* har smilende barn ;-) Skrevet 10. juli 2009 #8 Skrevet 10. juli 2009 Trudde ikke det fantes barnehager som fremdeles tillot sjokoladepålegg. Henger etter med andre ord.
2søtesmåh Skrevet 10. juli 2009 #9 Skrevet 10. juli 2009 Signerer denne.Vi drakkhjemmelaget saft nesten aldri vann, og melk med O'boy til frokost og kvelda..Brunost og ypgurt var sunne alternativ, og boller og vafler var regnet som "sunn mellommat" eller noe til kaffen.Ikke noe på lik linje med godterier ihvertfall.... Hjemmelaget syltetøy spiste vi også ofte, gjeren oppå boller og vafler laget av råmelk (fett og godt) og ja, sikkert en god del sukker.... Posesauser ble flittig brukt og tror min mor bukter like mye halvfabrikat som jeg gjør. Vi så på TV fra 1800 til 1830 og det var det.:Ikke noe data, ikke mer tv, ikke video..Vi var ute i fjøset med pappa, på låven og hoppa i høyet, ute og syklet, laget hytte under terassemøblene, ut i skogen og plukka blomster, hoppa strikk,-GUD hvor vi hoppa strikk fra vi var 7-8 år til vi var over konfirmasjonsalder..... Om vi kjedet oss fikk vi beskjed om å finne på noe..VI var på trening 1 til 2 gang i uka, og kamper ca 2 gang i måneden... Ingen var fete på den tiden..Noen var litt rundere enn andre, men på bilder fra den tiden, de vi snakket om var fete, er jo helt gjennomsnittlig i dagens målestokk..Skremmende, skremmende.....Noen av de som var "fete" da, er fortsatt "rund", men bli nå regne som slank og gjennomsnittlig..Andre har "est ut" og har barn som er,- ja finnes ikke annet ord enn enorm..... De har anleggg for å være rund, også har de gitt opp kampen..For når man ikke blir tynn så trenger man heller ikke være sunn, og IVHERTFALL ikke trene virker det som.....Og på toppen av det hele gidder de ikke engang og prøve for ungene sin del....De røer ikke på seg for man blir ikke tynn likevel, så derfor kan de bare sette seg ned i sofaen og blider.. Når man røre nok på seg og attpåtil er ute, så får man heller ikke behov for noe å "kose seg" med foran tv..Og slik BRUKER man mer kcaloreier og man SPISER færre kcal- fordi man har annet og gjøre rett og slett..
*Miziz* har smilende barn ;-) Skrevet 10. juli 2009 #10 Skrevet 10. juli 2009 prekæs: Tror nok det er god samsvar mellom de som er sunde i kostholdet og de som er opptatt av aktivitet.
solei Skrevet 10. juli 2009 Forfatter #11 Skrevet 10. juli 2009 Trodde alle barnehager tillot sjokoladepålegg? Vår barnehage var treig med å fjerne syltetøy, honning og prim fra bordet. Men det har de gjort etter klage fra foreldre. Men vi har beholdt kake feiring..noe jeg synes er riktig.
OsloMor Skrevet 10. juli 2009 #12 Skrevet 10. juli 2009 Skokolade på brødet er jo bare ekkelt. Det har jeg aldri introdusert til ungene, sjoko er jo noe som hører lørdagen til evt.
*Rutletutt* Skrevet 10. juli 2009 #13 Skrevet 10. juli 2009 Her har vi aldri sjokoladepålegg el i hus. Ungene spør aldri om det for de vet ikke hva det er;o) Ingen som har det på skivene i bhg så vidt jeg vet. Mine unger er ikke så voldsomme på søtsaker uansett, så de spiser nok mye mindre av det enn mange andre har jeg inntrykk av.
prekæs Skrevet 10. juli 2009 #14 Skrevet 10. juli 2009 Det er nok mulig det. Likevel tror jeg vel at når ungene begynner å ese ut, er det enklere for foreldrene å knipe inn på sukkeret, enn å forandre sin egen livstil slik at hele familien blir mer aktiv. Selv er jeg vel mer på tur enn de fleste og det skjer faktisk at ungen får nuggati på brødskiva, selv på hverdager. Og sukker på jordbærene.
