Gå til innhold

Amming og alkohol..noen med peiling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg full ammer..men har veldig lyst til å feire bursdagen min med god mat og drikke som sikkert mange andre også her skjønner. Etter et langt svangerskap er d litt godt å komme seg litt ut og ...har ingen planer om å drekke meg drtings men d jeg lurer på: Hvor mye skal man pumpe ut og hvor lenge venter man før man ammer igjen etter en natt på byn? Og så lurer jeg på..den melka man får mens man har inntatt alkohol...dem må man vel kvitte seg med? Når vet man når den er borte? Hva gjør dere andre her inne osv?setter stor pris på svar her altså:D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

3 timer pr enhet alkohol. En enhet er en øl eller et glass vin. Så kan du regne. Du trenger ikke pumpe og kaste, melka holder samme promille som blodet ditt, altså det går ut av seg selv.. Men om ungen din er liten, så er det en stor risiko å ta, du kan miste melka.. Er det virkelig verdt det for en heisatur på byen?

Skrevet

Hadde aldri tatt sjansen hvis jeg var deg, ungen din er jo helt nyfødt! Feste kan du gjøre senere i livet, ikke risiker melka di for å drikke. En så liten unge har det unektelig best hjemme med mamman sin!

Skrevet

Ante ikke at jeg kunne miste melka ,har virkelig ikke peiling på dette med amming og slikt..jeg har liksom aldri gjort d før:p Er virkelig ikke verdt d da nej. Han er 6 uker da jeg tenker meg ut så han er altfor liten til å risikere at jeg mister melka. takk for svar ivertfall;)

Skrevet

Det er helt problemfritt. Du mister ikke melka av å gå ut èn gang (eller fem for den del)

Det er egentlig ingen "offesiell" regel for hvor lenge du må vente. Når barnet er under 6 uker tåler det dårlig alkohol, selv om det er svert svert lite, derfor bør du absolutt ikke amme med alkohol i systemet. Drikker du en enhet alkohol er du safe på at den er ute av kroppen etter tre timer. Tar du deg en real fest kan du alltids bruke 12 timers regelen, dvs. vente 12 timer etter du sist inntok alkohol.

Er barnet over 6 uker kan den bryte ned alkohol i mye større grad.

Når du drikker vil melken din inneholde samme promille som blodet ditt. dvs. at er du drita kanon med 2 i promille så har også melken din 2 tusendeler alkohol i seg, en øl har til samenligning 4,7 hundredeler alkohol i seg. Så du kan teoretisk amme med alkohol innabords når babyen er over 6 uker. Når det er sagt vil jeg på det sterkeste fraråde deg å gjøre det hvis du har såpas med alkohol i kroppen at du føler deg beruset. Ikke pga. alkoholen i seg selv, men fordi det sikkert er litt, tja, ekkelt (om man kan si det sånn?) for en baby å bli ammet av en beruset mor.

En gyllen regel er (som også står inne på artikkelen på disse sidene om alkohol og amming) er at du kan amme så lenge du ikke føler deg beruset.

Du trenger ikke å pumpe ut melken og kaste den, alkoholen i melka synker sammen med alkoholen i blodet, så eneste grunnen til å ev. pumpe er om det blir ubehagelig med spreng.

Med andre ord, ta deg en fest på bursdagen din om du ønsker det, pump ut melk så gutten kan få på flaske mens du er borte, og amm igjen morgenen etter.

Gratulerer med gutten foresten. Gikk alt bra?

Skrevet

HI; har du lyst til å komme deg ut og lufte deg litt så gjør nå det:) Sikkert godt for deg å få litt annen input enn bæsjebleier og gulp;) Følg din egen samvittighet!

Da jeg dro ut de første gangene etter at lillegutt ble født så tok jeg med pumpe bare for å slippe å lekke (ikke så lekkert å sitte i penklær og så plutselig så har man 2 våte flekker på puppene;)

Skrevet

tusen takk for svar;) Synes d virket merkelig hvis en gang ute hadde gjort slik at jeg mistet melka ja:P Men jeg skal følge de gode rådene her ;) Han er jo 8 uker da jeg skal ut så da er d vel ikke kjempe ille heller;)

Skrevet

Det du gjør er å pumpe ut melk på forhånd som du har i kjøleskapet som den som skal passe lillemann kan gi mens du er borte. Når du er ute håndmelker/pumper du ut den verste sprengen innimellom- og så ammer du som vanlig noen timer etter du har inntatt siste enhet alkohol. Hvor lenge etter kan du jo regne ut, det tar 3 timer pr enhet, sånn ca. Så hvis du drikker 3 enheter, kan du amme som vanlig med god samvittighet etter 9 timer.

Skrevet

Har helt motatt erfaring ang "å miste melka", fikk alltid mye mer melk av en øl eller to etter at ungene var i seng.. man senker skuldrene og kroppen produserer i vei.. Fra gammelt av var øl en barel-gave "konene" kom med til den som hadde født..

Men bare så det er sakt: Jeg er ikke for kombinasjon barn og fyll..Eller å være beruset/påvirket sammen med baby/barn..

(men en øl er jo jæskla godt,da....)

Skrevet

Jepp, ØL øker produskjonen. På barselavdelingen der jeg lå serverte de øl til de som sleit med produsksjonen (riktignok alkoholfri)

(Rød)vin hjelper for utdrivningsrefleksen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...