Gjest Skrevet 10. juli 2009 #15 Skrevet 10. juli 2009 Jeg har aldri likt noen form for sjokoladepålegg, heller ikke da jeg var liten. Derfor kjøper jeg aldri noen form for sjokoladepålegg. Sønnen min har aldri fått det av meg, og har det derfor aldri i barnehagen. Jeg blir mer forbauset over de som kjøper det inn og introduserer det for ungene når de er små.
Mille** Skrevet 10. juli 2009 #16 Skrevet 10. juli 2009 Har aldri sjokoladepålegg i huset. Syns det er helt vanvittig å spise sjokolade på brødskiva! Har ingenting på brødmat å gjøre syns jeg. ;o)
It's all about me Skrevet 10. juli 2009 #17 Skrevet 10. juli 2009 Han får da det også da dummen. Jeg bare gir han valgmuligheten )
Gjest Skrevet 10. juli 2009 #19 Skrevet 10. juli 2009 Skjønte at han fikk en brødskive med noe annet på ved siden av da, men hvorfor gi nugatti på brødskive nr. 2 hvis han sjelden spiser det??
hopplaaa har to guttetroll:) Skrevet 10. juli 2009 #20 Skrevet 10. juli 2009 Jeg kjøper aldri sjokoladepålegg , peanøttsmør, banos eller hva det måtte være. Det inngår ikke i vårt kosthold, ser ikke på oss som fanatikere eller " prøver å være perfekte" , vi er bare veldig bevisst på et sunt kosthold.
Meg og bøllegutta!! Skrevet 10. juli 2009 #21 Skrevet 10. juli 2009 Kan jo like så godt spise en sjokolade som å spise en skive med sjokoladepålegg..................blir for dumt å ha godteri på brødskiva syns jeg. Gutta våre får preanøttsmørr noen ganger( sunt fett) og noen ganger syltetøy. sjokopålegg kjøper vi aldri
Snart 3 søte små ;) Skrevet 10. juli 2009 #22 Skrevet 10. juli 2009 Bare innrømmer det med en eneste gang ; Jeg er en dårlig mor Her i huset har vi alltid Nugatti, nugatti air og sjokade. Det står på bordet vær Lørdag og Søndags morgen, og er tilgjengelig alle verdager også vist di ber om det.... Men tror jeg kan telle på en hånd når ungene ( 2 og 3 år) faktisk har spurt om det. Makrell i tomat derimot , det er godt det!! Det er nemmlig ikke ungene som er avhengig her i huset , men mamma`n he he .. Nå feks , sitter jeg ved spisestua med pcen , 2 skiver nugatti og solo Jammen i meg litt av en "sunn" frokost ( å jeg som er gravid og allting.... Denne babyen er sikkert underernert på alt av vitaminer.... )
BabyBlue Skrevet 10. juli 2009 #23 Skrevet 10. juli 2009 Her har vi nugattil i skapet, det kan spises hver dag og til hvert måltid...MEN det skal alltid spises en skive med leverpostei o.l først...da er de ofte mett før den berømte nugatti brødskiva. Får bare nugatti med seg i bhgen på torsdager når det er turdag....
Gjest Skrevet 10. juli 2009 #24 Skrevet 10. juli 2009 Av og til åpner jeg en ny boks Sjokade, stikker fingeren nedi og spiser og spiser til den er nesten halvtom. Deilig!
Honningmelon Skrevet 10. juli 2009 #25 Skrevet 10. juli 2009 Har Nugatti i skapet, men de får ikke det på maten hver dag. Da vil de bare ha det til slutt, også blir det jo så ensformig. Jeg vil at barna mine skal spise variert. Men, er ikke hysterisk, så de får Nugatti på brødskiva innimellom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå